back to top ∧

Info
x
info
 
 
OK


 
Info
x
info
 
 
 


Putem citi Âși discuta biblia ca literaturĂŁ – indiferent dacĂŁ o acceptĂŁm (sau nu) ca sursĂŁ pentru gĂąndi teologic Âși a trĂŁi creÂștineÂște?

 


 
Pagini: << 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 >> Sari la pagina:
 
Fosta membra 9am.ro

6987 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: BUCURESTI

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:07

De la: adipopa, la data 2009-06-17 23:58:59Ioana, negarea Holocaustului este un gest iresponsabil istoric și moral. Victimele nu și-au meritat soarta, iar călăii nu au scuze. Legile sunt întruparea unor principii morale – nu pot exista fără! Nu mă bruiezi doar...mă și scoți din țâțâni.


adi...dacă îmi explici cu ce sunt mai bune părerile dorei decât ale mele promit că nu mai scriu niciodată pe topicul tău....
doar că...merit măcar să știu de ce pe mine mă dai afară și pe dora o lași să-și spună nestingherită părerile (sau pe mytcor...sau pe toți ceilalți)...ei au voie să scrie fără să te superi...
să înțeleg că ai ceva personal cu mine? ...
nu-ți place fața mea mea ,sau? (că altă explicație nu văd )


Fosta membra 9am.ro

964 mesaje
Membru din: 7/05/2009
Oras: BUCURESTI

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:09

De la: ioana_dark, la data 2009-06-18 00:07:29adi...dacă îmi explici cu ce sunt mai bune părerile dorei decât ale mele promit că nu mai scriu niciodată pe topicul tău.... doar că...merit măcar să știu de ce pe mine mă dai afară și pe dora o lași să-și spună nestingherită părerile (sau pe mytcor...sau pe toți ceilalți)...ei au voie să scrie fără să te superi...să înțeleg că ai ceva personal cu mine? ...nu-ți place fața mea mea ,sau? (că altă explicație nu văd )


Religia este o rămășiță a copilăriei inteligenței noastre, ea se va stinge pe măsură ce adoptăm rațiunea și știința ca principii directoare. Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
adipopa

3001 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: Timisoara

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:13

Ioana, ești un partener de dialog nemaipomenit, un adversar redutabil și o prietenă de neînlocuit. Am multe puncte în comun cu tine, foarte multe...



Dorulet

7896 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: ALTA LOCALITATE

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:15

De la: adipopa, la data 2009-06-18 00:05:35
De la: Dorulet, la data 2009-06-17 23:58:43...Și da, până la urmă, totul este relativ!!!


Totul...presupun nu include și chinuirea unui copil de dragul distracției, nu? Și, dacă nu, de ce este o crimă, chiar dacă o societate sau un grup de oameni ar consimți să o practice?



Păi nu ți-am răspuns deja?!
Adi, sunt societăți, în Africa, unde fetițele sunt mutilate de mici, pentru a nu simții "plăcerea unui act sexual"...pentru ei este moral, pentru noi nu!
Evoluția bat-o vina!


Când toată lumea gândește la fel înseamnă că nimeni nu gândește.
Fosta membra 9am.ro

9751 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:17

...daca tot doreste Adi sa relativizam constiinta, atunci hai s-ao relativizam facand abstractie atat de religiile umanitatii cat si de multiculturalitatea acesteia.
..am sa impig la extrem acesta exemplificare prin alegerea unui domeniu oarecare, putem alege ca domenii :fizica, matematica,...etc etc .. ceva ce nu are legatura in nici un fel cu subiectivismele sentimentalismelor umane.
....presupunand ca unul dintre noi ar fi conectat la un EEG si ar fi totdeodata asezat in fata unui TFT pe care sa se ruleza un program tip test grila cu cele mai simple RASPUNSURI CORECTE din domeniul respectiv.
Ei bine , in acest test , conditia de baza ar fi ca voluntarul sa raspunda voit (constient) contrar raspunsului corect afisat pe TFT.

In acest caz, va asigur ca acel efect psihic al consiintei umane are sa se revolte pur si simplu impotriva constientei umane, (impotriva minciunii ce doreste a se instala in subconstient prin vointa constientei ) ...la un asa experiment, masuratorile EEG-ului in amplitudinea medie si frecventa normala medie o vor lua razna !...

Ceea ce conduce spre simpla concluzie : constienta fi-va invinsa din punct de vedere psihic de catre constiinta, ..mai departe, fortand aceasta nota, apare stresul si dereglarile psihologice pot atinge valor psihiatrice.

Nu stiu daca m-am facut inteles,dar, incercarea moarte n-are! cum spuneu cei ce stiau ei ce stiau .



