Teodor Atanasiu, ministrul Apararii Nationale, a ajuns la carma armatei din pozitia de outsider. Anul trecut, in perioada cand in interiorul Aliantei DA incepusera jocurile pentru alcatuirea Cabinetului Tariceanu, postul de ministru al Apararii era prevazut sa revina democratilor, iar numele cele mai vehiculate erau cele ale lui Sorin Frunzaverde si Mihai Stanisoara. In urma negocierilor si a algoritmului politic s-a decis ca portofoliul Apararii sa-l preia liberalii. Toata lumea credea ca vom avea pentru prima data o femeie in postura de ministru al Apararii. Se dadea ca sigura nominalizarea pentru aceasta functie a Noricai Nicolai. Jocurile de culise si unele divergente ale lui Tariceanu cu Norica Nicolai au facut ca, pana la urma, in postul de ministru al Apararii sa fie numit Teodor Atanasiu. Membru al PNL din februarie 1990, Atanasiu a ocupat diverse functii in filialele PNL din Cugir si Alba, o perioada fiind chiar si membru in Biroul Permanent Central al PNL. Un argument adus de liberali pentru nominalizarea lui Atanasiu la "Aparare" il constituia experienta dobandita in timpul cat a fost director la SC Cugir SA, unitate specializata in producerea de tehnica militara. In plus, Atanasiu fusese coautor la "Strategia de restructurare a industriei de aparare din Romania", elaborata de Ministerul Industriei in anul 2000. La instalarea lui in functie, presedintele Traian Basescu a fost foarte laconic in prezentarea lui Atanasiu. Basescu a spus: "Nu o sa vi-l prezint pe ministrul Apararii. O sa-l cunoasteti singuri."
Promisiuni din programul de guvernare
Redimensionarea ministerului
Ca oricarui ministru civil venit in sediul M100 (cladirea centrala a MApN) lui Atanasiu i-a luat ceva timp pana s-a obisnuit cu atmosfera kaki din minister si pana a ajuns sa cunoasca la propriu imensa cladire. Cu toate acestea, si-a luat munca in serios si in scurt timp a reusit sa se puna in tema cu toate problemele institutiei. Dupa cateva luni de la preluarea postului de ministru, Atanasiu a iesit la rampa la o prima intalnire cu presa pentru a-si prezenta o parte din programul pe care dorea sa-l puna in practica la nivelul MApN.
In prima conferinta de presa sustinuta la sediul MApN, la peste trei luni de la preluarea mandatului, Teodor Atanasiu a tinut sa-si prezinte prioritatile. "Prima ar fi reforma institutionala pe care vrem sa o implementam la MApN. Am facut un proiect de lege pe care o sa-l inaintam Parlamentului Romaniei. Acesta prevede o noua structura pentru MApN, o structura care sa corespunda cerintelor de modernizare a ministerului si, in acelasi timp, de restructurare a Armatei Romaniei. Cu alte cuvinte, o sa avem un minister redimensionat, cu un numar mai scazut de militari decat cel care este in prezent, cu structuri mai flexibile, mai dinamice, cu atributii care nu se mai suprapun. Proiectul de lege va fi foarte, foarte contestat de catre aproape toata lumea, fiindca atunci cand se face o reforma toata lumea este nemultumita. Pentru ca va fi o reducere de posturi, oamenii isi vad periclitat postul. Si atunci toti cei care lucreaza in sistem o sa-si gaseasca cate un reprezentant, probabil in Parlament sau in media, prin care sa-si exprime punctul de vedere. De asemenea, sunt foarte multi fosti militari care astazi sunt parlamentari, multi ministri si secretari de stat fosti la MApN, care astazi sunt in Parlament; fiecare cunoaste ministerul de la data de la care au functionat ei in cadrul ministerului si o sa aiba punctele lor de vedere proprii fata de acest proiect de lege, "declara Atanasiu pe 15 martie a.c. Ministrul Apararii Nationale a avut dreptate, elaborarea acestui proiect de lege fiind si acum in discutie la nivelul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
Eliminarea paralelismelor
In ciuda tuturor impotrivirilor si reticentelor anumitor persoane, Atanasiu este decis sa restructureze din temelie institutia pe care o conduce, chiar cu riscul de a intra in conflict cu militarii din conducerea armatei. Acest lucru il va face folosindu-se de prevederile din proiectul de lege privind organizarea si functionarea MApN. Prin noua forma organizatorica propusa, ministrul Apararii doreste "eliminarea paralelismelor si suprapunerilor existente si accentuarea controlului democratic civil asupra armatei". De asemenea, daca acest proiect se va aproba in actuala forma se va reduce aparatul central al MApN prin transferul unui numar de functii militare catre structurile operative ale armatei. Cele mai importante prevederi ale acestei initiative legislative sunt insa cele care fac referire la infiintarea fortelor speciale si folosirea acestora pentru executarea unor misiuni in afara teritoriului national si la posibilitatea ca Directia Generala de Informatii a Apararii (unul din cele mai importante servicii de informatii ale Romaniei) sa fie condusa de un civil, iar DGIA sa-si poata infiinta propriile structuri combatante. Din cauza acestei ultime prevederi, ministrul Atanasiu s-a lovit de reticenta militarilor cu putere de decizie din MApN care nu priveau cu ochi buni posibilitatea ca in fruntea DGIA sa vina un civil. Argumentul suprem este acela al posibilitatii controlului politic asupra serviciului de informatii al Armatei. In momentul de fata, lucrurile s-au linistit cat de cat. Generalul locotenent Gheorghe Rotaru, seful DGIA, a trecut in rezerva, indeplinind conditiile de pensionare. In urma jocurilor de culise si, nu in ultimul rand, a deciziei sefului statului, la conducerea DGIA a venit generalul locotenent Sergiu Medar, fost sef al Directiei Informatii Militare care a castigat in fata lui Vasile Paun, imputernicit la comanda Directiei Siguranta Militara. In toate tarile membre NATO, serviciul militar de informatii este condus doar de militari.
