Info
x
Putem citi ºi discuta biblia ca literaturã – indiferent dacã o acceptãm (sau nu) ca sursã pentru gândi teologic ºi a trãi creºtineºte?
|
Fosta membra 9am.ro 1798 mesaje Membru din: 1/04/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 14:56
De la: ioana_dark, la data 2009-05-27 14:51:13De la: maressalul_, la data 2009-05-27 13:54:50
|
|
gabigabi 12108 mesaje Membru din: 1/10/2008 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 14:59
asa o fi cu bisericile cum spui tu @maresale,dar te-ai gindit vreodata ca ele sustin cu energia lor subtila lumea materiala in care traim ? ce-ar fi sa va puneti si intrebarea asta : si daca-i adevarata toata aceasta "poveste" ? ce implicatii ar avea ?
|
|
Atahualpa 70 mesaje Membru din: 25/05/2009 |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 15:15
Cum sã citim Vechiul Testament ?
Dificultãþi obiective Evitãm sã abordãm problema limbajului, deoarece nu este specificã doar Bibliei, dar a oricãrui text care provine dintr-o altã epocã ºi culturã. Problemele cele mai discutate sunt în numãr de trei: 1. Moralitatea marilor figuri biblice Nu este vorba doar de acþiunile ca atare, dar ºi de modul de a le prezenta. Minciuna, laºitatea, înºelãciunea sunt prezente fãrã nici o problemã: Abraham (Gen 12, 10-20; 20, 1-18), Isac (Gen 26, 6-11), Iacob (Gen 25, 24-34; 27, 1-28, 9), Iosif (Gen 42, 45), David, Solomon. Sf. Augustin propunea douã soluþii care astãzi nu ne mai mulþumesc: 1. istoricã: obiceiurile, epocile diferite; 2. alegoricã: textele sunt interpretate în sens figurat. 2.Violenþa divinã în anumite relatãri (povestiri) Diferitele texte din Dt, Ios, 1Sam vorbesc despre legea interzicerii, care stabilea cã oraºele cucerite trebuiau sã fie complet distruse, toþi locuitorii sã fie omorâþi ºi toate obiectele preþioase sã fie consacrate lui Dumnezeu. Totul se complicã pentru cã este însuºi Dumnezeu care cere aceste lucruri (Dt 7, 1; 20, 17; Ios 7, 15; 1Sam 15, 2-3) . Au fost propuse câteva soluþii care însã nu sunt potrivite. 3. O teologie insuficientã Pânã la anii 100-150 î.C. evreul pios se închina lui Dumnezeu pentru a dobândi o recompensã pãmânteascã (excepþie fac Dan 12 ºi 2Mac 7 ºi 12). Suferinþa celui drept (cf. Iob) va crea câteva dificultãþi: dacã ar fi ºtiut despre înviere ... Câteva probleme importante Din sec. al XVIII-lea pânã în zilele noastre bibliºtii au ajuns sã trateze aproape în mod exclusiv despre douã chestiuni: istoricitatea relatãrilor biblice ºi conþinutul lor „ideologic”. E vorba despre problematici cruciale, dar la fel de important este de a extrage o autenticã teologie, începând prin a ºti în ce manierã sã abordãm textele pentru a le interpreta în mod corect. O primã condiþie este de a le citi dupã normele pe care ele însele le dau. Aceasta este ceea ce dorim sã demonstrãm reluând chestiunile întrerupte (le questioni sospese) (cf. DV 12). Un posibil rãspuns la problemele ridicate de lectura Vechiului Testament 1. Moralitatea marilor figuri biblice Relatãrile biblice nu au pretenþia de a propune marile figuri ale trecutului lui Israel ca modele de virtute, ele fiind, înainte de toate „memorii” care pãstreazã amintirea strãmoºilor, sopravvissuti nella Tradizione a motivo del particolare vincolo che l'univa alla storia d'Israele. Astfel de eroi, dacã aveau sau nu defecte are o importanþã mai micã, pentru faptul cã erau strãbuni sau pentru cã aveau un rol determinant în existenþa poporului. De altfel, cititorii cãrora le sunt adresate astfel de relatãri sunt descendenþii sau urmaºii acelor oameni. La aceasta se adaugã un al doilea argument. Acele figuri reflecteazã toate ºovãielile, cãderile ºi trezirile unei credinþe care se formeazã puþin câte puþin, în cursul istoriei. Ele nu aparþin unei clase privilegiate, dar fac parte din poporul simplu ºi trãiesc dramele cele mai intense ale existenþei. Din cele spuse se desprind trei consecinþe importante: a. chiar ºi ultimul membru al poporului ales se poate regãsi în strãmoºii sãi; b. itinerariul marilor figuri biblice, cu preþul multor (pur a prezzo di) erori, este caracterizat de o continuã cãutare a lui Dumnezeu, încât cititorul poate gãsi în final cã experienþa de Dumnezeu este inseparabilã de cãutarea cu toate vicisitudinile sale; (l'itinerario delle grandi figure bibliche, pur a prezzo di molti errori, è caratterizzato dalla continua ricerca di Dio, perché il lettore può trovare la conclusione che l'esperienza di Dio è inseparabile dalla ricerca con tutte le sue vicissitudini;) c. nu trebuie uitat cã Noul Testament a preluat questo dato al revelaþiei veterotestamentare ºi a purificat-o cu deplina revelare a lui Cristos. 