Dorulet

7896 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: ALTA LOCALITATE

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:18

De la: ioana_dark, la data 2009-06-18 00:07:29
De la: adipopa, la data 2009-06-17 23:58:59Ioana, negarea Holocaustului este un gest iresponsabil istoric și moral. Victimele nu și-au meritat soarta, iar călăii nu au scuze. Legile sunt întruparea unor principii morale – nu pot exista fără! Nu mă bruiezi doar...mă și scoți din țâțâni.


adi...dacă îmi explici cu ce sunt mai bune părerile dorei decât ale mele promit că nu mai scriu niciodată pe topicul tău....
doar că...merit măcar să știu de ce pe mine mă dai afară și pe dora o lași să-și spună nestingherită părerile (sau pe mytcor...sau pe toți ceilalți)...ei au voie să scrie fără să te superi...
să înțeleg că ai ceva personal cu mine? ...
nu-ți place fața mea mea ,sau? (că altă explicație nu văd )


Ioana! Tocmai pentru că te place, mai mult decât pe noi, nu vrea să te lase să greșești!
Eu cred că pentru el ...ești "ca o fiică"...în ghilimele spus!
O face pentru binele tău!!!! Ca să te auto-perfecționezi....și este normal să aibă pretenții de la tine.


Când toată lumea gândește la fel înseamnă că nimeni nu gândește.
Fosta membra 9am.ro

964 mesaje
Membru din: 7/05/2009
Oras: BUCURESTI

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:18

De la: Dorulet, la data 2009-06-18 00:15:09Adi, sunt societăți, în Africa, unde fetițele sunt mutilate de mici, pentru a nu simții "plăcerea unui act sexual"...pentru ei este moral, pentru noi nu! Evoluția bat-o vina!
inca mai stau in pom africanii astia?!! nici maimutele nu-si mutileaza ... maimuticile! au ramas in urma cu evolutia pana si fata de maimute!


Religia este o rămășiță a copilăriei inteligenței noastre, ea se va stinge pe măsură ce adoptăm rațiunea și știința ca principii directoare. Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
Fosta membra 9am.ro

9751 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:20

De la: ioana_dark, la data 2009-06-18 00:07:29
De la: adipopa, la data 2009-06-17 23:58:59Ioana, negarea Holocaustului este un gest iresponsabil istoric și moral. Victimele nu și-au meritat soarta, iar călăii nu au scuze. Legile sunt întruparea unor principii morale – nu pot exista fără! Nu mă bruiezi doar...mă și scoți din țâțâni.


adi...dacă îmi explici cu ce sunt mai bune părerile dorei decât ale mele promit că nu mai scriu niciodată pe topicul tău....
doar că...merit măcar să știu de ce pe mine mă dai afară și pe dora o lași să-și spună nestingherită părerile (sau pe mytcor...sau pe toți ceilalți)...ei au voie să scrie fără să te superi...
să înțeleg că ai ceva personal cu mine? ...
nu-ți place fața mea mea ,sau? (că altă explicație nu văd )



Ioana, Adi acorda mai multa atentie fiilor ratacitori decat mioarelor blande !


Fosta membra 9am.ro

6987 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: BUCURESTI

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:21

De la: adipopa, la data 2009-06-18 00:13:29Ioana, ești un partener de dialog nemaipomenit, un adversar redutabil și o prietenă de neînlocuit. Am multe puncte în comun cu tine, foarte multe...


mulțumesc ,adi...de-abea aștept excursia...


Fosta membra 9am.ro

9751 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:22

De la: adipopa, la data 2009-06-18 00:13:29Ioana, ești un partener de dialog nemaipomenit, un adversar redutabil și o prietenă de neînlocuit. Am multe puncte în comun cu tine, foarte multe...






Fosta membra 9am.ro

964 mesaje
Membru din: 7/05/2009
Oras: BUCURESTI

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:24

De la: ioana_dark, la data 2009-06-18 00:21:31 mulțumesc ,adi...de-abea aștept excursia..
eu as propune o viitoare excursie in ... valcea ... pe la tine prin zona. este superba! nu inteleg de ce ti-ai dori sa lasi asemenea locuri pentru lapataria lui enache din Bucuresti?
si urmatoarea excursie sa o facem in ... muntii Semenic, un incantator loc al naturii si cunoasterii ... sa-i intoarcem favoarea lui Adi de a veni taman in Brasov pentru a ne vedea ...


Religia este o rămășiță a copilăriei inteligenței noastre, ea se va stinge pe măsură ce adoptăm rațiunea și știința ca principii directoare. Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
Dorulet

7896 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: ALTA LOCALITATE

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:27

Eu merg să-mi fac un ceai!


Când toată lumea gândește la fel înseamnă că nimeni nu gândește.
Fosta membra 9am.ro

9751 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 00:31

De la: Dorulet, la data 2009-06-18 00:27:56 Eu merg să-mi fac un ceai!



Far' de zahar sa fie !...


