Info
x
Putem citi Âși discuta biblia ca literaturĂŁ â indiferent dacĂŁ o acceptĂŁm (sau nu) ca sursĂŁ pentru gĂąndi teologic Âși a trĂŁi creÂștineÂște?
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 12:23
**...EXERSEAZA ... poate ajungi sa faci ceva UTIL...**
maresale..am ceva pentru tine (sper sa nu te apuce lenea sa citesti)... Pledoarie pentru teologie și istoriografie ca discipline ale cunoașterii Potrivit filosofiei wittgenstein-iene lumea este totalitatea faptelor, lumea este determinată de fapte și totalitatea faptelor determină ceea ce trebuie cunoscut. În cel mai simplu mod cunoașterea este determinată de fapte. Dacă există fapte atunci există cunoaștere. Dacă există fapte trebuie să existe un principiu de verificare și verificarea implică cunoaștere. Dar acest principiu de verificare, la rândul său, este condiționat de fapte. Faptele, metoda și concluziile merg împreună. Astfel principiul de verificare va trebuie să fie propriu faptelor în cauză. Începând cu secolul al XVIII-lea, secolul luminismului, cunoașterea tinde să fie dependentă de rezultatele empirice ale științelor naturale (faptele din sfera lumii fizice) și să se creadă că numai acest tip de cunoaștere înglobează cunoașterea per se deoarece este determinată empirico-matematic. Treptat termenii de obiectivitate, raționalitate, adevăr, universal, se vor confunda cu acea cunoaștere stabilită în laboratorul omului de știință. În consecință mutația epistemologică va afecta întreaga abordare a faptelor, a câmpului evenimențial și cu consecințe imediate asupra omului. Faptele considerate a oferi cunoașterea obiectivă vor fi numai acele fapte ce vor putea fi investigate empiric în sensul științelor naturale. Astfel omul de știință devine un fel de preot universal, intelectualul care mediază între om și lumea în care acesta trăiește. Dacă omul este ființă istorică, în termenii lui Lucian Blaga, existențial vorbind el trebuie să își valorifice acea ontologie și o face prin cunoaștere, relația subiect-obiect fiind indispensabilă. Dar cel care mediază întregul proces este considerat a fi omul științelor naturale. Acest decupaj al câmpului evenimențial, legitimarea numai a unui tip de fapte și integrarea omului în acel sistem al faptelor, selectiv propuse de științele naturale, va duce la ceea ce numim sicentism și la eliminarea din competiție a altor activități intelectuale, științe, participante la câmpul evenimențial, dar la faptele proprii cunoașterii pe care și-o propun să o demonstreze în speță istoriografia și teologia. Notăm astfel, în acest context, urmarea acestei abordări în epistemologie: pierderea încrederii în cultură care va duce la o apreciere scăzută a istoriografiei, iar teologia, cu expresiile sale de adevăr metafizic, rămâne a fi considerată un sentiment poetic, nicidecum rațional și obiectiv tocmai pentru că nu își legtimează aceste aserțiuni de la faptele științelor naturale care sunt singurele ce pot trece testul empiric. Afectați profund de această stare de fapte, istoricii au încercat promovarea unui pozitivism de tipul celui sugerat de Ranke și teologii au apelat la teologia naturală pentru a pretinde obiectivitatea de la singurele fapte ce permiteau a-ți numi activitatea de cercetare: rațională. Această încercare de a scăpa de sub controlul științelor naturale nu a fost suficient de puternică. Rămâne însă ca această selecție a faptelor să îl afecteze profund și pe om ale cărui întrebări metafizice necesitau răspunsuri metafizice (existențialismul ateu este o consecință a acestui fapt, fie el al lui Nietzsche, ceva mai târziu Sartre și astăzi postmodernismul). Cum științele naturale, empirico-matematice nu servesc acestui tip de întrebări și în consecință neputând furniza nici răspunsurile în cauză, s-a ajuns în situația în care cele mai arzătoare probleme existențiale să fie tratate în sfera empirismului matematic. Aceasta însemnă aplicarea unei metode improprii unui set de probleme ce își cerea rezolvarea de alte categorii de fapte. Cristalizarea acestei încercări va fi darwinismul și neodarwinismul actual. S-a încercat prin aceasta paradigmă explicarea tuturor întrebărilor existențiale. Acest transfer al unor probleme, cum ar fi cele de ordin moral, ce se legitimau de la un anumit tip de fapte, au lăsat omul în dilema morală (omul ne-reușind să discernă în termenii proprii umanității aspectele privitoare