2. Cruzimea relatãrilor despre cucerire Problema este mai ales de ordin formal, cãci de fapt dificultãþile se micºoreazã mult dacã se are în vedere cã relatãrile sunt apropiate de lumea idealã a epopeelor, unde nu existã victorii pe jumãtate: ori sunt complete, ori nu existã. Cartea lui Iosua, de exemplu, se pare cã ar fi fost redactatã în perioada exilului. Probabil cã poporul israelit a relatat un trecut glorios pentru a exorciza prezentul. Diferite indicii confirmã cã redactarea ar avea intenþia de a idealiza trecutul. 3. Teologia insuficientã. Cazul lui Iob E întâlnirea dintre o doctrinã tradiþionalã în favoarea lui Dumnezeu, aceea a dreptãþii distributive (dacã suferi este pentru cã ai pãcãtuit, te cãieºti ºi Dumnezeu te va vindeca: Iob 4, 1-5; 4, 17; 5, 17) ºi cazul lui Iob care aduce în discuþie aceastã doctrinã. E vorba de experimentarea dramei în toatã intensitatea sa în legãturã cu toate componentele sale, alimentatã de Iob ºi de prietenii sãi, ca de altfel ºi de tãcerea divinã . ( Si tratta di sperimentare il dramma in tutta la sua intensità nella connessione di tutte le sue componenti, fornite da Giobbe e dai suoi amici, come pure dal silenzio divino.) Noul Testament nu determinã sã nu mai fie actualã înþelepciunea lui Iob, însã scoate în evidenþã cum cã aceasta ar fi calea care duce la misterul lui Cristos rãstignit ºi înviat. Învierea este romisã drepþilor suferinzi care, precum Iob, refuzã orice consolare. În concluzie putem spune cã relatãrile Vechiului Testament nu rãspund niciodatã tuturor întrebãrilor noastre, dar mai ales ne traseazã liniile pe care trebuie sã le urmãm în cãutarea acelor rãspunsuri; nu ne oferã produse finite, dar ne pune în mâini instrumentele necesare pentru a prelucra în laboratorul lecturii o experienþã de credinþã întotdeauna nouã. Un posibil raspuns!
|
|
Atahualpa 70 mesaje Membru din: 25/05/2009 |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 15:18
Cosmogonia biblicã ºi cosmogoniile orientului antic
Confruntarea ne este utilã din douã motive: 1) ne demonstreazã cã cosmogonia biblicã este cuprinsã în tradiþia orientalã în ceea ce priveºte concepþiile cosmologice; 2) ne demonstreazã cã ea depãºeºete cu mult cosmogoniile orientale sub aspectul doctrinal, fruct al revelaþiei divine. a. Cosmogonia babilonianã În ceea ce priveºte creaþia miturile babiloniene sunt variate: Enuma elis ºi Athrahasis. Enuma elis, compusã probabil între 1806 ºi 1507 î. Cr., vorbeºte despre douã elemente primordiale necreate ºi veºnice. Apsu, principiul masculin (ocean de ape dulci) ºi Tiamat, principiul feminin (mare cu apã sãratã). Din unirea lor se nasc opt cupluri de zei, care îl enerveazã atât de tare pe Apsu încât decide sã-i distrugã. Intervenþia zeului Ea (zeu al apei ºi al înþelepciunii), care îl ucide pe Apsu, provoacã (provoca l'iniziativa di Tiamat che) care, în ciuda faptului cã a fost ajutatã de o mulþime de monºtri, conduºi de Quingu, este învinsã de Marduk (zeul rãzboiului). Acesta taie în douã capul lui Tiamat ºi cu o jumãtate de cap construieºte firmamentul separând apele superioare de cele inferioare (în poem nu se spune ce a fãcut Marduk cu cealaltã parte de cap; probbil a creat pãmântul separându-l de mare; o particularã atenþie este acordatã lunii, Sin = Sinai?, mai mult decât soarelui, Samas = Samson?). Dupã ce a creat cosmosul, Marduk propune sã creeze umanitatea, destinând-o sã slujeascã divinitãþii. Sfatul este primit ºi îndeplinit amestecând