Fosta membra 9am.ro

9751 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 01:26

UniversalScraps.com - Good Night



Dorulet

7896 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: ALTA LOCALITATE

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 01:42

De la: mytcor, la data 2009-06-18 00:31:41
De la: Dorulet, la data 2009-06-18 00:27:56 Eu merg să-mi fac un ceai!



Far' de zahar sa fie !...


...de fapt este cafea decofeinizată cu TREI lingurițe de zahăr!!! Deh, ce să-i faci, mie-mi place dulce...dulce!


Când toată lumea gândește la fel înseamnă că nimeni nu gândește.
adipopa

3001 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: Timisoara

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 14:35

De la: mytcor, la data 2009-06-18 00:17:20...daca tot doreste Adi sa relativizam constiinta, atunci hai s-ao relativizam facand abstractie atat de religiile umanitatii cat si de multiculturalitatea acesteia.


Mytcor, eu nu am dorit relativizarea conștiinței – chiar din contră!

Dar experimentul pe care îl sugerezi este extraordinar și are deja mai multe aplicații în industria entertainment-ului. Europa FM are (sau avea) o versiune. E interesant să descoperi instinctul foarte puternic de a spune adevărul, în ciuda faptului că îți este sugerat contrarul!



adipopa

3001 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: Timisoara

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 14:53

De la: Dorulet, la data 2009-06-18 00:15:09Adi, sunt societăți, în Africa, unde fetițele sunt mutilate de mici, pentru a nu simții "plăcerea unui act sexual"...pentru ei este moral, pentru noi nu!


Și cine are dreptate, Dora?

(R1) Nici unii nici alții.
(R2) Și unii și alții.
(R3) Este totuna.
(R4) Este indiferent.
(R5) Nu știm.

Dacă societățile în care trăim sunt cele care atribuie în mod ultim și definitiv unui gest semnificația morală, toate răspunsurile de mai sus sunt posibile în același timp și în egală măsură, încălcând flagrant legea non-contradicției. (Am mai explicat cum funcționează această lege în logică; nu vreau să repet). Singurul răspuns imposibil și ilogic, în schema ta, este:

(R0): Unii au, iar alții nu!

Însă tocmai acesta este răspunsul de care avem nevoie pentru a face și duce până la capăt o evaluare morală. La întrebarea „este acțiunea X morală sau nu” nu poți răspunde „pentru unii este, pentru alții nu” decât dacă dorești să abdici de la orice evaluare morală. În cadrul unei evaluări morale ontologice, nu este important pentru cine acțiunea X este morală și pentru cine nu, ci este important să aflăm dacă acțiunea X este în ea însăși morală sau nu (indiferent de opinia celor care o fac, o suportă sau asistă la ea). Nu poți răspunde cu semantica lui „pentru cine” la întrebarea ontologic㠄pe ce bază”! Am mai spus pe acest forum (sau pe Avort) că filosofia morală are două ramuri distincte și inconfundabile: moral ontology și moral semantics.

Așadar, permite-mi să reformulez, este mutilarea organelor genitale ale unei fetițe africane o practică imorală în ea însăși (indiferent de opinia europenilor sau africanilor în această privință)? Este întotdeauna o crimă să chinui sau să torturezi un copil pentru propriul amuzament (indiferent de opinia celor care o fac, o suportă sau asistă la ea)? Și, dacă este, de ce? Pe ce bază? Să zicem că o comunitate internaută de pedofili îți răpește fiul și îl supune unor torturi inimaginabile. Te vei mulțumi să spui că pentru această societate de pedofili o astfel de practică este morală, chiar dacă pentru noi nu este?

Este o societate particulară (e.g., africană, pedofilă, indiană, nazistă, etc.) arbitrul moral ultim sau reperul moral suprem în care am putea ancora ontologia moralității?


adipopa

3001 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: Timisoara

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 15:40

De la: ioana_dark, la data 2009-06-18 00:21:31 mulțumesc ,adi...de-abea aștept excursia...


Ioana, ieșirea mea din scenă aseară a fost puțin cam dezordonată. Sper totuși că am reușit să remediez, înainte de a mă replia, impresia greșită și total neintenționată că nu aș fi agreat conversațiile cu tine. Dora e exagerat de drăguță când spune că te tratez ca pe fiica mea, însă nu e așa. Am vorbit întotdeauna cu tine (și cu ceilalți) de la egal la egal. Cât despre Mytcor și Dora, aș putea spune aceleași lucruri (frumoase!) pe care le-am spus și despre tine. Zilele când eu și Mytcor ne zgâiam răutăcioși unul la altul au trecut. Acum știm probabil mai bine să cădem de acord să nu cădem de acord...și apoi să megem mai departe.