O alta prevedere din proiectul de lege privind organizarea si functionarea MApN confera armatei acces la orice informatie sau document. "Ministerul Apararii Nationale are dreptul, numai in indeplinirea atributiilor sale, sa solicite si sa obtina in conditiile legii, de la autoritatile administratiei publice centrale si locale, de la agentii economici si de la orice alte persoane juridice sau persoane fizice informatii, date ori documente", se mentioneaza in proiect.
Ce a realizat
Batalia cu coruptia
Un alt element aflat in atentia lui Teodor Atanasiu il reprezinta lupta impotriva coruptiei, pentru ca, dupa cum spunea ministrul Apararii, "si la MApN lucreaza romani si, si aici se poate manifesta coruptia". Pe aceasta tema ministrul Apararii a declarat: "Noi incercam sa prevenim astfel de manifestari si, din acest motiv, structura si modul in care am creat-o incearca sa descurajeze actele de coruptie. Astazi, aproape toti ordonatorii de credite principali, secundari sau tertiari de la Ministerul Apararii au dreptul sa faca contracte si fac, semneaza contracte de achizitii dupa noua structura. O sa restrangem acest drept in doua locuri specifice, la doua directii - una care se va ocupa de inzestrarea pe domeniul strict al echipamentului militar (armament, munitie, echipamente) si alta care se va ocupa strict de celelalte contracte ale armatei, denumite generic, administrative. Deci, cu alte cuvinte, o sa cream doar doua structuri care sa fie mai usor controlabile decat zecile de structuri care exista astazi si unde se fac contracte. Incercam, prin acest mod, sa fim foarte transparenti si sa diminuam pe cat posibil actele de coruptie care ar putea sa apara. In plus, nu suntem organ de ancheta si, cu atat mai putin, de decizie deliberativa de justitie ca sa putem stabili vinovatii, fiindca am avut si noi semnale ca unele dintre contractele MApN ar trebui verificate mai atent deoarece genereaza suspiciuni. Acolo unde am constatat acest lucru am si schimbat din functie pe cei care detineau functii de directori la directiile respective. Astfel, speram ca actul de control sa se desfasoare mai usor si cu mai putine interventii." Atanasiu se referea la Directia Domenii si Infrastructuri si la Directia Logistica, ai caror sefi au fost schimbati fiindca acolo s-au inregistrat mai multe nereguli, motiv pentru care Corpul de Control, cat si Auditul Intern au si verificat acele contracte banuite a nu fi tocmai in regula. "Am trimis acele elemente care par in neregula organelor judiciare de ancheta respectiv procuraturilor, atat la PNA, cat si la procuratura civila", declara ministrul apararii.
Cazuri trimise la PNA
Referitor la lupta impotriva coruptiei, Atanasiu a adus in atentia presei si cateva exemple din ce a descoperit pana acum si a trimis spre cercetare organelor abilitate. Un locotenent-colonel, care facilita angajarea de militari pe baza de contract, contra unor sume cuprinse intre 20 de milioane de lei si 1000 de euro, a fost depistat de organele de control ale MApN, care au instrumentat cazul si l-au transmis la PNA pentru cercetare. De asemenea, a fost trimis la Parchet dosarul unui colonel, plus al unui grup de medici de la un spital militar, care clasau tinerii recruti contra unor sume de pana la 1000 de euro de persoana. Pe parcursul lunii februarie, cand s-au facut incorporarile, s-a constatat o accentuare a fenomenului, fiindca el a aparut si in anii trecuti. Cazul unui general de brigada implicat in trafic de influenta si in savarsirea unor acte de coruptie avand drept scop obtinerea de foloase necuvenite a fost transmis si el la PNA. Un alt exemplu prezentat de Atanasiu este cel al unui patron, care se afla in relatii contractuale cu armata, pe linia hranirii efectivelor. Acesta, in colaborare cu doi colonei si un maior, a adus prejudicii insemnate intereselor patrimoniului Ministerului Apararii Nationale. Valoarea estimata a prejudiciului a fost de peste 2,5 miliarde de lei. Atanasiu ne-a declarat ca nu se va opri aici. "Vrem sa inlaturam orice act de coruptie din armata si cei care au misiunea de a sta de veghe pentru a nu se mai intampla astfel de lucruri isi fac foarte bine datoria", a spus Atanasiu.