sângele zeului ucis Quingu cu pãmântul (Amelu = Adam?). Originea lumii e fondatã pe o naºtere a zeilor (teogonie) ºi o luptã între zei (teomachie), astfel justificând condiþia actualã a omului prin modul în care a fost creat Mitul lui Athrahasis , însã, explicã naºterea omului ca fiind o necesitate, pentru ai înlocui pe zei la muncã. b. Cosmogonia fenicianã Nu este diferitã cu mult de cea babilonianã. Chiar ºi ea gândea cã la începutul lumii era haosul, vãzut însã ca o masã abjectã ºi înfricoºãtoare, nãscutã din zeul Mot. Aceastã masã, în formã de ou abject imens, despãrþindu-se în douã, dã naºtere cerului ºi pãmântului. Baan, soþia, unindu-se cu Kolpia, aduce la luminã primii oameni. Singura operã fenicianã pe care o cunoaºtem este Phoinikika a lui Filon din Byblos, pãstratã de Eusebiu din Cezarea. Asemãnãri între cosmogonia biblicã ºi orientalã Ambele admit un element primordial apos (tehom în Biblie, Tamtu ºi Tiamat în scrierile babiloniene); pentru amândouã prima acþiune este creaþia luminii ºi a doua aceea a firmamentului prin separarea apelor superioare de cele inferioare. Enuma elis ºi Athrahasis prezintã creerea omului ca acþiunea cea mai angajatoare, realizatã doar dupã o consultare între zei folosind un amestec de pãmânt. Epopeea lui Ghilgameº afirmã în mod expres cã omul este creat „dupã imaginea zeului Anu”. Deosebiri între cosmogonia biblicã ºi orientalã Sunt mai importante decât asemãnãrile. Înainte de toate în cosmogonia orientalã haosul primordial nu a avut origine, (tanto che gli stessi dei creatori hanno origine da esso) ºi e personifcat ºi diferenþiat sexual. Pentru babilonieni chiar ºi aºtrii sunt divinitãþi ºi oamenii sunt creaþi pentru ai înlocui în muncã. Se ignorã unitatea neamului omenesc. Cum se poate deja vedea diferenþele majore sunt în modul de a concepe divinitatea. Orientalii recunosc mai mult divinitatea, care nu e veºnicã ºi are o putere limitatã faþã de cea a zeilor primordiali. Atunci, cu afinitãþi mai importante în materialul expresiv folosit, se poate foarte bine afirma cã mesajul ºi doctrina care se aflã în spatele acestor relatãri este foarte diversã. Quindi, pur con notevoli affinità nel materiale espressivo usato, si può ben affermare che il messaggio e la dottrina sottostante questi racconti è ben diversa. Ceea ce este esenþial e de a vedea cum autorul sacru a „încãrcat” aceste amintiri cu o învãþãturã veºnicã despre dreptatea ºi milostivirea lui Dumnezeu, despre rãutãþile omului ºi despre mântuirea acordatã celor drepþi. Concluzii 1. Hagiograful în Gen 1-11 nu transcrie o revelaþie divinã în sens strict. Cercetarea primelor unsprezece capitole din cartea Genezei, în ceea ce priveºte materialul narativ este strâns legatã de lumea extrabiblicã; ceea ce este foarte important pentru a nu cãdea în eroarea de a considera aceste capitole o revelaþie biblicã directã a modului cum a creat Dumnezeu lumea ºi omul sau cum s-au dezvoltat în realitate faptele din acea lungã perioadã a istoriei umane plecând de la începuturile sale; „adevãrata alternativã nu este între evoluþie ºi creaþie, dar între o viziune a unei lumi în evoluþie depinzând de Dumnezeu creator dupã un plan bine stabilit, ºi viziunea unei lumi autosuficiente, capabilã de a se crea ºi transforma de la sine perin întâmplãri pur cazuale” . 2. Nu a existat transimisie oralã neîntreruptã care sã porneascã de la primul cuplu la strãmoºii poporului evreu ºi la autorul inspirat. În afara faptului cã primul om nu a fost spectator la creerea anumitor lucruri (creerea mediului înconjurãtor pentru al stãpâni!), rãmâne lunga despãrþire temporalã între apariþia sa ºi patriarhi ºi mai mult, redactarea Gen 1-11. De fapt, Biblia însãºi dezminte o tradiþie oralã a neamului omenesc, încât ne dã de înþeles cã acelaºi clan al lui Abraham a devenit politeist (Ios, 24, 2.14; Jud 5, 6-9) ºi cã atunci au pierdut un element foarte important a acestei tradiþii ipotetice. 