Fosta membra 9am.ro

1499 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 15:45

De la: adipopa, la data 2009-06-18 14:53:36

Însă tocmai acesta este răspunsul de care avem nevoie pentru a face și duce până la capăt o evaluare morală. La întrebarea „este acțiunea X morală sau nu” nu poți răspunde „pentru unii este, pentru alții nu” decât dacă dorești să abdici de la orice evaluare morală. În cadrul unei evaluări morale ontologice, nu este important pentru cine acțiunea X este morală și pentru cine nu, ci este important să aflăm dacă acțiunea X este în ea însăși morală sau nu (indiferent de opinia celor care o fac, o suportă sau asistă la ea). Nu poți răspunde cu semantica lui „pentru cine” la întrebarea ontologic㠄pe ce bază”! Am mai spus pe acest forum (sau pe Avort) că filosofia morală are două ramuri distincte și inconfundabile: moral ontology și moral semantics.



Acum vad ca si voi vorbiti despre moralitate. Si mai mult decat atat vad ca Adi scrie si mai clar.
Asa sustin si eu ca exista o "moralitate ontologica", moralitate care tine de fiinta umana indiferent daca omul are o credinta sau alta.

Existenta acestei morale trebuie recunoscuta inainte de orice, pentru ca este un atribut al firii omenesti si este la fel de reala ca si aerul pe care il respiram. Ea nu depinde de o anume societate si nici de un anumit moment istoric.

Asa cum am gasit-o si in cartile sfinte se mai poate numi si "legea firii".

Faptul ca moralitatea crestina inglobeaza aceasta moralitate ontologica este iarasi o realitate de necontestat.


Hazardul este măsura ignoranței noastre. (Henry Poincare)
Fosta membra 9am.ro

1798 mesaje
Membru din: 1/04/2009
Oras: BUCURESTI

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 17:59

De la: andu30, la data 2009-06-18 15:45:09
De la: adipopa, la data 2009-06-18 14:53:36

Însă tocmai acesta este răspunsul de care avem nevoie pentru a face și duce până la capăt o evaluare morală. La întrebarea „este acțiunea X morală sau nu” nu poți răspunde „pentru unii este, pentru alții nu” decât dacă dorești să abdici de la orice evaluare morală. În cadrul unei evaluări morale ontologice, nu este important pentru cine acțiunea X este morală și pentru cine nu, ci este important să aflăm dacă acțiunea X este în ea însăși morală sau nu (indiferent de opinia celor care o fac, o suportă sau asistă la ea). Nu poți răspunde cu semantica lui „pentru cine” la întrebarea ontologic㠄pe ce bază”! Am mai spus pe acest forum (sau pe Avort) că filosofia morală are două ramuri distincte și inconfundabile: moral ontology și moral semantics.



Acum vad ca si voi vorbiti despre moralitate. Si mai mult decat atat vad ca Adi scrie si mai clar.
Asa sustin si eu ca exista o "moralitate ontologica", moralitate care tine de fiinta umana indiferent daca omul are o credinta sau alta.

Existenta acestei morale trebuie recunoscuta inainte de orice, pentru ca este un atribut al firii omenesti si este la fel de reala ca si aerul pe care il respiram. Ea nu depinde de o anume societate si nici de un anumit moment istoric.

Asa cum am gasit-o si in cartile sfinte se mai poate numi si "legea firii".

Faptul ca moralitatea crestina inglobeaza aceasta moralitate ontologica este iarasi o realitate de necontestat.


Si cum demonstrezi tu ca moralitatea crstineasca NU ESTE INGLOBATA in moralitatea ontologica ?


24 de ore intr-o zi, 24 de beri intr-o lada. Vreo coincidenta?
Dorulet

7896 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: ALTA LOCALITATE

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 18:11

De la: adipopa, la data 2009-06-18 14:53:36
De la: Dorulet, la data 2009-06-18 00:15:09Adi, sunt societăți, în Africa, unde fetițele sunt mutilate de mici, pentru a nu simții "plăcerea unui act sexual"...pentru ei este moral, pentru noi nu!


Și cine are dreptate, Dora?

(R1) Nici unii nici alții.
(R2) Și unii și alții.
(R3) Este totuna.
(R4) Este indiferent.
(R5) Nu știm.

Dacă societățile în care trăim sunt cele care atribuie în mod ultim și definitiv unui gest semnificația morală, toate răspunsurile de mai sus sunt posibile în același timp și în egală măsură, încălcând flagrant legea non-contradicției. (Am mai explicat cum funcționează această lege în logică; nu vreau să repet). Singurul răspuns imposibil și ilogic, în schema ta, este:

(R0): Unii au, iar alții nu!

Însă tocmai acesta este răspunsul de care avem nevoie pentru a face și duce până la capăt o evaluare morală. La întrebarea „este acțiunea X morală sau nu” nu poți răspunde „pentru unii este, pentru alții nu” decât dacă dorești să abdici de la orice evaluare morală. În cadrul unei evaluări morale ontologice, nu este important pentru cine acțiunea X este morală și pentru cine nu, ci este important să aflăm dacă acțiunea X este în ea însăși morală sau nu (indiferent de opinia celor care o fac, o suportă sau asistă la ea). Nu poți răspunde cu semantica lui „pentru cine” la întrebarea ontologic㠄pe ce bază”! Am mai spus pe acest forum (sau pe Avort) că filosofia morală are două ramuri distincte și inconfundabile: moral ontology și moral semantics.