la existență) și a dus la situațiile politice dezastruoase pentru Europa, după cum observa Edmun Husserl. Dar acest mod de a privi lucrurile a fost rezultatul schimbărilor în epistemologie. Hayden White a subliniat acest aspect arătând cum, omul occidental încrezându-se total în epistemologia științelor naturii, și-a pierdut încrederea în disciplinele umaniste tocmai pentru că acestea a pierdut ingredientul metafizic (fiind științe idiografice, istorice, aveau în discuție această dimensiune a realității). Aceasta va avea consecințe și asupra educației, la începutul secolului al XX-lea. Acum singura scăpare din această dilemă epistemologică este revenirea la faptele proprii fiecărei științe. Fiecare știință se legitimează de la o categorie de fapte. Nu există o metodă universală; există însă fapte ce implică o metodă și prin urmare o teoretizare a acelor fapte, adică o cristalizare a unui adevăr, un miez al cunoașterii. Contrariul însă a fost propus prin postmodernism. Dar postmodernismul este deziluzionat de proiectul luminist și își extinde această dezamăgire asupra întregului spectru factual. Însă noi trebuie să ne legitimăm cunoașterea de la fapte pentru că într-o lume of brut facts, cum spune John Warwick Montgomery, singura decizie rațională este cea rezultată din analiza faptelor. Cunoașterea poate fi numai factuală. Însă dacă faptele determină cunoașterea atunci ele nu trebuie forțate în patul Procrustean luminist și nici nu trebuie eliminată relația subiect-obiect a la Richard Rorty, care propune această eliminare nu în urma revelației și iluminării pe cale postmodernă a ceva mai bun epistemologic, ci arată prin această dorință de eliberare de sub fapte, eșecul existențialist ateologic și irațional în imposibilitatea de a crede că facultățile noastre cognitive funcționează normal într-o lume a faptelor proprii cunoașterii și accesibile nouă prin observație. Redând locul potrivit fiecărei categorii de fapte redăm astfel raționalitatea fiecărei discipline și activități științifice și inteligibilitatea faptelor. Astfel alături de științele naturale rămâne să cunoaștem ceea ce ne este dat prin teologie și istoriografie ca științe proprii obiectului lor de studiu, rămânând însă adevărat că fiecare dintre ele este o parte a conversației în epistemologie. Nici o știință nu poate trece dincolo de faptele proprii, însă fiecare știință poate completa cunoașterea pentru ca omul să fie împlinit existențial, căci așa cum spunea și Socrate: viața ne-examinată nu merită trăită. liviudami.wordpress.com/epistemologie-istoricahistorical-epistem... |
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 12:28
De la: maressalul_, la data 2009-06-19 11:53:29De la: adipopa, la data 2009-06-19 09:43:39De la: adipopa, la data 2009-06-19 08:32:50Nu toate valorile și obligațiile morale sunt obiective. Dar valori și obligații morale obiective (care nu depind de o opinie sau alta) există! Acestea fac obiectul discuției de față. și...dacă există creier..asta exclude din start existența lui dumnezeu...??? |
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 12:30
De la: Dorulet, la data 2009-06-19 12:10:35De la: adipopa, la data 2009-06-19 08:52:00De la: Dorulet, la data 2009-06-18 23:43:08Ontologia nu este altceva decât "o teorie speculativă"...așa că fiecare are dreptul să aibă teoria lui, în ce privește moralitatea. Chiar nu poți să-mi "vâri pe gât" ceea ce eu nu accept ca fiind "universal valabil", atât timp cât nu ai argumente solide. dora..tu parcă spuneai că nu crezi în ateism....că tu crezi în dumnezeu...dar...nu așa cu îl văd creștinii... tu crezi în *ceva*....dar nu știi în ce.... ceea ce pentru mine e egal cu a nu crede în nimic.... citește și tu articolul pe care l-am postat... |
|
Fosta membra 9am.ro 1798 mesaje Membru din: 1/04/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 13:44
|
|
Fosta membra 9am.ro 1798 mesaje Membru din: 1/04/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 13:50
De la: ioana_dark, la data 2009-06-19 12:28:40De la: maressalul_, la data 2009-06-19 11:53:29De la: adipopa, la data 2009-06-19 09:43:39De la: adipopa, la data 2009-06-19 08:32:50Nu toate valorile și obligațiile morale sunt obiective. Dar valori și obligații morale obiective (care nu depind de o opinie sau alta) există! Acestea fac obiectul discuției de față. Nu ... ci doar legatura (unica) dumnezeu - moralitate.