Initiative legislative
Case de odihna pentru combatanti
In privinta proiectelor pe care Teodor Atanasiu vrea sa le puna in practica pe perioada mandatului merita amintite cele care se refera la parteneriatele public-privat si modul de derulare a contractelor multianuale pe care le are Armata Romana.
MApN, printre altele, are o mare problema cu locuintele de serviciu. Ministrul Atanasiu declara, in urma cu cateva luni, ca "suntem in situatia in care trebuie sa dislocam militari din unele localitati spre alte localitati si acest lucru ne creeaza un disconfort major din punct de vedere al locuintelor acestor militari. De aceea ne-am pus foarte serios problema constructiei acestor locuinte de serviciu. Din pacate, neavand fondurile necesare alocate in bugetul ministerului a trebuit sa gasim alte solutii pentru constructia acestor locuinte de serviciu. Una ar fi valorificarea activelor pe care armata le detine astazi. Este vorba de terenuri si cladiri pe care le avem in diverse localitati ale tarii si pe care vrem sa construim locuinte pentru militari. Pentru aceasta vrem sa intram fie pe parteneriate public-privat, fie pe asocieri in participatie cu firme private care doresc sa investeasca in imobiliare. Incercam sa rezolvam problema pentru militarii romani. De asemenea, o alta obligatie legala pe care o avem noi este ca militarilor pe care ii aducem din teatrele de operatii sa le asiguram o perioada de odihna si de refacere impreuna cu familiile. Asta inseamna ca avem nevoie de baze de agrement, avem nevoie de locatii in care acestia sa fie cazati si unde sa-si faca programul de refacere. Nu avem nici astfel de fonduri pentru constructia acestor locatii, in schimb vrem sa valorificam activele pe care le are MApN si vom incerca tot pe calea parteneriatului public-privat sa construim astfel de locatii. O sa incercam sa valorificam activele noastre sub forma de cladiri, pe baza unui parteneriat cu un investitor capabil sa le transforme in hoteluri si baze de tratament corespunzatoare. O parte din camerele hotelului sau ale bazei de tratament vor fi folosite de Armata Romana. Probabil ca vom initia parteneriate si pentru bazele de antrenament sau pentru bazele sportive. Noi avem in cadrul ministerului astfel de baze care sunt, unele dintre ele, la ora actuala in stare de degradare. Nu avem fondurile necesare pentru a interveni si a le aduce in conditii de utilizare si de aceea vom apela tot la investitii private. Investitorul privat sa le aduca in stadiu functional si militarii nostri sa le poata folosi cateva ore pe zi, iar restul timpului sa fie folosite de catre partenerul privat in circuitul comercial. Acestea sunt cateva dintre propunerile noastre privind parteneriatul public-privat intre MApN si investitorii privati care sa rezolve aceste probleme. Pe de alta parte, la nivelul ministerului exista 7500 de cereri de locuinte de serviciu, dintre care doar in Bucuresti 1700. Noi avem 38 de cazarmi in diverse localitati care, printr-o infuzie de capital, pot fi transformate in locuinte de serviciu. Avem si o suprafata de 150.000 de metri patrati unde pot fi amenajate spatii de locuit. Deci nu avem nici o problema privind activele pe care le avem la dispozitie pentru a face aceste parteneriate, ramane sa gasim investitorii care doresc sa investeasca in asa ceva."
Case pentru militari
O realizare importanta a lui Atanasiu o constituie inaugurarea, in aceasta toamna, a programului pilot de locuinte proprietate personala pentru militari in Bucuresti. "Foarte multe cadre militare, impreuna cu familiile lor, locuiesc in spatii improprii. De aceea, am considerat, inca de la inceputul mandatului, ca este de datoria mea sa introduc rezolvarea acestei probleme printre prioritatile ministerului", declara, luna trecuta, ministrul Apararii Nationale, Teodor Atanasiu, cu ocazia inaugurarii lucrarilor la Ansamblul Baneasa-Straulesti. Acesta este un proiect-pilot in cadrul "Programului de construire a locuintelor proprietate personala pentru angajatii Ministerului Apararii Nationale". "Asistam la prima etapa a acestui proiect, de constructie a locuintelor pentru militari din fondurile si cu sprijinul lor. Speram ca in curand vom dezvolta si primele parteneriate in sistem public-privat prin care vom construi locuinte de serviciu. Acestea vor ramane in proprietatea ministerului si vor fi inchiriate militarilor pe perioada in care acestia isi desfasoara activitatea in garnizoanele respective", a mai spus ministrul Apararii. Amplasamentul inaugurat luna trecuta este situat in Soseaua Straulesti nr. 58-60, are o suprafata de circa 35.000 metri patrati si va cuprinde 241 de locuinte, din care 14 case tip vila, 65 locuinte parter plus etaj si 162 de apartamente si garsoniere. Locuintele vor fi construite pe un teren aflat in proprietatea privata a statului si in administrarea Ministerului Apararii Nationale.