Așadar, permite-mi să reformulez, este mutilarea organelor genitale ale unei fetițe africane o practică imorală în ea însăși (indiferent de opinia europenilor sau africanilor în această privință)? Este întotdeauna o crimă să chinui sau să torturezi un copil pentru propriul amuzament (indiferent de opinia celor care o fac, o suportă sau asistă la ea)? Și, dacă este, de ce? Pe ce bază? Să zicem că o comunitate internaută de pedofili îți răpește fiul și îl supune unor torturi inimaginabile. Te vei mulțumi să spui că pentru această societate de pedofili o astfel de practică este morală, chiar dacă pentru noi nu este?

Este o societate particulară (e.g., africană, pedofilă, indiană, nazistă, etc.) arbitrul moral ultim sau reperul moral suprem în care am putea ancora ontologia moralității?


Uff! Adi tu profiți de faptul că nu-mi place să tastez prea mult... O să încerc să fiu cât mai scurtă....
Hai să-ți spun ...deși o să crezi că este ilogic, răspunsul este : TOȚI AU DREPTATE!!!
De ce? Pentru că moralitatea este relativă. Unii o au, alții nu. Unii o văd într-un fel, alții într-un alt fel!
Acea "moral ontology" ...de care încerci pe mine să mă convingi că este "universal valabilă", există doar pentru că așa o vezi tu și alții... Eu am mai spus, că moralitatea implică conștiință, empatie, credință și o societate....Cel care a spus că ceea ce este bun pentru mine,poate fi dezastruos pentru un altul și invers....nu a fost un tâmpit!

"Să zicem că o comunitate internaută de pedofili îți răpește fiul și îl supune unor torturi inimaginabile. Te vei mulțumi să spui că pentru această societate de pedofili o astfel de practică este morală, chiar dacă pentru noi nu este?
Cred că glumești! Păi îți spun sigur ce s-ar întâmpla: acel grup și-ar semna sentința la moarte sigură în cele mai groaznice chinuri. Răzbunarea mea, ar întrece orice imaginație bolnavă ar putea avea cineva. Asta ar fi moral din partea mea? Tu ai spune că nu, și că ar trebui să las legea să-și facă treaba. Ei, pentru mine ar fi precum o "datorie morală" să-i omor în chinuri groaznice, până la ultimul!
Deci, este sau nu este relativă chestia?!

"Este o societate particulară (e.g., africană, pedofilă, indiană, nazistă, etc.) arbitrul moral ultim sau reperul moral suprem în care am putea ancora ontologia moralității? [/quote]"

Uite, aici este problema....eu nu recunosc "ontologia moralității"...eu spun că nu există așa ceva, fără ca ÎNTREAGA societate să fie de acord cu aceasta și s-o recunoască în postura de "adevăr universal valabil"


Când toată lumea gândește la fel înseamnă că nimeni nu gândește.
Fosta membra 9am.ro

1499 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 19:11

De la: maressalul_, la data 2009-06-18 17:59:22
De la: andu30, la data 2009-06-18 15:45:09
De la: adipopa, la data 2009-06-18 14:53:36



Însă tocmai acesta este răspunsul de care avem nevoie pentru a face și duce până la capăt o evaluare morală. La întrebarea „este acțiunea X morală sau nu” nu poți răspunde „pentru unii este, pentru alții nu” decât dacă dorești să abdici de la orice evaluare morală. În cadrul unei evaluări morale ontologice, nu este important pentru cine acțiunea X este morală și pentru cine nu, ci este important să aflăm dacă acțiunea X este în ea însăși morală sau nu (indiferent de opinia celor care o fac, o suportă sau asistă la ea). Nu poți răspunde cu semantica lui „pentru cine” la întrebarea ontologic㠄pe ce bază”! Am mai spus pe acest forum (sau pe Avort) că filosofia morală are două ramuri distincte și inconfundabile: moral ontology și moral semantics.







Acum vad ca si voi vorbiti despre moralitate. Si mai mult decat atat vad ca Adi scrie si mai clar.

Asa sustin si eu ca exista o "moralitate ontologica", moralitate care tine de fiinta umana indiferent daca omul are o credinta sau alta.



Existenta acestei morale trebuie recunoscuta inainte de orice, pentru ca este un atribut al firii omenesti si este la fel de reala ca si aerul pe care il respiram. Ea nu depinde de o anume societate si nici de un anumit moment istoric.



Asa cum am gasit-o si in cartile sfinte se mai poate numi si "legea firii".



