Florin Calinescu a produs multe vedete de televiziune, desi nu crede ca in Romania exista cu adevarat vedete. In principiu, spune el, pentru a produce o vedeta e nevoie de intuitie, rabdare si timp. Iar toate acestea inseamna, pina la urma, bani. Rabdarea, de altfel, e absolut necesara, pentru ca dureaza mult pina cind publicul ajunge sa accepte o figura noua pe sticla. Era mai simplu pe la mijlocul anilor ’90, cind se nasteau televiziunile comerciale. Atunci, o noua figura era acceptata aproape imediat - noutatea era chiar o reteta a succesului. Astazi insa, pentru ca un nume nou sa fie acceptat pot trece chiar si ani, iar asta e o problema serioasa pentru patronii de televiziune, cei care finanteaza cu banii lor noua vedeta in devenire. Pentru a-si mari sansele ca banii sa fie investiti intr-un produs rentabil, patronii ii rotesc in functie destul de des pe aspirantii la statutul de vedete. Numai asa pot ajunge sa vada la ce emisiuni se potrivesc cel mai bine si unde obtin cea mai mare rata de audienta.

Zeci de mii de dolari pe luna

Cheltuielile cu sustinerea si promovarea unei posibile vedete sint mari pentru o tara ca Romania. Pentru a sustine o potentiala vedeta, posturile de televiziune cheltuiesc cel putin 20-30.000 de dolari pe luna. Dar cheltuielile cu productia unei ore de televiziune pot ajunge si pina la 100.000 de dolari, in prime-time. Suma include toate cheltuielile de productie, inclusiv salariul vedetei in devenire si profitul de 20-30% pe care patronul de televiziune si-l rezerva. Si cind sint puse in joc asemenea sume, rabdarea si intuitia devin esentiale. Practic, patronii de televiziune intra intr-un joc in care pot pierde o gramada de bani mult mai usor decit ii pot cistiga.

Iepurasul cu noroc

Uneori, insa, televiziunile dau lovitura. De exemplu, Prima TV, cu Anca Lupu, Iepurasul din "Trasniti in NATO". Anca a fost recrutata in echipa lui Grig Chiroiu, producatorul serialului, gratis.
De fapt, ea a fost cea care i-a contactat si a cerut sa fie inclusa in echipa. A fost acceptata si, treptat, rolul ei a capatat o amploare din ce in ce mai mare; iar astazi este unul dintre personajele principale ale sitcomului. Intre timp, Anca a devenit vedeta: i se iau interviuri, oamenii o recunosc pe strada, asa ca nici publicitatea ei nu costa nimic. Grig Chiroiu recunoaste ca si datorita Ancai ratingul sitcomului s-a dublat practic in ultimul an, de la 1,5-2 puncte ajungind astazi la 3-4 puncte. Totusi, cheltuielile de productie pentru noul personaj ramin scazute. Ele se mentin undeva intre 7.000 si 10.000 de dolari pe sezon.

Asa ca singurul lucru sigur pentru cei care produc vedete de televiziune in Romania este ca, in general, trebuie sa investesti bani multi fara sa stii ce vei obtine de pe urma lor. •