Viitoarea autostrada Brasov - Bors revine in actualitate, dar nu prin faptul ca lucrarile ar putea fi finalizate inainte de termenele stabilite, ci prin "rotirea" directorilor responsabili de desfasurarea proiectului. Nu a luat pe nimeni prin surprin

Viitoarea autostrada Brasov - Bors revine in actualitate, dar nu prin faptul ca lucrarile ar putea fi finalizate inainte de termenele stabilite, ci prin "rotirea" directorilor responsabili de desfasurarea proiectului. Nu a luat pe nimeni prin surprindere, acum 2 zile, restructurarea Directiei Generale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), a fost insa o adevarata surpriza inlocuirea lui Virgil Icleanu cu un fost colaborator al companiei americane Bechtel, responsabila de construirea autostrazii Transilvania. "Am reorganizat partea de proiecte, asa incat Directia a fost impartita in sapte sectiuni, care vor gestiona fiecarea in parte cate un proiect, toate urmand sa fie coordonate de Dorin Dabuceanu, care a avut un contract cu Bechtel in domeniul controlului calitatii. Fostul director de la Autostrazi, Virgil Icleanu, va gestiona proiectul Bechtel", anunta, acum 2 zile, directorul general al CNADNR, Mihai Grecu. Proiectul construirii autostrazii Transilvania, pe relatia Brasov -Bors, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro (3,5 mld. euro incluzand si exproprierea terenurilor), acordat companiei americane Bechtel. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedenta. Ca urmare a sistarii lucrarilor, termenul de finalizare a autostrazii, stabilit initial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an. Prin renegocierea acordului s-a reusit o reducere a costurilor cu 126 milioane euro. Primii 118 kilometri din autostrada construita de Bechtel, care va avea, in total, 415 km, vor fi gata abia in anul 2009, finalizarea intregii autostrazi fiind programata pentru 2013.

Credite externe de peste 10 miliarde de lei

Nu mai departe de saptamana trecuta, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, s-a intalnit cu directorul general al companiei Bechtel in Romania, Michael Mix, pentru a discuta despre urgentarea lucrarilor.
Potrivit situatiei constructiilor de autostrazi, intocmita de CNADNR, termenul de finalizare pentru sectiunea Brasov - Bors va fi 2013 pentru ca, prin graficul de executie a lucrarilor, renegociat in 2006, acesta a fost decalat cu un an.
In acest sens, compania a propus "angajarea, cu conducerea Bechtel SUA, a unui grafic de executie a lucrarilor" si rediscutarea graficului de esalonare astfel incat toate sectiunile sa fie date in exploatare in mod continuu.
La 10 mai a.c., autoritatile de la Bucuresti au anuntat ca Romania va contracta, incepand cu acest an, credite externe in valoare totala de peste 10 miliarde lei pentru lucrarile la autostrada Brasov - Bors, la care se vor adauga inca 1,6 miliarde lei alocate de la bugetul de stat. Guvernul va plati in acest an companiei americane Bechtel 489,3 milioane lei pentru lucrarile la autostrada, din care 147 milioane lei vor fi contractate prin credite externe si 342,2 milioane lei de la buget, conform fisei de investitii anexate unei ordonante de urgenta aprobate recent de Guvern. Situatia la 1 ianuarie a.c., privind fondurile necesare pentru constructia de autostrazi in perioada 2007 - 2013, prezentata pe site-ul CNADNR este ingrijoratoare. Pentru realizarea programului in perioada amintita este necesara o finantare anuala de 1,86 miliarde euro, ceea ce reprezinta 11,8% din veniturile bugetului de stat pe anul 2007.
Or, potrivit aceleiasi surse, finantarea asigurata anul acesta prin bugetul de stat este de numai 0,081 miliarde euro, adica numai 4% din necesarul anual.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.