Faptul ca moralitatea crestina inglobeaza aceasta moralitate ontologica este iarasi o realitate de necontestat.




Si cum demonstrezi tu ca moralitatea crstineasca NU ESTE INGLOBATA in moralitatea ontologica ?



Fara aceasta moralitate omul ar fi doar un animal "mai" destept. El ar trai simplist fara sa inteleaga conceptul de bine sau rau. Ar face exact ce face si un animal din fire si nu si-ar mai pune atatea probleme, nu ar mai avea constiinta..

Faptul ca toti avem o moralitate comuna ne separa de animale. De multe ori auzi sintagma "Dumnezeu e in inima ta" pentru ca Dumnezeu este acolo de la bun inceput si prin aceasta moralitate cu care ne nastem, pentru ca el este aceasta moralitate de fapt. Acesta (moralitatea ontologica) este o parte din chipul si asemanarea lui Dumnezeu cu care am fost inzestrati.

Si din aceasta cauza suntem diferiti de animale nu-i asa, pentru ca suntem dupa asemanarea lui Dumnezeu? Aceasta moralitate care ne face sa intelegem ce este bine si ce nu intr-o forma simpla. Gandeste-te noi oamenii judecam totul prin conceptul de bine si rau. Un animal nu face asta. El face doar ce trebuie sa faca pentru supravietuire si atat. Un animal nu-si pune probleme daca e bun sau rau ceva. Dar omul "alege", fiecare pas in viata e o alegere, uneori alege o cale in viata chiar daca pierde din punct de vedere animalic, dar o face din alte principii. Un animal nu ar face asta, daca unui animal i se iveste o ocazie profita de ea si punct.

Ca sa-ti raspund acum la intrebare, Dumnezeu prin crestinism nu numai ca constata existenta moralitatii si ne arata asta, ci mai mult decat atat iti ofera sensul ei si mai ales cauza ei.
Dumnezeu prin aceasta filozofie de viata (care este credinta) il impaca pe om cu el insusi si il invata sa faca alegeri. Dumnezeu ii da omului scopul vietii si prin acest scop il face pe om sa inteleaga sensul vietii. Il invata pe om sa aleaga in viata, si sa inteleaga cum il afecteaza aceste alegeri pe viitor. Dumnezeu ii arata omului pozitia lui in univers si sensul lui dintru inceput.
Asa cum am mai spus Dumnezeu il invata pe om sa se inalte de langa rudele lui dupa trup (animalele) la ruda lui dupa suflet (Dumnezeu).

De aceasta spun ca moralitatea crestina este mult mai complexa si cuprinde moralitatea ontologica pe care practic o va cultiva in sufletul omului pe care il va duce innoit la Dumnezeu.


Hazardul este măsura ignoranței noastre. (Henry Poincare)
adipopa

3001 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: Timisoara

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 20:07

De la: Dorulet, la data 2009-06-18 18:11:29Uite, aici este problema....eu nu recunosc "ontologia moralității"...eu spun că nu există așa ceva, fără ca ÎNTREAGA societate să fie de acord cu aceasta și s-o recunoască în postura de "adevăr universal valabil"...


Dora, hai să explicăm și să convenim mai întâi asupra termenilor pe care îi folosim.

Când am spus că filosofia morală are mai multe ramuri, sau discipline, am încercat să ordonez puțin discuția, nu să o complic (deși am reușit și să o complic!). Aceste ramuri sau discipline filosofice corespund seturilor de întrebări diferite pe care le punem în legătură cu moralitatea, și pot fi ontologice, epistemologice, semantice, psihologice.

În ONTOLOGIA morală suntem interesați să aflăm pe ce bază se construiește moralitatea. În EPISTEMOLOGIA morală ne întrebăm dacă (și cum) putem ști vreodată că un lucru este moral sau nu. În SEMANTICA morală ne preocupă ce înseamnă termenii morali cu care lucrăm (și în ce sens îi folosim). Iar în PSIHOLOGIA morală ne interesează care este relația dintre diverse stări morale ale minții (e.g., convingeri și dorințe/intenții/motivații).

Tu negi ontologia morală (în teorie, deși nu în practică) pentru că faci confunzii la nivelul disciplinelor de studiu. Cum spuneam însă, ontologia morală discută bazele moralității – așa că nu poți spune că ontologia morală nu există! Ea nu presupune un adevăr moral universal valabil, ci este un domeniu de cercetare.

Opiniile desigur diferă în privința bazei sau ancorării ontologice a moralității.

Filosofia morală teistă susține că Dumnezeu este baza ontologică a moralității, și că, fără el, nu există valori și obligații morale obiective. De fapt, tu asta și încerci să spui – că nu există valori și obligații morale obiective, că moralitatea este doar un construct social și că un lucru este moral (sau nu) în funcție de opinia societății.