3. Gen 1-11 conþine adevãrurile fundamentale ale economiei mântuirii, împreunã cu descrierea generalã a neamului omenesc ºi a poporului ales. Cu toate cã existã o asemãnare narativã a câtorva fragmente cu ambientul înconjurãtor, Gen 1-11 se prezintã cu o fizionomie doctrinalã cu totul originalã respectând acel ambient: nici o urmã de politeism, cuplu de zei sau zeiþe, antagonism între zei. Ne învaþã în schimb, existenþa unui Dumnezeu Unic, animat de dreptate ºi mai mult, de iubire faþã de om, existenþa unui Dumnezeu care urmeazã un plan precis de mântuire al întregii umanitãþi (cf. Gen 9, 1-17: alianþa cu Noe strãmoºul umanitãþii dupã potop; Gen 12, 3: vocaþia lui Abraham, strãmoºul poporului ales) etc. 4. Genul literar. Genul literar al Gen 1-11 nu este acela strict istoric, dar cel teologic ºi sapienþial, fãcând referinþã la evenimente care s-au întâmplat cu adevãrat, cum ar fi creaþia, cãderea, atenþia lui Dumnezeu faþã de omul pãcãtos Un alt posibil raspuns la ”fanteziile” din Biblie!
|
|
Fosta membra 9am.ro 964 mesaje Membru din: 7/05/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 15:22
De la: gabigabi, la data 2009-05-27 14:59:06asa o fi cu bisericile cum spui tu @maresale,dar te-ai gindit vreodata ca ele sustin cu energia lor subtila lumea materiala in care traim ? ce-ar fi sa va puneti si intrebarea asta : si daca-i adevarata toata aceasta "poveste" ? ce implicatii ar avea ?Ai vrut sa spui ca ele se sustin din lumea materiala in care traim si toata energia lor este concentrata aici sub deviza: TOTUL PENTRU NOI SI NIMIC PENTRU VOI! Ca sa poata fi adevarata "povestea", ar trebui ca si povestea Harap-Alb ... sa fie o realitate.
Religia este o rãmãºiþã a copilãriei inteligenþei noastre, ea se va stinge pe mãsurã ce adoptãm raþiunea ºi ºtiinþa ca principii directoare.
Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
|
|
Atahualpa 70 mesaje Membru din: 25/05/2009 |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 15:26
De la: maressalul_, la data 2009-05-27 13:47:13 Potopul a fost local, dar si global. Local pentru ca stim ca a avut loc intr-un spatiu bine determinat ce cuprinde Orientul Apropiat, Iranul, Irakul de azi, Armenia. Global, deoarece pentru lumea biblica a timpului respectiv pamantul reprezenta locurile care erau cunoscute de populatiile respective. Intentia celui care a scris primele 11 capitole nu este de a prezenta o ordine istorica a lucrurile. Autorul foloseste simbologia si se opreste la semnificatia spirituala a evenimentului. Influenta cosmologiilor extrabiblice este importanta, caci ideea potopului este intalnita si in Epopeea lui Ghilgames. |
|
Fosta membra 9am.ro 964 mesaje Membru din: 7/05/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 15:30
De la: Atahualpa, la data 2009-05-27 15:18:24 Am mai intalnit aceste concluzii si fantezii in povestea Harap-Alb. Ce asemanari izbitoare!
Religia este o rãmãºiþã a copilãriei inteligenþei noastre, ea se va stinge pe mãsurã ce adoptãm raþiunea ºi ºtiinþa ca principii directoare.
Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
|
|
Atahualpa 70 mesaje Membru din: 25/05/2009 |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 15:40
Dorin ... atunci se pare ca nu ai citit Harap-Alb!!! Saracul Ion Creanga cu siguranta cunostea cosmologiile orientului antic inainte de a scrie Harap-Alb. Oricum mult succes in cautarea unor explicatii! poate ca le vei gasi in Mos Ion Roata, marele exeget al lui Creanga!!! Mult noroc si la mai bine!
|
|
|
|
|
Fosta membra 9am.ro 5013 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Iasi |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 15:43
degeaba discutati aici.niciodata nu o sa ajungeti la ceva concret.maturizati-va!!! Ioana, Adi si inca altii pro discutati intre voi despre interpretarile bibliei, ceilalti, contra amagiti-va ca Dumnezeu nu exista, ca oricum nu sunteti convinsi de asta.ajungeti la o intelegere, dar separat, ca aici e inutil
|
|
Fosta membra 9am.ro 964 mesaje Membru din: 7/05/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 15:44
De la: dark1secret, la data 2009-05-26 12:41:58Poezie de Lu Bey ( 有誓兩 )...Superba,nu?!?O "poezie" asemanatoare.