24 de ore intr-o zi, 24 de beri intr-o lada. Vreo coincidenta?
|
|
Fosta membra 9am.ro 964 mesaje Membru din: 7/05/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 15:02
sa privim crestinismul si din partea unui alt cult al sau, cel protestant. stiti voi cat a influențat protestantismul lumea artei, literaturii și chiar științei moderne?!! asupra vieții de zi cu zi a celor mai mulți dintre noi, protestantismul pare să nu aibă nicio influență. în realitate, moștenirea sa a influențat profund lumea din jurul nostru.
va propun sa vizionati un documentar deosebit - The Protestant Revolution. din pacate nu l-am gasit cu subtitrare in limba romana. prezentarea documentarului: aceasta este povestea unei revoluții care a atins aproape toate țările din lume. este o revoluție religioasă care atinge oamenii de toate religiile, dar și pe agnostici; o revoluție politică ce ne-a modelat continentul și lumea; o revoluție filozofică ce afectează fundamental imaginea noastră de sine și părerea despre alții; o revoluție culturală care pătrunde atât de adânc, încât este imposibil să ne imaginăm lumea modernă fără ea. merita urmarit. - sursa Viasat History
Religia este o rămășiță a copilăriei inteligenței noastre, ea se va stinge pe măsură ce adoptăm rațiunea și știința ca principii directoare.
Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
|
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 15:16
De la: Dorin_Ilie, la data 2009-06-19 15:02:25sa privim crestinismul si din partea unui alt cult al sau, cel protestant. stiti voi cat a influențat protestantismul lumea aparent laică a artei, literaturii și chiar științei moderne?!! asupra vieții de zi cu zi a celor mai mulți dintre noi, protestantismul pare să nu aibă nicio influență. în realitate, moștenirea sa a influențat profund lumea din jurul nostru. dorine..nu am vzut clipul tău (nu am cum...mie mi se încarcă filmele foarte greu )...însă am citit o carte....maximilian weber *etica protestantă și spiritul capitalismului*... cartea e într-adevîr greoaie și plicitisitoare , dar dincolo de asta ideile de acolo sunt foarte bune....explică exact modul cum doctrina protestantă a influențat economia europei.... ai mare dreptate...rolul protestantismului în modernizarea europei occidentale e deosebit de important...
|
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 15:19
am văzut că documentarul este preluat de pe viasat history.... recomand canalul ăsta....este mult mai bun decât national geografic ....am văzut mai multe documentare pe viasat history și verdictul meu...merită!!! ps: păcat că doar foarte puțini români îl prind...
|
|
|
|
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 17:12
De la: Dorin_Ilie, la data 2009-06-19 15:02:25sa privim crestinismul si din partea unui alt cult al sau, cel protestant. stiti voi cat a influențat protestantismul lumea artei, literaturii și chiar științei moderne?!! asupra vieții de zi cu zi a celor mai mulți dintre noi, protestantismul pare să nu aibă nicio influență. în realitate, moștenirea sa a influențat profund lumea din jurul nostru. Excelent documentar. Merită fiecare minut. A pus Reforma bazele secularizării moderne prin adoptarea aniconismului religios? Foarte probabil. Numai că secularitatea nou creată a devenit un act de închinare hristică tot atât de pasională ca și cea iconică pe care a înlocuit-o. Biruința cuvântului asupra imaginii (nu doar printr-un act de vandalism artistic), relansarea textului, educației, literaturii da, au schimbat complet paradigma de lucru. Întoarcerea spre pioșenia interioară (mai ales în puritanism și reformismul radical) ca și deschiderea spre cunoaștere prin investigație (nu intuiție) și industrie toate au meritat riscul. A semănat astfel Reforma sămânța propriei distrugeri? A făcut o revoluție pe care apoi a scăpat-o de sub control? Până la urmă nu e important. Trebuia. PS Francis Collins (director Genome Project), despre care am mai vorbit pe forum, are aici o apariție de excepție. PPS Dorinel, față de mine, ți-ai spălat toate păcatele cu documentarul de mai sus. PPPS Mă țin de cuvânt și dau de băut la Moeciu - ca să facem altele...
|
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 17:14
De la: ioana_dark, la data 2009-06-19 11:47:26 Ioana, moralitatea conține valori morale obiective (e.g., este o crimă să chinui un copil pentru amuzamentul propriu) și subiective (e.g., este bine să saluți când treci pe stradă pe lângă o persoană cunoscută). Numai valorile morale obiective necesită postularea unei ființe morale perfecte, infinite în timp și spațiu, cum este Dumnezeu.