Platile compensatorii nu se suspenda
Un subiect mult discutat in presa si care ii afecteaza pe militari este cel al platilor compensatorii care se acorda celor trecuti in rezerva ca urmare a restructurarii armatei in baza Legii 138 din 1999 si a Ordonantei 7 din 1997. Atanasiu a fost ferm in aceasta privinta: "Ministerul Apararii Nationale nu va intreprinde nici un demers pentru modificarea cadrului legislativ actual, dintr-un motiv foarte simplu: Armata Romana este singura institutie, cuprinsa in acest cadru legislativ, care se afla inca in proces de reforma si de restructurare. Noi, pana in 2007, trebuie sa ajungem la un efectiv de 75.000 de militari si 15.000 de civili, adica 90.000 de angajati. In acest moment avem peste 100.000 de angajati, deci mai avem de continuat reforma si restructurarea in armata. Din acest motiv credem ca actualul cadru legislativ ne permite sa derulam reforma fara sa avem complicatii in derularea programului pe care noi l-am propus. De asemenea, este foarte clar ca acest cadru legislativ in care functionam, respectiv Legea 138 din 1999 si Ordonanta 7, este in conformitate cu legislatia din tarile NATO, care au trecut prin acest program de reforma a armatei. Sumele destinate militarilor romani sunt sume care se afla sub media pe economia nationala. Militarii, sa stea linistiti deoarece nu va fi vorba de nici o modificare legislativa, deci Ministerul Apararii Nationale nu va initia nici un act normativ care sa modifice actuala legislatie."
Licitatie pentru orice contract mai mare de 40.000 de euro
In privinta contractelor derulate de armata, Atansiu a ordonat ca toate contractele care depasesc 40 de mii de euro sa treaca pe la el. "Am tinut foarte mult sa vad toate aceste contracte si dintr-un motiv foarte simplu, vreau sa elimin pe cat posibil sustragerea de la licitatia publica. Vreau sa elimin achizitiile din sursa unica. Am refuzat sa aprob achizitia din sursa unica pentru parasute, pentru casti, pentru vesta anti-glont. Sunt materiale care se produc pe scara larga atat in Romania, cat si in Europa si nu putem fi de acord sa continuam acest proces de achizitii din sursa unica", a spus ministrul apararii. Referindu-se la contractele multianuale, contracte care inseamna sume mari de bani si care inseamna produse pe care armata le achizitioneaza intr-un termen lung, ministrul Apararii a declarat ca, "am inceput sa analizez toate aceste contracte pentru a ne da seama daca managementul acestor contracte este corespunzator si decizia a fost luata bine."
Renuntarea la armata obligatorie
Cea mai mare realizare a lui Teodor Atanasiu ramane insa promovarea proiectului de lege prin care se renunta la satisfacerea stagiului militar obligatoriu.
Potrivit acestui proiect de lege, incepand cu data de 1 ianuarie 2007, se va suspenda executarea, in armata, a serviciului obligatoriu, in calitate de militar in termen si militar cu termen redus. Ultima incorporare a recrutilor, pentru militarii in termen, va avea loc in luna octombrie 2006, iar pentru militarii cu termen redus, in luna iunie 2006. De altfel, acestea sunt si datele pana la care se va continua aplicarea prevederilor Legii nr. 46/1996 privind pregatirea populatiei pentru aparare.
Dupa 1 ianuarie 2007, cetatenii care indeplinesc conditiile prevazute de legislatie vor avea posibilitatea sa efectueze serviciul militar pe baza de voluntariat. Pana la sfarsitul anului viitor, MApN va organiza sistemul de recrutare si de selectionare a cetatenilor pentru indeplinirea indatoririlor militare pe baza de voluntariat, in armata. Important de retinut este faptul ca, pe durata starii de razboi, mobilizare sau asediu, executarea serviciului militar in armata devine obligatorie pentru barbatii. De aceea, inca din timp de pace, la implinirea varstei de 20 de ani, tinerii vor trebui sa se prezinte la centrele militare pentru a fi luati in evidenta.
Dupa cum se stie, inca din 2004, MApN nu a mai facut incorporari pentru Fortele Navale, urmand ca pana la finele anului in curs nici in Fortele Aeriene sa nu mai existe militari in termen.
Teodor Atanasiu a tinut sa precizeze ca, "eliminarea stagiului militar obligatoriu tine cont de necesitatea mentinerii unei capacitati militare adecvate, care sa raspunda misiunilor armatei in contextul geostrategic actual si obligatiilor internationale asumate de Romania, conform intereselor si obiectivelor de securitate. Prin profesionalizarea armatei vom avea o mai mare stabilitate a organismului militar, iar personalul va fi mai motivat, reducandu-se problemele de disciplina militara".
Prin intrarea in vigoare a noii legi, costurile privind instruirea vor fi reduse semnificativ, deoarece efectele pregatirii militarilor voluntari vor fi extinse pe o perioada mai mare de timp. In prezent, se cheltuiesc 2200 de dolari pentru un militar in termen si circa 1100 de dolari pentru un militar cu termen redus.