Religia este o rãmãºiþã a copilãriei inteligenþei noastre, ea se va stinge pe mãsurã ce adoptãm raþiunea ºi ºtiinþa ca principii directoare.
Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
|
|
Fosta membra 9am.ro 964 mesaje Membru din: 7/05/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 15:49
De la: Atahualpa, la data 2009-05-27 15:40:46Dorin ... atunci se pare ca nu ai citit Harap-Alb!!! Saracul Ion Creanga cu siguranta cunostea cosmologiile orientului antic inainte de a scrie Harap-Alb. Oricum mult succes in cautarea unor explicatii! poate ca le vei gasi in Mos Ion Roata, marele exeget al lui Creanga!!! Mult noroc si la mai bine!Mult succes si tie, si am sa-ti mai spun ceva, dar sa ramana intre noi, sa nu mai spui si la altii, am mai gasit aceste asemeanari si concluzii in ... POVESTEA PORCULUI (sau cand o zbura porcul).
Religia este o rãmãºiþã a copilãriei inteligenþei noastre, ea se va stinge pe mãsurã ce adoptãm raþiunea ºi ºtiinþa ca principii directoare.
Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
|
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 16:14
De la: maressalul_, la data 2009-05-27 14:56:51De la: ioana_dark, la data 2009-05-27 14:51:13De la: maressalul_, la data 2009-05-27 13:54:50 ...uite ca...știam melodia.... ...acum vreau sa vad daca pricepi tu aluzia din clipul asta...(cu dedicație specialã... ). |
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 16:19
valabil si pentru dorin...care la 30 de ani inca nu a trecut de harap-alp...
|
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 16:41
serios acum chiar nu-mi pot seama ce fel de asemanari or fii gasit astia de pe aici intre povestea lui harap alb si biblie
ce fel de legaturi ascunse or fii gasit ? imaginatia unora ma inspaimanta...
|
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 19:35
De la: Atahualpa, la data 2009-05-27 15:26:51Potopul a fost local, dar si global. Local pentru ca stim ca a avut loc intr-un spatiu bine determinat ce cuprinde Orientul Apropiat, Iranul, Irakul de azi, Armenia. Global, deoarece pentru lumea biblica a timpului respectiv pamantul reprezenta locurile care erau cunoscute de populatiile respective. Intentia celui care a scris primele 11 capitole nu este de a prezenta o ordine istorica a lucrurile. Autorul foloseste simbologia si se opreste la semnificatia spirituala a evenimentului. Influenta cosmologiilor extrabiblice este importanta, caci ideea potopului este intalnita si in Epopeea lui Ghilgames. Bun rãspuns, Atahualpa. Sunt de acord cã Potopul biblic a fost un eveniment local (dar de anvergurã) ºi cã aparþine memoriei colective a Orientului Antic. Mã îndoiesc însã cã autorul biblic i-a atribuit „o semnificaþie spiritualã” ºi aº fi interesat sã înþeleg ce elemente narative te-au condus la aceastã observaþie. De asemenea, studiile mele comparative asupra cosmogoniilor ºi a miturilor deluviene antice m-au fãcut extrem de sceptic privind stabilirea unei influenþe directe (dintr-o parte sau alta). Este mai profitabil, cred, în acest domeniu de cercetare, sã vorbim despre un dialog între diverse cosmogonii ºi mituri deluviene (incluzându-le aici pe cele biblice) decât despre o influenþã...directã sau indirectã.
|
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 19:38
De la: aadnanaaa, la data 2009-05-27 15:43:52degeaba discutati aici.niciodata nu o sa ajungeti la ceva concret.maturizati-va!!! Ioana, Adi si inca altii pro discutati intre voi despre interpretarile bibliei, ceilalti, contra amagiti-va ca Dumnezeu nu exista, ca oricum nu sunteti convinsi de asta.ajungeti la o intelegere, dar separat, ca aici e inutil Adnana, dialogul nu e chiar inutil. Eu nu am nici o ambiþie (ºi nici nu cred cã aº putea) sã conving vreun ateu sã îmbrãþiºeze creºtinismul. Prin urmare, nu sunt dezamãgit sã constat cã, dupã 146 de pagini de forum, Maressal, Republicanus, Dark Secret, Dorinel, Dora...sunt tot atei. Ba chiar mi se pare normal. Ce nu mi se pare normal însã este ca miºtocãreala ºi ridiculizarea gratuitã a credinþei creºtine sã continue la nesfârºit. Poate aºa se începe un dialog, nu ºtiu?! Dar la un moment dat abordarea ºi nivelul de interacþiune ar trebui sã se schimbe...