|
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 17:35
De la: maressalul_, la data 2009-06-19 11:47:49De la: adipopa, la data 2009-06-19 08:36:21Tu te înșeli, Dora. Maressal, relația dintre filosofie și logica silogistică este un truism (nu trebuie demonstrat): logica silogistică se studiază în cadrul orelor (și este inclusă în manualul) de Filosofie clasa a IX-a. Merry Christmas to you, too!
|
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 17:39
De la: maressalul_, la data 2009-06-19 11:53:29 Maressal, existența creierului este o condiție NECESARĂ pentru existența unor valori și obligații morale obiective. Fără creier de fapt nu există nici măcar ființe umane care să vorbească despre (darămite să accepte) valori și obligații morale obiective. Dar existența creierului nu este o condiție SUFICIENTĂ simpla existență a acestuia nu asigură și nu face certă prezența unor valori și obligații morale obiective. E nevoie de mult mai mult decât creierul uman pentru ca astfel de valori morale să existe. La fel ai fi putut probabil să spui că, fără inimă, plămâni sau organe de reproducere, nu există valori și obligații morale obiective. Numai că, în orice reformulare a premisei P1, subiectul (creier, inimă, plămâni, etc.) nu îndeplinește în același timp ambele condiții. Pe când, în formularea mea, Dumnezeu este o condiție necesară ȘI suficientă pentru ca valori și obligații morale obiective să existe. |
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 17:42
De la: ioana_dark, la data 2009-06-19 15:16:26însă am citit o carte....maximilian weber *etica protestantă și spiritul capitalismului*... ![]() Ca lectură recomandată [UB] sau din proprie inițitivă?
|
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 17:56
De la: adipopa, la data 2009-06-19 17:42:57De la: ioana_dark, la data 2009-06-19 15:16:26însă am citit o carte....maximilian weber *etica protestantă și spiritul capitalismului*... ca lectură ....obligatorie (am făcut un seminar despre cartea asta) |
|
Fosta membra 9am.ro 1798 mesaje Membru din: 1/04/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 20:47
De la: adipopa, la data 2009-06-19 17:39:21De la: maressalul_, la data 2009-06-19 11:53:29 Vezi tu AdiPopa ..ca nu prea iti iese "minilogoca". Treaba sta asa ... ai scris ca este o conditie necesara. Si dumenezeu este o conditie necesara, sar nu suficienta ..ca fara creier ..tot acolo ajungi. In analogia ta ... dumenezeu este un plaman, o vena, o "altceva'...
24 de ore intr-o zi, 24 de beri intr-o lada. Vreo coincidenta?
|
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 19 Iunie 2009, ora 21:28
De la: maressalul_, la data 2009-06-19 20:47:54Treaba sta asa ... ai scris ca este o conditie necesara. Si dumenezeu este o conditie necesara, sar nu suficienta.... De ce cred eu că Dumnezeu este o condiție suficientă pentru existența unor valori și obligații morale obiective? Pentru că Dumnezeu (dacă există) poate da legi morale (unele imprimate în însăși conștiința umană) care să reflecte aceste valori... |
|
Fosta membra 9am.ro 964 mesaje Membru din: 7/05/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 20 Iunie 2009, ora 00:08
De la: adipopa, la data 2009-06-19 17:12:06Dorinel, față de mine, ți-ai spălat toate păcatele cu documentarul de mai sus.cred ca ar fi fost normal sa incep cu prima parte a documentarului ... documenatrul incepe cu o disputa teologica acum aproape 500 de ani, o disputa care va diviza Biserica Catolica, dand nastere unei noi forme de crestinism, protestantismul. dar impactul acelei dispute a trecut cu mult dincolo de religie. aceasta disputa este povestea felului cum protestantismul a creat lumea de azi. este parerea mea. sa postez si prima parte a documentarului. imi cer scuze pentru cei ce nu cunosc limba engleza ... nu i-am gasit si subtitrarea. merita urmarit si de cei ,,rataciti'' si de cei credinciosi. numai bine tuturor.
Religia este o rămășiță a copilăriei inteligenței noastre, ea se va stinge pe măsură ce adoptăm rațiunea și știința ca principii directoare.
Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
|
|
Dorulet 7896 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: ALTA LOCALITATE |
Postat pe: 20 Iunie 2009, ora 14:57
De la: adipopa, la data 2009-06-19 21:28:56De la: maressalul_, la data 2009-06-19 20:47:54Treaba sta asa ... ai scris ca este o conditie necesara. Si dumenezeu este o conditie necesara, sar nu suficienta.... Adi, dau și eu cu copy/paste, la ce am scris pe "ortodoxie", ca să fie clară poziția mea. Nu cred nici o clipă că ne naștem cu legi morale imprimate în conștiința noastră.....acestea se dezvoltă într-o mai mică sau mai mare măsură mult mai târziu. Vai Adi, că mor de râs....cred că glumești....sper că glumești!!!! ...Dar ce noțiuni de bine și rău are un bebeluș nou născut?! Homo Sapiens nu are nici un fel de "pasiuni" pentru moralitate....este necesară...pentru "mersul corect" al lucrurilor, pentru o conviețuire și un ajutor reciproc avantajos.....bla,bla... Măi, am născut doi copii și am avut ocazia să cunosc destui copii....NU, NU ESTE CAPABIL UN COPIL SĂ DISCEARNĂ RĂUL DE BINE!!!! Doar după un lung proces de ÎNVĂȚARE este capabil să deosebească ce anume se face și ce nu!!! Nu mai aberați ....vă rog frumos!!! Întrebați un medic pediatru sau neonatolog!!! Nu mai vorbiți în necunoștință de cauză!!!!
Când toată lumea gândește la fel înseamnă că nimeni nu gândește.
|
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 20 Iunie 2009, ora 17:07
Dora, probabil că tu personal ți-ai format deja convingeri ferme (și neschimbabile) privind existența lui Dumnezeu și prin urmare orice argument ți-aș aduce eu este descalificat din start (fie că nu e destul de solid, fie că nu te convinge). Nu știu. Mi-ai lăsat totuși impresia uneori că jurații tăi sunt încă la deliberări...de aceea încerc un răspuns mai amplu aici (departe însă de a fi complet și definitiv).
Indiferent cum stau de fapt lucrurile în ce te privește, tradiția apologetică creștină a susținut și argumentat de-a lungul timpului existența lui Dumenzeu pe baza valorilor și obligațiilor morale obiective. Într-un fel, argumentul moral privind existența lui Dumnezeu este mai simplu în comparație cu alte argumente, precum cele șiințifice (cosmologic) sau filosofice (ontologic) probabil și pentru că zilnic facem alegeri morale prin care (un creștin ar spune) demonstrăm implicit existența lui Dumnezeu. Relativismul moral pe care îl adoptăm prin educație sau expunere media nu este chiar totul și, cumva, cred că toți știm acest lucru. Suntem conștienți că pe lângă abordarea descriptivă (lumea-așa-cum-este), în care încap cele mai diverse deosebiri culturale sau de opinie și alegere personală, mai există și o dimensiune prescriptivă (lumea-așa-cum-ar-trebui-să-fie), dimensiune care trancende stat, societate, individ, dar fără de care știm că orice discuție privind îndreptarea sau pedepsirea răului nu și-ar mai avea rostul. Partea prescriptivă a moralității (acel trebuie sau ar trebui) necesită postularea unui autor al prescripției, cineva alături de (sau pe lângă) moralitate care dă porunci/legi morale și le susține prin sancțiuni (sau amenințarea cu sancțiuni) drepte. ...Că, dacă le-ar da și nu le-ar și susține în vreun fel, comportamentul moral al omului ar fi (sau ar deveni) dintr-o dată o chestiune de indiferență după cum ar fi, de pildă, să schimbăm între noi scaunele de pe puntea Titanicului (deznodământul fiind același). De ce am zis totuși că acest trebuie/ar trebui necesită un autor sau dătător de porunci/legi? Pentru că, dintr-un proces îndelungat de evoluție naturală (fără vreo intervenție dumnezeiască) preocupat doar de supraviețuire și reproducere și orb la noțiuni morale sau de adevăr, nu rezultă cum ar fi putut să apară acest tip de valori și obligații morale obiective. Dacă moralitatea actuală ar fi un produs secundar al supraviețuirii și perpetuării speciei homo sapiens (e.g., furtul sau violul ar fi putut fi condamnate doar pentru că amenințau supraviețuirea grupului), înseamnă că, pe o planetă imaginară, să