Aplicarea prevederilor noii legi nu va presupune costuri care sa depaseasca fondurile repartizate anual armatei prin bugetul de stat. De asemenea, Atanasiu a apreciat la 10-15 mii numarul M.A.C.-ilor care vor fi angajati in armata pentru a suplini lipsa militarilor in termen. "Angajarea M.A.C.-ilor (militari angajati cu contract) se va face treptat ", a afirmat Teodor Atanasiu. "La ora actuala, nu avem emotii privind incadrarea functiilor disponibile, fiindca numarul celor care doresc sa se angajeze in armata este mare. Dar daca ii vrem pe cei mai buni dintre cei buni vom avea nevoie de o strategie pentru atragerea lor in randul personalului militar, o strategie pe care, pana la sfarsitul anului, ministerul o va adopta". Ministrul Apararii este de parere ca rolul acestei categorii de militari va creste in viitor. In acest context, a aparut un nou statut al gradatilor profesionisti.
Interviu in exclusivitate
Inundatiile au afectat bugetul Armatei
Intr-un interviu acordat ziarului Ziua, Teodor Atanasiu a facut o trecere in revista a prioritatilor privind inzestrarea armatei cu tehnica moderna, a rolului Romaniei in cadrul NATO si a costurilor suportate de MApN ca urmare a participarii la inlaturarea efectelor inundatiilor.
Care este stadiul elaborarii "Strategiei de inzestrare a Armatei Romane" pe termen lung, pe categorii de forte si pe tipuri de armament?
Politica de inzestrare a fortelor armate este corelata cu obiectivele transformarii armatei pentru a fi in masura sa raspunda oportun si eficace noilor provocari.
In ceea ce priveste fortele terestre vom continua programele majore care vizeaza masina de lupta a infanteriei MLI 84 " Jderul ", tancul TR 85 M1, " Bizonul ", sistemele anti-aeriene Oerlikon si Gepard, sistemul de rachete LAROM, pe care de altfel le-ati si vazut la lucru in cadrul exercitiului DEMEX 2005, desfasurat in septembrie in poligonul Cincu. De asemenea avem in vedere si sporirea capacitatilor de transport terestru pe platforma.
Pentru fortele aeriene urmarim dezvoltarea capacitatilor de transport aerian strategic prin achizitionarea de avioane cu mare capacitate de transport. De asemenea, intentionam sa concretizam conceptul de aviatie multifunctionala prin achizitionarea sau preluarea in leasing in cadrul unei licitatii a unor noi avioane de lupta sau prin participarea la proiectul fortelor aeriene americane F-35 Strike Fighter al firmei Lockheed Martin. Apreciez ca vom putea sa incepem sa semnam contracte la inceputul anului 2006, astfel incat in 2008 sau 2009 aceste avioane sa fie deja in inzestrarea Fortelor Aeriene Romane. Dorim ca noile avioane sa ramana in serviciu pentru o perioada de 15-20 de ani.
La fortele navale vom derula faza a II-a a procesului de modernizare a fregatelor "Regele Ferdinand" si "Regina Maria" si, in functie de bugetul avut la dispozitie, vom incerca repunerea in functiune a submarinului "Delfinul".
In ce stadiu se afla negocierile cu SUA in privinta amplasarii viitoarelor baze militare americane pe teritoriul Romaniei?
Din punctul nostru de vedere s-au consumat foarte multe faze ale aspectelor tehnice privind instalarea acestor facilitati militare. Suntem multumiti ca oferta noastra a corespuns cerintelor exprimate de specialistii militari americani. Acum discutiile continua la nivel politic si sunt conduse de MAE.
Ce rol va avea Romania in cadrul NATO din punct de vedere al domeniului transportului strategic in plan regional si al intellingence-ului?
Prin dezvoltarea capacitatii de transport aerian strategic, Romania doreste sa joace un rol important in acest domeniu pentru statele membre NATO din regiunea noastra. In acest sens va pot spune, de exemplu, ca suntem in tratative avansate cu Ungaria pe aceasta tema. Referitor la activitatea de informatii militare avem rezultate foarte bune si apreciate de aliati in toate zonele unde suntem prezenti si intentionam sa suplimentam substantial participarea noastra pe segmentul intelligence, in teatrul de operatii din Balcani.
Capacitatea de lupta a Armatei Romane a fost afectata de participarea militarilor la inlaturarea efectelor inundatiilor din acest an? Cat au costat aceste interventii?
Una dintre misiunile constitutionale ale armatei este aceea de a sprijini autoritatile si populatia in astfel de situatii. Prin interventiile desfasurate, capacitatea de lupta a armatei nu a fost insa afectata. Ca idee, efortul financiar al armatei, in privinta interventiei la inundatii, este de aproximativ 90 milioane RON, dar evaluarile nu s-au incheiat inca. Consider insa ca solidaritatea armatei cu poporul in momente grele este mai importanta decat consumuri care pot fi cuantificate in bani. Am dovedit in aceasta perioada ca suntem cu adevarat Armata Romanilor.
Sunteti multumit de colaborarea cu conducerea Statului Major General?