|
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 20:01
**Problema este mai ales de ordin formal, cãci de fapt dificultãþile se micºoreazã mult dacã se are în vedere cã relatãrile sunt apropiate de lumea idealã a epopeelor, unde nu existã victorii pe jumãtate: ori sunt complete, ori nu existã. Cartea lui Iosua, de exemplu, se pare cã ar fi fost redactatã în perioada exilului. Probabil cã poporul israelit a relatat un trecut glorios pentru a exorciza prezentul. Diferite indicii confirmã cã redactarea ar avea intenþia de a idealiza trecutul.**
adi ,dacã e sã vorbim despre biblie in continuare uite care este pãrerea mea referitoare la violența din vechiul testament (sa-mi spui dacã e corect ce zic). consider cã scenele in care se relateazã asedii ale diverselor cetãți cucerite si distruse apoi total de cãtre evrei sunt reale. violența este o realitate a lumii aceleia .iar biblia nu trebuie interpretatã în contextul secolului 21 ci, în contextul civilizației antice . sã spunem cã de fapt acele fapte nu s-au întâmplat in realitate ci reprezinta doar o invocare a unui trecut glorios e aiurea...e ca si cum am citi *ab urbe condita* și am considera ca de fapt la zama romanii nu ar fii dobandit o victorie clara împotriva lui hannibal ci titus livius ar fii exagerat faptele pentru a arãta ce trecut fabulos avea roma. nu trebuie sã uitam nici faptul cã doar religia creștinã promoveazã iuberea fațã de dușmani...religia iudaicã nu. civilizația anticã a evreilor era constituitã pe alte valori și trebuie ganditã și înțeleasã ca atare. cu riscul de a mã repeta ...nu filozofia creștinã a stat la baza istoriei antice a evreilor ci una cu totul diferitã care a dat naștere unei civilizații diferite. numai bine!!! |
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 20:09
De la: Atahualpa, la data 2009-05-27 15:15:32Cum sã citim Vechiul Testament ? athahualpa...dacã ai copiat textele astea de pe net ca sã ne impresionezi .... însã,dacã îți aparțin..bravo! ești tare ps: nu mai scrie în spaniolã cã în afarã de dora nu mai înțelege nimeni spaniola pe aici.și chiar ne intereseazã textele tale.vrem sã le citim si sã-ți rãspundem.
|
|
Dorulet 7896 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: ALTA LOCALITATE |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 20:24
ps: nu mai scrie în spaniolã cã în afarã de dora nu mai înțelege nimeni spaniola pe aici.și chiar ne intereseazã textele tale.vrem sã le citim si sã-ți rãspundem.
Nici o problemã....sunteþi prietenii mei ºi vã traduc orice text din spaniolã în românã, englezã sau francezã!
Când toatã lumea gândeºte la fel înseamnã cã nimeni nu gândeºte.
|
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 20:31
**Ce nu mi se pare normal însã este ca miºtocãreala ºi ridiculizarea gratuitã a credinþei creºtine sã continue la nesfârºit. Poate aºa se începe un dialog, nu ºtiu?! Dar la un moment dat abordarea ºi nivelul de interacþiune ar trebui sã se schimbe...**
adi..nu are ce sã se schimbe. eu cred cã asta e o caracteristcã a tuturor ateilor. ridiculeazã aiurea creștinismul fãrã niciun argument. (nu ai vãzut cã și ãla ,profesor la oxford face la fel? )a....ba parcã incearcã un argument firav aștia de pe forum...*religia e un mijloc de manipulare a maselor* de parcã faptul cã e folositã uneori prost ar invalida-o total.e ca și cum eu aș susține foarte infocat o lege prin care sã se iterzicã toate autoturismele din lume pe motiv cã anual mor mii de oameni numai in românia în accidente rutiere. sau..alt argument ar fii acela cã preoții din românia sunt plini de bani .au vazut si ei niste preoți cu o mașinã mai frumoasã cumpãratã cu bani caștigati din alte surse de venit si gata...generalizeazã si încep sã spunã cã religia trebuie desființatã și cu banii aia ajutați copiii orfani sau bãtrânii.... mai vorbesc total în necunoștiințã de cauzã (unii dintre ei) despre biblie și fac pe unele texte o exegezã gresitã. cam astea sunt argumentele ãstora de e forum... in rest....numai jigniri ,vorbe aiurea și opinii personale neargumentate.... spuneam cã asta nu se va schimba (cel putin nu foarte curand)...așa cã.... ps: singurul ateu mai pașnic e dark1 secret...el pare mai deschis spre dialog.... |
|
Fosta membra 9am.ro 964 mesaje Membru din: 7/05/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 21:44
De la: ioana_dark, la data 2009-05-27 20:31:42cam astea sunt argumentele ãstora de e forum...in rest....numai jigniri ,vorbe aiurea și opinii personale neargumentate....Ioana, inca mai sunt locuri ... stii tu unde. Tu ce argumente ai atotstiutoareo, in afara de "Si daca mie imi spune biserica sa cred, eu nu trebuie sa ma indoiesc de ce spune ea"„Si ce crede biserica mea?” „O, biserica mea, crede ca mine!” „ªi ce cred eu ºi crede biserica mea?” „Biserica mea ºi cu mine, credem la fel!” ". Mi-ai dovedit-o de multe ori, si nu numai mie Halal argumente!