zicem Andromeda, am putea avea un tip de valori și obligații morale complet diferite (e.g., furtul și violul ar putea fi acceptabile moral). Dar nu trebuie practic postulată Andromeda. Avem, mai aproape de noi, lumea animală a planetei, o lume în care furtul și violul sunt acțiuni favorabile supraviețuirii și perpetuării speciei. Îți amintesc exemplul marelui rechin alb, care copulează femela în mod forțat, asigurând astfel perpeturarea speciei. De ce, dacă violul este totuși avantajos bioevoluției (în anumite situații), avem cel puțin o specie pe această planetă care îl condamnă și îl pedepsește? În lumea animală, omorârea unui animal și luarea cu forța a unui bun al acestuia de către un alt animal, sunt avantajoase bioevoluției. Un leu omoară o antilopă, dar nu e criminal; un pescăruș fură un pește, dar nu e hoț. De ce totuși o altă specie (homo sapiens), care a parcurs același traseu evolutiv ca și celelalte animale, consideră aceste acțiuni drept crimă respectiv furt? Așa că sunt îndreptățit (cred) să formulez premisa P1 așa cum am formulat-o. Dacă Dumnezeu nu există (ceea ce înseamnă că ateismul ar fi adevărat), nu există nici valori și obligații morale obiective (adică valori și obligații morale valabile indiferent de opinia unuia sau altuia). Fără un fundament ontologic, fără o ancorare într-o realitate transcendentă, perfectă moral, și infinită, toate aceste valori morale ar fi iluzorii, efemere și relative. Am mai întrebat de atâtea ori, pe ce bază ar putea ateismul distinge moral politica nazistă de exterminare în masă a unei etnii de politicile liberale ale unui partid politic contemporan. De ce, dacă ateismul este adevărat, am avea vreo obligație morală (oricare, nu are importanță)? Dacă, așa cum spune undeva Bertrand Russell, moralitatea nu este decât un ipostas al mentalității-de-turmă (ceva ce societatea/turma impune asupra individului pentru ca acesta să acționeze în interesul turmei), înseamnă că tot ceea ce îmi impune societatea (e.g., trădarea unui evreu Gestapo-ului sau spionarea unui vecin anti-comunist în timpurile trecute) ar fi acceptabil din punct de vedere moral!? Mai mult, dacă moralitatea actuală ar fi un produs secundar al supraviețuirii și perpetuării speciei, o posibilă inferență ar fi că tot ceea ce contribuie la supraviețuire și reproducere este în același timp și moral. Totuși, nu trebuie să o spun eu, constatăm fiecare că suntem ființe capabile de sacrificii mari, de renunțare de sine, salvăm o persoană de la înec sau dintr-o mină prăbușită chiar cu prețul propriei vieți, îngrijim persoane cu handicap din familie cu multă pasiune și jertfă, etc. Instinctul de supraviețuire și reproducere ne-ar spune să procedăm altfel, să acționăm mai degrabă în interesul propriu, dar nu o facem, ci ne jertfim. De ce? |
|
Dorulet 7896 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: ALTA LOCALITATE |
Postat pe: 20 Iunie 2009, ora 17:37
De la: adipopa, la data 2009-06-20 17:07:33Dora, probabil că tu personal ți-ai format deja convingeri ferme (și neschimbabile) privind existența lui Dumnezeu și prin urmare orice argument ți-aș aduce eu este descalificat din start (fie că nu e destul de solid, fie că nu te convinge). Nu știu. Mi-ai lăsat totuși impresia uneori că jurații tăi sunt încă la deliberări...de aceea încerc un răspuns mai amplu aici (departe însă de a fi complet și definitiv). Mulțumesc pentru un răspuns așa de frumos Adi! Este adevărat că în ce privește credința, momentan "rătăcesc undeva on nobody"s land"... dar cel puțin am decența să recunosc.Sunt multe, foarte multe lucruri care pentru mine nu au răspuns....poate, poate într-o zi va fi clar și pentru mine!
Când toată lumea gândește la fel înseamnă că nimeni nu gândește.
|
|
Fosta membra 9am.ro 1798 mesaje Membru din: 1/04/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 20 Iunie 2009, ora 17:54
|
|
Fosta membra 9am.ro 9751 mesaje Membru din: 30/11/-0001 |
Postat pe: 20 Iunie 2009, ora 19:54
V-am "urmarit"...n-am avut timp sa ...dar acum s-a itit momentul !