Ei bine, teoria ta se frânge totuși când atingem prima coardă sensibilă, maternă. Observă, te rog, că nu e deloc relevant dacă, în scenariul imaginar propus, ar fi sau nu legitim să răzbuni schingiuirea fiului tău. Întrebarea mea era doar dacă ți-ai mai susține ideea că moralitatea este o chestiune de opinie și în fața chinurilor unei persoane dragi? Nu. Nu vei spune niciodată că, din moment ce pentru societatea pedofililor o astfel de practică este morală, trebuie să-i înțelegem...!

Deci, această crimă rămâne o crimă indiferent de opinia celor care o comit, suportă sau asistă! Holocaustul este o crimă indiferent de opinia naziștilor sau a celor inoculați atunci de propaganda nazistă. Și sati rămâne o crimă, indiferent de opinia comunităților indiene care o practicau sau de respectul pe care îl datorăm altei culturi. Aceste exemple arată că valori și obligații morale obiective totuși există!


adipopa

3001 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: Timisoara

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 20:20

De la: Dorulet, la data 2009-06-18 18:11:29Hai să-ți spun ...deși o să crezi că este ilogic, răspunsul este : TOȚI AU DREPTATE!!! De ce? Pentru că moralitatea este relativă. Unii o au, alții nu. Unii o văd într-un fel, alții într-un alt fel!


Motivul pentru care răspunsul „Toți au dreptate” este ilogic este că încalcă legea non-contradicției. Un subiect A (mutilarea genitalelor) care are proprietatea B (morală) nu poate în același timp să aibă și proprietatea non-B (imorală).


adipopa

3001 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: Timisoara

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 20:29

Provocarea de mai jos este pentru creștini (sau teiști în general):

Nu știu dacă sunteți familiari cu dilema lui Eutifro (din Platon, unde Socrate îl întreabă pe Eutrifo): Este omul moral iubit de zei pentru că este moral; sau, mai degrabă, omul este moral pentru că este iubit de zei? ...dar există o formă a acestei dileme și în filosofia morală: Este un anumit lucru moral pentru că Dumnezeu îl poruncește (respectiv imoral pentru că Dumnezeu îl interzice), sau Dumnezeu poruncește un lucru pentru că este moral (respectiv îl interzice pentru că este imoral)? În ce constă dilema și care sunt posibilele răspunsuri?



adipopa

3001 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: Timisoara

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 20:59

De la: Dorulet, la data 2009-06-18 18:11:29Cel care a spus că ceea ce este bun pentru mine,poate fi dezastruos pentru un altul și invers....nu a fost un tâmpit!


Nu a fost tâmpit, dar s-a referit la altceva. La zahărul din cana ta de ceai de aseară!


Fosta membra 9am.ro

6987 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: BUCURESTI

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 21:12

De la: adipopa, la data 2009-06-18 15:40:50
De la: ioana_dark, la data 2009-06-18 00:21:31 mulțumesc ,adi...de-abea aștept excursia...




Ioana, ieșirea mea din scenă aseară a fost puțin cam dezordonată. Sper totuși că am reușit să remediez, înainte de a mă replia, impresia greșită și total neintenționată că nu aș fi agreat conversațiile cu tine. Dora e exagerat de drăguță când spune că te tratez ca pe fiica mea, însă nu e așa. Am vorbit întotdeauna cu tine (și cu ceilalți) de la egal la egal. Cât despre Mytcor și Dora, aș putea spune aceleași lucruri (frumoase!) pe care le-am spus și despre tine. Zilele când eu și Mytcor ne zgâiam răutăcioși unul la altul au trecut. Acum știm probabil mai bine să cădem de acord să nu cădem de acord...și apoi să megem mai departe.









adi...așa am crezut aseară...că nu-ți plac conversațiile cu mine....și că mă dai afară...:(....

acum nu mai cred....



**Zilele când eu și Mytcor ne zgâiam răutăcioși unul la altul au trecut.**



da....știu asta....

îmi amintesc și unde vați împăcat....pe topicul despre cipuri deschis de un tip *iisus hristos nu vrea să avem cipuri*...( )...erați amândoi pro-cip.... îmi amintesc exact și discuția pe care ați avut-o și cum ați ajuns să vă împrieteniți brusc....

știu că acum sunteți în relații bune...dar...câteodată (când mă enervează mytcor) mă mai amuz și eu ținând câte un scor....







Fosta membra 9am.ro

1499 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 21:45

De la: adipopa, la data 2009-06-18 20:29:45Provocarea de mai jos este pentru creștini (sau teiști în general):

Nu știu dacă sunteți familiari cu dilema lui Eutifro (din Platon, unde Socrate îl întreabă pe Eutrifo): Este omul moral iubit de zei pentru că este moral; sau, mai degrabă, omul este moral pentru că este iubit de zei? ...dar există o formă a acestei dileme și în filosofia morală: Este un anumit lucru moral pentru că Dumnezeu îl poruncește (respectiv imoral pentru că Dumnezeu îl interzice), sau Dumnezeu poruncește un lucru pentru că este moral (respectiv îl interzice pentru că este imoral)? În ce constă dilema și care sunt posibilele răspunsuri?