Performantele si progresele institutiei militare inregistrate de la inceputul acestui an se datoreaza, in egala masura, conducerii politice si celei militare. Au existat si diferente de opinie, in special in privinta alocarii de resurse si a prioritatilor. Eu consider ca existenta unor diferente de opinie este un lucru absolut normal pentru ca ele se manifesta in sens constructiv si mai ales pentru ca intotdeauna am gasit solutii pentru armonizarea acestora in interesul armatei.
N.R. Chiar in aceasta perioada se consuma un nou episod din razboiul Atanasiu-generalul Badalan. Marul discordiei il constituie bugetul alocat armatei. Daca generalul Badalan declara in urma cu doua saptamani ca armata nu isi va putea respecta angajamentele luate in cadrul NATO din cauza lipsei banilor, Atanasiu a venit saptamana trecuta si l-a contrazis pe seful SMG, spunand ca sunt bani suficienti. Atanasiu nu s-a oprit aici, ci a spus ca e posibil sa propuna presedintelui Basescu schimbarea sefului SMG.
Ministrul Teodor Atanasiu - cum rezulta din scripte
Fara comunism
Teodor Atanasiu este membru al Partidului National Liberal din februarie 1990, iar din decembrie 2004, ministrul Apararii Nationale in Guvernul Tariceanu. Este nascut pe 23 septembrie 1962, are un copil si a divortat de curand. A terminat in 1987 Institutul Politehnic din Cluj Napoca, Facultatea de Mecanica, Sectia Tehnologia Constructiilor de Masini, fiind de profesie inginer. Revolutia din 1989 l-a prins la intreprinderea Cugir, in calitate de inginer, unde a ramas pana in 1995. Dupa 1990 a ocupat diverse functii. Intre 1994 - 1996 a fost membru in CA al SC Dragana S.A., Cugir. In perioada 1995 - 1996 a fost sef-atelier la UM Cugir. Intre anii 1997 - 2000 a devenit membru in CA al FPS. O perioada scurta, intre 1996 - 1997, a fost director la SC Apa CTTA SA. Alba Iulia, iar intre 1997-2001 a ocupat functia de director la SC UM Cugir SA. Timp de trei ani, intre 2001 - iunie 2004, a fost administratorul SC Palplast SA Sibiu, iar dupa alegerile din 2000 si pana la preluarea portofoliului de ministru al Apararii a fost presedintele Consiliului Judetean Alba. In toata aceasta perioada nu s-a aflat in vizorul presei centrale, ci a atras atentia doar ziaristilor pe plan local, mai ales cat a fost presedintele Consiliului Judetean Alba.
Atanasiu nu a fost membru PCR. Cariera politica si-a inceput-o dupa anul 1989. El s-a inscris in Partidul National Liberal in februarie 1990. Intre anii 1992 - 1996 a fost consilier local in Consiliul Local Cugir. In perioada 1996 - 2004 a ocupat functia de consilier judetean in Consiliul Judetean Alba, iar din februarie 2001 pana in august 2002 a fost membru in Biroul Permanent Central PNL. Din februarie 2005 este membru al Comitetului Executiv PNL, iar din iunie 1993 pana in prezent este presedinte al PNL - Alba.
Scandaluri in mass-media
Atanasiu - "provocator" in chestiunea transnistreana
Un angajat al Biroului de Presa de la Partidul National Liberal i-a oferit lui Atanasiu ocazia sa iasa la rampa pe problema, destul de delicata, a Transnistriei. Intrebat fiind, la Scoala de vara a tinerilor liberali, daca Romania se va implica militar in eventualitatea izbucnirii unui razboi in Transnistria, Atanasiu ar fi spus ca Romania s-ar putea comporta proactiv in ceea ce priveste terorismul, cea mai mare amenintare pentru intreaga lume. "Ne vom implica, in continuare, oriunde sunt conflicte generate de terorism", a spus ministrul liberal, mentionand ca este important ca in apropierea tarii noastre sa fie pace. Atanasiu a rostit apoi cuvantul Transnistria, ceea ce a starnit scandalul: Romania intervine militar in Transnistria.
Ministrul Apararii a revenit apoi, spunand ca nu isi asuma afirmatiile care i-au fost atribuite prin comunicatul emis de Biroul de Presa al PNL. Atanasiu a spus ca declaratia sa de la Mamaia a fost interpretata eronat si a adaugat ca Romania nu s-ar implica militar intr-un conflict in Transnistria decat in cadrul NATO sau al Uniunii Europene, daca la nivelul acestor organizatii s-ar lua o decizie in acest sens, preferabila fiind, desigur, solutionarea pasnica a problemei.
Marinari sanctionati pentru indisciplina
Un alt scandal pe care Atanasiu a trebuit sa-l gestioneze de cand este ministru al Apararii a fost cel declansat de marinarii de pe fregata "Regina Maria". O parte dintre acestia au intrat in greva foamei ca urmare a diminuarii diurnei in timpul misiunii de aducere in tara a navei.