Complexitatea sistemului de CONSTIINTA s-un pseudo-com. al CONSTIINCIOSULUI absent !...Ea este reflectarea decodificata prin cunoastere cat si princunostintele dobandite anterior cunoasterii, capabila de autoorganizare, autoorganizare ce poate conduce spre efecte emergente, efecte ce se pot transforma in vectori de constiinta ce se pot autoregla la randul lor pe nivelul coordonarii necesitatilor subiective in comparatie cu necesitatile obiective esentiale. Constiinta umana !!!!!.... acel efect de ..."a-ti da seama ". Nu stiu de ce trebuie sa comlicam momentul in care ajungem in postura individului care "i-si da seama"?...pt. ca abia atunci suntem chiar noi in persoana, Atunci cand incepem "sa ne dam seama", exprimam emergenta autoorganizarii sistemului psihic, ceea ce presupune prezenta prealabila a unui bagaj informational, al unui ansamblu de semnificatii si grupuri psiho-operationale reversibile datorita carora intalnirea noastra cu lumea noastra,.. sau a individului cu lumea sa, incepem/ incep , sa generam/a genera,... SEMNIFICATII. Experientele constiintei personale, nu pot fi rodul trairilor personale (nu numai ), ele au o "geneza " (socio-cultural-religios-istorica, etc,etc..), idividul asimiland prin invatare aceste experiente , mai mult decat atat, sunt chiar dobandite ca rasa si specie. Am sa exemplific intr-un mod empiric CONSTIINTA, ea este o complicata conduita individuala, la care supraadaugand actiunile elementare cat si pe cele colective (istorico-religioase,socio-cultural +dobandite) Cu alte cuvinte, ar fi o reactie la reactie, ceva ce incearca acel copil mic atuci cand doreste a merge pt. prima data ;...ccum o face ? simplu !.. Copilul isi insuseste mersul datorita unor combinatii de reflexe dobandite, apoi devine constient ca este capabil sa mearga, doreste sa mearga, face eforturi pentru a-si insusii mersul, isi adauga o noua reactie, si, in ultima instanta adauga acestuia o expresie verbala; A MERGE, MERGI, MERG !... Spunea cineva o data ; ~" A fii constient, inseamna a te inscrie in povestea propriei tale experiente "... "CONSTIINTA MEA" ?....este intodeauna COERCITIVA atunci cand intru in conflict cu EA ....acum am sa icerc a reproduce cat mai exact un citat despre consiinta umana a lui M. Dufrenne : " ...constiinta este mai mult decat cunoastere, EA este cunoasterea cunoasterii universale"... Idiferent de ceea ce vor spune unii,... sau altii, ...prezenta consiintei dobandite s-a facut de la dogma spre norma, ele se intrepatrund intr-o mai mare sau mica masura , nu se pot exclude reciproc; dar, momentan nici nu se pot contopi ! Chiar daca am scoate religia crestina din Europa, (chiar daca am exclude dogma religioasa din Europa sau d-aiurea....) Ea ne-ar influenta intr-o buna masura constiintele prin intermediul normei. Asa ca : CONSTIINTA UMANA VESNIC REFLECTEAZA CONSTIENTA la ceea ce se AFLA in afara Ei. ..o zi buna CONSTIINCIOSILOR !!!! |
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 21 Iunie 2009, ora 00:18
De la: maressalul_, la data 2009-06-20 17:54:26Premisa este adevarata daca concluzia este adevarata. Este absurd. De ce-ti mai trebuie concluzia cand stii ca dumnezeu are anumite "prorpietati"?... In formularea ta dumnezeu exista inca din premisa. Teoretic concluzia aia nici nu este o concluzie. GENERALIZAND ... nu poti demonstra existenta unui element ... pe baza elementului. E simplu ... premisa este adevarata doar daca ai concluzia .. pe care o construiesti pe premisa...care este adevarata pe baza comcluziei ... si tot asa ... Într-un silogism, fiecare premisă trebuie să anticipeze concluzia. E regula jocului aristotelian. Concluzia este adevărată dacă fiecare premisă este adevărată, dacă se sprijină pe aceste premise și dacă raționamentul este construit corect. Obiecția ta ar fi că premisa (fără Dumnezeu, nu există valori și obligații morale obiective) presupune deja concluzia (Dumnezeu există). Hmmm... Presupune eventual o anumită pre-înțelegere a noțiunilor (Dumnezeu, valori, obligații, obiective) și cu siguranță anticipează concluzia (pentru că așa cere Aristotel). Dar nu este o premisă redundantă: nu repetă concluzia, doar cu alte cuvinte. Dimpotrivă. Premisa majoră presupune exact opusul concluziei (că Dumnezeu nu există și că ateismul ar fi adevărat) și susține că, în absența lui Dumnezeu, nu ar exista nici valori nici obligații morale obiective. În răspunsul pe care i l-am dat Dorei mai devreme, am dezvoltat această premisă. Dacă Dumnezeu nu există (dacă ateismul ar fi adevărat), nu există valori și obligații morale valabile oricând, oriunde și indiferent de opinia finită și efemeră a unei societăți particulare. Tot ce trebuie să demonstrez pentru ca această premisă să fie adevărată este că într-un sistem filosofic paralel sau opus teismului (adică în ateism) nu există astfel de valori sau obligații obiective și am făcut-o. Ateismul presupune evoluția speciei fără nici o intervenție supranaturală, ceea ce înseamnă doar selecție naturală și mutații genetice întâmplătoare. Nu poate explica apariția acestor valori. Evoluția este interesată doar de supraviețuire și reproducere, nicidecum de o moralitate obiectivă (eventual de una de turmă, vorba lui Russell). Deci, premisa rămâne adevărată (sau foarte probabil adevărată), presupune nu concluzia ci opusul ei, iar obiecția ta este în principiu nefondată. PS Discuția s-a cam împărțit în două... Poate n-ar fi rău să citești ce am scris și pe Ortodoxie despre acest subiect.