Religia este o rãmãºiþã a copilãriei inteligenþei noastre, ea se va stinge pe mãsurã ce adoptãm raþiunea ºi ºtiinþa ca principii directoare.
Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
|
|
Fosta membra 9am.ro 964 mesaje Membru din: 7/05/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 21:54
De la: ioana_dark, la data 2009-05-27 20:31:42...preoții din românia sunt plini de bani .au vazut si ei niste preoți cu o mașinã mai frumoasã cumpãratã cu bani caștigati din alte surse de venit si gata...generalizeazã Da, da ... alte surse de venituri ... Hai ca am trait sa o aud si pe asta. Saracii preoti! Ai vrut sa spui ca alte surse de venituri sunt din "taxe neimpozabile" de pe morti si de pe vi sau de pe pamanturile pe care le lucreaza fraierii din manastiri in asteptarea "implinirii divine". Halal religie! Sa va fie rusine ca va bateti joc de nerozia oamenilor si ca puteti sustine asa ceva!
Religia este o rãmãºiþã a copilãriei inteligenþei noastre, ea se va stinge pe mãsurã ce adoptãm raþiunea ºi ºtiinþa ca principii directoare.
Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
|
|
Fosta membra 9am.ro 5013 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Iasi |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 21:56
De la: adipopa, la data 2009-05-27 19:38:51De la: aadnanaaa, la data 2009-05-27 15:43:52degeaba discutati aici.niciodata nu o sa ajungeti la ceva concret.maturizati-va!!! Ioana, Adi si inca altii pro discutati intre voi despre interpretarile bibliei, ceilalti, contra amagiti-va ca Dumnezeu nu exista, ca oricum nu sunteti convinsi de asta.ajungeti la o intelegere, dar separat, ca aici e inutil Adi daca pentru tine 146 de pagini mai pot fi considerate o introducere, imi imaginez ca pana la final ar trebui sa fie cam o mie.Intotdeauna o sa faca glumite mai sarate sau mai nesarate, ei ca atei, pentru ca in momentul in care nu crezi, sa razi de religie e nimic, insa in momentul in care crezi e catastrofal.Lor nu le pasa, voua da, asa ca nu mai dati apa la moara.Mai bine decideti istoria romanilor, daca is daci sau romani.Macar nu lasati loc celor care rad de religie..Nu se merita.Parerea mea.
|
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 21:59
De la: Dorin_Ilie, la data 2009-05-27 21:44:34De la: ioana_dark, la data 2009-05-27 20:31:42cam astea sunt argumentele ãstora de e forum...in rest....numai jigniri ,vorbe aiurea și opinii personale neargumentate....Ioana, inca mai sunt locuri ... stii tu unde. dorin, maresalul fãcuse la un moment dat un top al celor care au postat cele mai multe mesaje pe topicul ãsta. adi era pe primul loc ,iar pe locul doi ...eu!!! acum...te intreb ...unde în cele 150 de pagini ale topicului am fãcut eu vreuna din afirmațiile astea? sau,unde am spus eu ceva asemãnãtor ca sens? cum ai dedus tu cã asta e gândirea mea? ps: am un joc pentru tine..blog.dubios.ro/un-labirint-periculos.... |
|
Fosta membra 9am.ro 964 mesaje Membru din: 7/05/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 22:01
De la: ioana_dark, la data 2009-05-27 20:09:56athahualpa...dacã ai copiat textele astea de pe net ca sã ne impresionezi ... însã,dacã iti aparțin..bravo! ești tareMai sa fie! Dar tu, ca nu faci altceva decat sa copiezi de la ALTII si din biblie toate absurditatile, cum as putea eu sa te incadrez? Tot printr-un
Religia este o rãmãºiþã a copilãriei inteligenþei noastre, ea se va stinge pe mãsurã ce adoptãm raþiunea ºi ºtiinþa ca principii directoare.
Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
|
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 22:01
De la: Dorin_Ilie, la data 2009-05-27 21:54:29De la: ioana_dark, la data 2009-05-27 20:31:42...preoții din românia sunt plini de bani .au vazut si ei niste preoți cu o mașinã mai frumoasã cumpãratã cu bani caștigati din alte surse de venit si gata...generalizeazã cum spuneam...astea sunt argumentele voastre împotriva creștinismului.... slabuț....foarte slabuț..... gandește-te la altceva pentru cã in felul asta nu o sã convingi niciun creștin sã devinã ateu.... |
|
Fosta membra 9am.ro 6987 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 22:03
De la: Dorin_Ilie, la data 2009-05-27 22:01:24De la: ioana_dark, la data 2009-05-27 20:09:56athahualpa...dacã ai copiat textele astea de pe net ca sã ne impresionezi ... însã,dacã iti aparțin..bravo! ești tareMai sa fie! Dar tu, ca nu faci altceva decat sa copiezi de la ALTII si din biblie toate absurditatile, cum as putea eu sa te incadrez? Tot printr-un mai bine rezolva tu jocul ãsta...cã nu are decat 4 nivele.... e mai amuzant decât sã postezi prostii pe net....crede-mã...l-am jucat si eu....
|
|
Fosta membra 9am.ro 964 mesaje Membru din: 7/05/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 22:13
De la: ioana_dark, la data 2009-05-27 21:59:19dorin, maresalul fãcuse la un moment dat un top al celor care au postat cele mai multe mesaje pe topicul ãsta. adi era pe primul loc ,iar pe locul doi ...eu!!! Acum cateva saptamani am avut parte cam de aceleasi vorbe intr-un alt context. Un vecin de-al meu, mai in varsta, si de cand a fost data blocul unde locuiesc in folosinta, m-a luat la intrebari ca de parchez eu masina pe loculul lui ,,Ca dumneata locuiesti aici de 5 ani si eu de cand a fost gata blocul - n.a. 1972". ,,Bine vecine, dar dumneata platesti cumva la primarie vreo taxa pentru acest loc?" ,,Nu este treaba ta asta nerusinatule!". Cam asa si logica ta.
Religia este o rãmãºiþã a copilãriei inteligenþei noastre, ea se va stinge pe mãsurã ce adoptãm raþiunea ºi ºtiinþa ca principii directoare.
Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
|
|
adipopa 3001 mesaje Membru din: 30/11/-0001 Oras: Timisoara |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 22:14
De la: ioana_dark, la data 2009-05-27 20:01:43adi ,dacã e sã vorbim despre biblie in continuare uite care este pãrerea mea referitoare la violența din vechiul testament (sa-mi spui dacã e corect ce zic). Istoric, instinctul tãu funcþioneazã perfect! Violenþa biblicã nu poate fi negatã sau diluatã. Cucerirea unui teritoriu (cã nu despre descãlecat într-un þinut nelocuit e vorba) trebuia fãcutã prin luptã, nu vorbe frumoase.Teologic, instinctul tãu e...schizofrenic! La aceastã dihotomie au recurs doar marcioniþii. Apostolii ºi Biserica au susþinut atât unitatea cât ºi coerenþa celor douã testamente. |
|
Fosta membra 9am.ro 964 mesaje Membru din: 7/05/2009 Oras: BUCURESTI |
Postat pe: 27 Mai 2009, ora 22:22
De la: ioana_dark, la data 2009-05-27 22:01:47cum spuneam...astea sunt argumentele voastre împotriva creștinismului....slabuț....foarte slabuț.....Dar cum poti convinge un ateu sa devina crestin? Cu ajutorul bibliei si cu absurditatile emise despre dumnezeu?Biblia este cea mai puternica dovada de respingere si de negare pentru atei. Citind biblia intalnim chestii absurde, contradictii, lucruri imorale comise chiar de DUMNEZEU si multe, multe alte minciuni.
Religia este o rãmãºiþã a copilãriei inteligenþei noastre, ea se va stinge pe mãsurã ce adoptãm raþiunea ºi ºtiinþa ca principii directoare.
Am ceva mai bun de oferit in locul religiei: propria vointa, libera alegere si increderea in propriile puteri.
|
|
|
|

Ca sa poata fi adevarata "povestea", ar trebui ca si povestea Harap-Alb ... sa fie o realitate.
...
Hai ca am trait sa o aud si pe asta. Saracii preoti!