Conform ministrului Apararii Nationale, Teodor Atanasiu, Consiliul Militar al Statului Major al Fortelor Navale a hotarat sanctionarea membrilor echipajului fregatei "Regina Maria" care au incalcat regulile disciplinei militare. Referitor la acest caz, Atanasiu declara ca s-au luat masuri impotriva membrilor echipajului care si-au manifestat public nemultumirile cu privire la legislatia in vigoare. Comandantul fregatei, capitan-comandor Valentin Borsaru, a fost schimbat din functie si pus la dispozitia Comandamentului Operational Naval, urmand sa fie incadrat intr-o alta functie. Militarilor angajati prin contract, caporalului Serban Gheorghe, soldatului Tatu Dragos si caporalului Bugoi Marian, le-au incetat contractele de munca. Alte masuri disciplinare i-au vizat pe comandantul Comandamentului Operational Naval, pe loctiitorul acestuia, pe comandantul secund al fregatei "Regina Maria" si pe seful mecanic al navei.
Luna trecuta, doi fosti militari angajati pe baza de contract pe fregata "Regina Maria" au actionat in instanta Ministerul Apararii Nationale pe motiv ca le-au fost desfacute contractele de munca in mod abuziv. Prin actiunea introdusa in instanta, Marian Adi Bugoi si Dragos Tatu solicita incadrarea in functiile avute anterior, precum si plata salariilor restante. In cadrul sedintei de judecata, magistratii au fost nevoiti sa amane cauza deoarece urmeaza ca la dosar sa se depuna mai multe documente care stau la baza acestui litigiu de munca.
Imaginea ministrului
Tace si face
La capitolul imagine, Atanasiu sta destul de bine, avand in vedere ca il ajuta in acest sens si pozitia armatei care se situeaza constant in primele trei locuri in sondajele de opinie privind increderea populatiei in institutiile statuluai. Intr-un sondaj de opinie realizat de CURS in a doua decada a lunii iulie a.c., la intrebarea "Cat de multumiti sunteti de activitatea ministrilor?", Atanasiu se afla pe locul 8 cu un procent de 23%, devansand 13 colegi din Cabinetul Tariceanu. De imaginea ministrului se ocupa Luminita Kohalmi, fosta ziarista si o buna colaboratoare a lui Atanasiu. Acesta a adus-o pe Kohalmi de la Alba Iulia si dupa cateva luni a numit-o sefa Directiei Relatii Publice din MApN. Profitand de experienta de ziarista, Kohalmi a organizat o serie de actiuni, atat la nivel central, cat si pe plan local, prin care a incercat sa mediatizeze actiunile ministrului Atanasiu. Ultima lovitura de imagine reusita de Luminita Kohalmi in favoarea ministrului Apararii, dar si a armatei, a fost organizarea unei vizite in Irak si Afganistan pentru mai multi formatori de opinie. Acestia l-au insotit pe Atanasiu care a inspectat trupele romane din cele doua teatre de operatii.
In schimb, imaginea ministrului Apararii a avut de suferit in plan familial.
Teodor Atanasiu si-a incheiat prima etapa a vietii de familist, la varsta de 43 de ani. Hotararea judecatoreasca care stabileste conditiile divortului s-a dat luna trecuta. Fosta sotie, profesoara, si fata, care anul acesta si-a dat bacalaureatul, au ramas la Alba Iulia, orasul de unde Atanasiu a fost propulsat sef al MApN. Dupa 20 de ani de casnicie, Atanasiu a hotarat sa se desparta de sotie. Motivul pare sa fie o tanara functionara de la Consiliul Judetean Alba. Cand partidul liberal l-a adus la Bucuresti, Atanasiu a adus-o in minister si pe Laura Bisboaca care, la numai 25 de ani, a ajuns consiliera pentru o scurta perioada de timp a ministrului Apararii. Se pare ca domnisoara Bisboaca a stat la baza divortului lui Atanasiu de fosta sotie si nu este exclus ca acesta sa se casatoreasca cu tanara Laura.
Relatiile externe
Parteneriat strategic cu Statele Unite ale Americii
"Punem mare pret pe parteneriatele noastre cu SUA si cu statele membre ale UE, asta neinsemnand ca opunem in vreun fel proiectele noastre transatlantice celor europene. Obiectivul integrarii europene depline are o dimensiune strategica si se afla in centrul atentiei noastre. Doresc sa subliniez ca Armata are partea sa de contributie la aceste proiecte politice, trupele noastre aflandu-se in misiuni alaturi de cele ale SUA, NATO si UE. Nu ne ramane decat sa demonstram, in continuare, consecventa si seriozitate in respectarea angajamentelor noastre", a sintetizat Teodor Atanasiu prioritatile externe ale ministerului pe care il conduce.