|
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 21 Iunie 2009, ora 00:25
De la: maressalul_, la data 2009-06-20 17:54:26Ai scris ca creierul este o conditie NECESARA ... dumnzeu este o conditie SUFICIENTA... NU ARE CUM SA FIE SUFICIENTA ... atata timp cat mai exista o conditie NECESARA. Maressal, Dumnezeu este o condiție necesară și suficientă pentru concluzia la care am dorit să ajung și pentru argumentul pe care l-am construit nu pentru orice concluzie sau adevăr pe care am dori să-l demonstrăm cu altă ocazie. Sunt multe alte lucruri care fie cad în afara sferei de interes pentru raționamentul oferit, fie sunt presupuse de acesta (e.g., existența oamenilor, a societății umane, etc.). |
|
nastasemihail 47672 mesaje Membru din: 3/11/2008 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 21 Iunie 2009, ora 16:39
Eu am citit-o singur, imprumutata. Si respectivul mi-a luat-o...A zis ca nu o merit. Sint nedemn de ea......
Am ramas cu o singura nedumerire. De ce e scrisul atit de mic?
Cei ce le interzic altora accesul la anumite aspecte ale vietii.....sint satui de acel aspect.
|
|
Fosta membra 9am.ro 9751 mesaje Membru din: 30/11/-0001 |
Postat pe: 21 Iunie 2009, ora 16:48
De la: nastasemihail, la data 2009-06-21 16:39:39Eu am citit-o singur, imprumutata. Si respectivul mi-a luat-o...A zis ca nu o merit. Sint nedemn de ea...... Pt. ca era esential !...
|
|
nastasemihail 47672 mesaje Membru din: 3/11/2008 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 21 Iunie 2009, ora 16:51
De la: mytcor, la data 2009-06-21 16:48:45De la: nastasemihail, la data 2009-06-21 16:39:39Eu am citit-o singur, imprumutata. Si respectivul mi-a luat-o...A zis ca nu o merit. Sint nedemn de ea...... Pai esenta e infinit de mica....
Cei ce le interzic altora accesul la anumite aspecte ale vietii.....sint satui de acel aspect.
|
|
Fosta membra 9am.ro 9751 mesaje Membru din: 30/11/-0001 |
Postat pe: 21 Iunie 2009, ora 17:02
De la: nastasemihail, la data 2009-06-21 16:51:12De la: mytcor, la data 2009-06-21 16:48:45De la: nastasemihail, la data 2009-06-21 16:39:39Eu am citit-o singur, imprumutata. Si respectivul mi-a luat-o...A zis ca nu o merit. Sint nedemn de ea...... o fi ea infinit de mica, dar; asa-i ca nu-ti e indiferenta ?... |
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 21 Iunie 2009, ora 21:00
Mytcor și Mihai, nu pricep o iotă din ce vorbiți...
|
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 21 Iunie 2009, ora 21:03
De la: adipopa, la data 2009-06-21 21:00:36Mytcor și Mihai, nu pricep o iotă din ce vorbiți... pai...tocmai ăsta e farmecul.... argou , adi...argou...
|
|
|
|

)...însă am citit o carte....
Este adevărat că în ce privește credința, momentan "rătăcesc undeva on nobody"s land"... dar cel puțin am decența să recunosc.