Moartea brusca a lui Michael Jackson, in 25 iunie, a dus la un val de laude si omagii la adresa artistului, al carui album "Thriller" (1982) este cel mai bine vandut din toate timpurile - aproximativ 50 de milioane de copii. Dupa moarte, scandalurile personale in care a fost implicat nu au mai parut importante nici pentru fanii sai, nici pentru cei care s-au lasat purtati de eveniment, relateaza NewsIn.


"In lumea YouTube, nimeni nu mai poate avea efectul mondial al Thrillerului lui Michael Jackson", crede Jonathan Taplin, profesor la universitatea Southern California. "Faceam cercetari pentru un film al lui Walt Disney in 1983, in Congo, Gabon si Coasta de Fildes. La radio era numai Michael Jackson", isi aminteste Taplin, fost producator de film.

Internetul a unit lumea in moduri noi si poate face din necunoscuti staruri intr-o clipa, dupa cum demonstreaza cazul lui Susan Boyle, devenita celebra dupa ce interpretarea sa a melodiei "I dreamed a dream" de la emisiunea-concurs "Britain's got talent" a fost postata pe YouTube.

Dar aceasta faima este trecatoare si un star este inlocuit repede de un altul. "Voi fi mii de Susan Boyle, dar niciun Michael Jackson sau Beatles", afirma Taplin.

Inainte de aparitia televiziunii prin cablu si apoi a internetului, zeci de milioane de oameni se uitau in mod regulat la aceleasi hituri simultan. In prezent, internetul a inundat lumea cu optiuni si a dus la o scadere a audientelor.

Supranumit regele muzicii pop, Jackson a cantat impreuna cu fratii sai in formatia Jackson 5 inainte de ajunge star pe cont propriu cu melodii precum "Billie Jean" sau "Beat it", pe care le-a promovat cu videoclipuri inovative pe postul de televiziune MTV.

Dar MTV nu mai difuzeaza ore intregi de videoclipuri extraordinare, iar internetul ii permite oricui sa publice melodii sau videoclipuri online.

Potrivit David Segal, de la New York Times, acest lucru inseamna, probabil, ca nimeni nu va mai atinge gloria atinsa de Michael Jackson. "Acesta este motivul pentru care pana si lui Michael Jackson i-ar fi greu sa devina Michael Jackson acum. (...) Este ceva trist in optiunile infinite. Ar putea insemna, foarte bine, sfarsitul gloriei adevarate", a scris el.

Michael Jackson a castigat 13 premii Grammy pana in prezent si a vandut aproximativ 750 de milioane de albume. Dar, desi urma sa aiba o serie de concerte de relansare, anii sai cei mai buni pareau sa se fi incheiati deja. In ultimii ani a ocupat prima pagina a ziarelor mai mult pentru comportamentul sau ciudat si pentru acuzatiile de abuzuri sexuale vizand minori decat pentru muzica sa.

Susan Ohmer, care preda tehnici moderne de comunicare la universitatea Notre Dame, a asemanat faima lui Michael Jackson cu cea a printesei Diana, spunand ca, desi multi nu il cunosteau pe adevaratul Michael Jackson sau pe adevarata printesa Diana, personajele pe care le-au jucat acestia in fata camerelor de luat vederi au captat atentia lunii.

"Michael Jackson a crescut in timp ce muzica devenea din ce in ce mai internationala. La fel ca printesa Diana, stilul si miscarile sale pareau sa prinda viata in inregistrari", a explicat Ohmer.

Si Robert Thompson, profesor de cultura populara la universitatea Syracuse, este de parere ca este mai greu sa apara un nou idol mondial in "epoca fragmentata a tehnologiei moderne", dar este posibil. "Internetul a deschis o noua cale catre faima. Dar a deveni foarte faimos este ceva ce se intampla in continuare foarte rar", a spus Thompson.

Atat Thompson, cat si Ohmer il considera pe presedintele american Barack Obama unul dintre idolii noi ai lumii, dar pe baza reusitelor politice si puterii intelectuale, nu a muzicii si dansului. "In orice mediu apar staruri", a explicat Ohmer. "Celebritatile devin idoli mondiali pentru ca interactioneaza cu presa intr-un mod care fascineaza publicul si pentru ca ne vorbesc intr-un anumit fel despre vietile si timpurile noastre", a adaugat ea.