Din punct de vedere al contactelor externe merita mentionata intalnirea, de la inceputul acestui an, cu secretarul american al Apararii, Donald Rumsfeld. Dupa convorbirile cu partea americana, ministrul Apararii Nationale a mentionat ca Romania doreste sa-si reorienteze contributia la eforturile coalitiei internationale din Irak. Acest lucru s-a materializat in ultimele luni prin sustinerea instruirii si echiparii fortelor armate irakiene, pentru ca acestea sa fie in masura sa preia sarcini suplimentare de securitate. Atanasiu a mai precizat ca industria de aparare romaneasca produce echipamente care ar putea raspunde solicitarilor de inzestrare din partea Irakului, tara noastra urmand sa-si coordoneze actiunile, in acest sens, cu SUA. Dupa aceeasi intalnire, Rumsfeld a aratat ca Romania s-a dovedit a fi un partener serios al SUA si al NATO, apreciind ca cele doua tari vor dezvolta atat relatiile bilaterale in cadrul Parteneriatului Strategic, cat si cooperarea in cadrul Aliantei Nord-Atlantice.
O luna mai tarziu, la Pentagon, Teodor Atanasiu, a avut intrevederi cu subsecretarul apararii pentru informatii, Stephen Cambone, si cu directorul Agentiei de Informatii a Apararii, viceamiral Lowell Jacoby. Discutiile au vizat aspecte privind cooperarea romano-americana in probleme de informatii militare, cu accent pe misiunile din Irak si Afganistan.
Bazele americane, tot in stadiu de proiect
Cu privire la bazele militare americane, ministrul Apararii anunta ca a primit asigurari de la Pentagon ca "pentru armata americana este foarte clara decizia ca doresc sa aiba cateva baze militare pe teritoriul Romaniei in zona Dobrogea si zona aferenta, limitrofa Dobrogei, la Fetesti. A ramas doar sa se gaseasca formula financiara, fiindca armata americana s-a adresat Congresului SUA care le-a aprobat finantarea si apoi pe baza aprobarii finantarii demareaza aceste lucrari. Eu am propus si un alt tip de abordare a constructiei acestor baze fiindca, asa cum se stie, finantatori pe piata mondiala sunt suficient de multi. Am propus ca aceste baze sa fie facute printr-o finantare privata de la o banca sau de la o societate de investitii, sa gestionam noi acest proiect de constructii, iar daca partea americana este de acord sa semnam un contract de inchiriere pe 10 ani, ceea ce ne-ar rezolva problema amortizarii investitiei. Apoi bazele sa ramana ale statului roman, putand fi inchiriate in continuare dupa zece ani armatei americane sau folosite de armata romana."
Chiar daca unele voci dadeau ca sigura venirea americanilor la Constanta pana la sfarsitul acestui an, iata ca lucrurile merg mai greu.
Romania ramane in Afganistan si Irak
Teodor Atanasiu a anuntat ca, "incepand cu 1 ianuarie 2006, batalionul de infanterie romanesc aflat in misiune in Afganistan in cadrul operatiunii "Enduring Freedom" va fi inclus in Forta Internationala de Asistenta de Securitate (ISAF), aflata sub comanda NATO".
Luna trecuta, ministrul Apararii a facut un adevarat tur de forta in teatrele de operatii din Irak si Afganistan. Aflat intr-o vizita supriza in cele doua zone fierbinti ale lumii, Atanasiu a vrut sa vada la fata locului cum isi fac treaba militarii romani si conditiile in care acestia isi indeplinesc misiunile. "Am primit numai cuvinte de apreciere la adresa dumneavoastra, faceti o treaba buna aici, la fel ca si colegii dumneavoastra din tara, care sprijina populatia supusa unor grele incercari datorita inundatiilor", le-a spus ministrul Apararii Nationale, Teodor Atanasiu, militarilor romani din Irak, pe care i-a vizitat, impreuna cu seful Statului Major General, general dr. Eugen Badalan. Impresionat de ce a vazut, ministrul Apararii i-a anuntat pe militarii romani din Afganistan ca vor fi primii la avansari. "Avansarile in armata ii vor avea in vedere in primul rand pe militarii care au performante in misiuni internationale", le-a spus Atanasiu, militarilor Batalionului 151 Infanterie, "Lupii Negri", pe care i-a vizitat la Kandahar, in Afganistan. "La intoarcerea in tara puteti fi printre primii militari inaintati in grad", a adaugat ministrul apararii.
Atanasiu a anuntat ca Romania isi va mentine trupele in Irak pana in momentul in care fortele de securitate irakiene vor fi capabile sa preia misiunile militarilor romani. "Ramane sa vedem daca o sa avem si resursele financiare pentru a face acest lucru. Oricum, pentru 2006, intentia noastra este de a mentine acelasi numar de militari in Irak", a spus ministrul Apararii.
Averea ministrului
O avere peste media romanului de rand
Ministrul Apararii se poate considera un roman cu ceva avere. Teodor Atanasiu detine o jumate de hectar de teren in intravilan la Cugir, judetul Alba. De asemenea, Atanasiu are doua apartamente in Alba-Iulia si o casa de vacanta la Cugir. El este proprietarul si a doua autoturisme de productie straina si detine bijuterii evaluate la aproximativ 10.000 de euro. Ministrul Apararii are un cont curent de 150 de milioane de lei si un depozit bancar de 15.000 de euro.
La capitolul venituri ale familie, realizate in ultimul an fiscal incheiat, Atanasiu declara 377.582.651 de lei (vechi), iar fosta sotie a realizat din salariul de profesoara 101.714.503 lei.