Este superba aceasta problema. O sa-ti spun parerea mea.

Eu cred ca Dumnezeu porunceste un lucru pentru ca acel lucru este moral si viceversa: interzice un lucru pentru ca acel lucru este imoral.

Un lucru este bun pur si simplu asa cum Dumnezeu este bun pentru ca asa este ordinea fireasca a lucrurilor. Imoralitatea sau raul este doar o anomalie in ordinea lucrurilor. Lucrurile nu pot fi rele decat in prezenta acestei anomalii, daca anomalia este eliminata lucrurile devin bune pentru ca asa este de fapt forma lor dintr-un inceput.

Este interesant cand Dumnezeu testeaza credinta lui Avraam. Cum face asta? Dumnezeu ii cere ceva imoral: sa-si ucida copilul. Avraam simte ca cererea este imorala, dar in acelasi timp stie ca Dumnezeu nu poate cere ceva imoral. Atunci Avraam (datorita credintei puternice) nu zice ca Dumnezeu ii cere ceva imoral si nedrept, ci crede ca el (Avraam) nu este in stare sa vada moralitatea acelei actiuni. Practic Avraam stie ca ratiunea lui este supusa greselii si este limitata si isi lasa vointa si tot ce are mai de pret in mana lui Dumnezeu. Mai ales ca Dumnezeu ii promisese lucruri minunate in legatura cu fiul sau Isaac. Dar Avraam gandea ca o sa faca Dumnezeu in asa fel incat acele lucruri tot se vor implini intr-un fel sau altul, chiar daca el nu pricepe.

Bineinteles Dumnezeu nu-l lasa pe Avraam sa faca aceasta grozavie. Cum ar putea Dumnezeu sa faca ceva rau sau sa ceara ceva rau? E incredibila bunatatea sau mai bine zis 'incapacitatea" lui Dumnezeu de a face ceva rau. Iar Avraam ne invata pe noi ce este credinta in Dumnezeu. Credinta nu consta numai sa crezi ca exista Dumnezeu, ci sa crezi ca tot ce ti se intampla bun sau rau este cunoscut si stiut de Dumnezeu si vor fi de folos vietii tale sau celor din jurul tau si mai ales faptul ca nimic nu este intamplator in viata unui om.


Hazardul este măsura ignoranței noastre. (Henry Poincare)
adipopa

3001 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: Timisoara

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 21:48

De la: ioana_dark, la data 2009-06-18 21:12:44îmi amintesc și unde vați împăcat....pe topicul despre cipuri deschis de un tip *iisus hristos nu vrea să avem cipuri*...( )...erați amândoi pro-cip.... îmi amintesc exact și discuția pe care ați avut-o și cum ați ajuns să vă împrieteniți brusc....


Vezi că sunt bune și cip-urile la ceva?

Și se-adeverește și zicala Dorei, one man's meat may be another [wo]man's poison...


adipopa

3001 mesaje
Membru din: 30/11/-0001
Oras: Timisoara

Postat pe: 18 Iunie 2009, ora 21:55

De la: andu30, la data 2009-06-18 21:45:09Este superba aceasta problema. O sa-ti spun parerea mea.

Eu cred ca Dumnezeu porunceste un lucru pentru ca acel lucru este moral si viceversa: interzice un lucru pentru ca acel lucru este imoral.


Ai dreptate, Andu. Hai să vedem încă o dată în ce constă dilema? Pe de-o parte, dacă un anumit lucru este moral pentru că Dumnezeu îl poruncește (respectiv imoral pentru că Dumnezeu îl interzice) înseamnă că valorile morale sunt (posibil) arbitrare. Dumnezeu ar fi putut (reductio ad absurdum) să poruncească violul, crima sau minciuna. Ar fi fost însă aceste lucruri morale? Pe de alta, dacă Dumnezeu poruncește un lucru pentru că este moral (respectiv îl interzice pentru că este imoral) înseamnă că valorile morale sunt independente (și nu dependente) de Dumnezeu. Dilema este totuși falsă, pentru că mai există o posibilitate (cea pe care ai indicat-o și tu): Dumnezeu poruncește sau interzice un lucru pentru că el însuși este o ființă morală perfectă! Caracterul lui Dumnezeu conferă standardul moralității exprimate în porunci și opreliști.


Pagini: << 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 >> Sari la pagina:
| Varianta pentru tiparire a topicului Putem citi Âși discuta Biblia ca literaturĂŁ – indiferent dacĂŁ o acceptĂŁm (sau nu) ca sursĂŁ pentru gĂąndi teologic Âși a trĂŁi creÂștineÂște?
Mergi la: