România suspendă toate zborurile militare cu avioanele MiG-21 LanceR

„Măsura a fost luată din cauza „incidenței” considerabilă a evenimentelor și accidentelor de aviație înregistrate pe timpul exploatării aeronavelor MiG-21 LanceR, soldate cu mai multe victime și aeronave avariate sau distruse, în scopul îmbunătățirii siguranței aeronautice și pentru prevenirea producerii evenimentelor și accidentelor de aviație prin reducerea riscurilor asociate defecțiunilor tehnice”, potrivit comunicatului citat.


„În perioada suspendării activităţilor de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR, Forţele Aeriene Române vor continua să execute Serviciul de luptă Poliţie Aeriană cu aeronavele F-16 din dotare, sprijinite de aeronavele aliate dislocate în România, în cadrul misiunii de Poliţie Aeriană Întărită (Enhanced Air Policing) sub comandă NATO.

De asemenea, sistemele de apărare cu baza la sol din dotare vor executa misiunile de Poliţie Aeriană sub comandă naţională, precum şi în cadrul Sistemului NATO Integrat de Apărare Aeriană şi Împotriva Rachetelor (NATO Integrated Air and Missile Defence System), indică MApN.

În acelaşi timp, au fost dispuse măsuri pentru accelerarea demersurilor în vederea achiziţionării celor 32 de aeronave F-16 din Norvegia, care vor constitui, în perioada următoare, încă două escadrile. Proiectul legii de aprobare a acestei achiziţii a parcurs etapa de transparenţă legislativă şi se află în circuitul de avizare, urmând a fi prezentat Parlamentului în cel mai scurt timp, se menţionează în comunicat.

Resursa disponibilă a aeronavelor din cadrul celor trei escadrile de avioane multirol F-16, care vor fi operate de Forțele Aeriene, asigură operarea lor pentru o perioadă de minim 10 ani și vor constitui o capabilitate operațională aeriană de tranziție către aeronavele F-35, de generația a V-a.


Primele concluzii ale anchetelor privind cauzele prăbușirii aeronavelor MiG-21 LanceR şi IAR-330, în Constanța

Anul acesta, în data de 2 martie, un avion MiG 21 Lancer și un elicopter IAR 330-Puma s-au prăbușit în județul Constanța. Pilotul de pe MiG și cei 7 membri ai echipajului din elicopterul care a primit misiunea de căutare au murit.

Pe 23 martie au venit primele concluzii ale anchetelor privind cauzele prăbușirii celor două aeronave. Autoritățile au anunțat că ambele accidente aviatice s-au produs, cel mai probabil, din cauza unui cumul de factori umani și de mediu, a căror pondere urmează să fie stabilite la finalizarea procedurilor de investigare.


„Din informațiile obținute în urma măsurătorilor şi a evaluărilor efectuate, analizei datelor extrase din sistemul de înregistrare a parametrilor de zbor şi de funcţionare de la bordul aeronavelor, audierii convorbirilor radio, examinării stării epavelor aeronavelor, studierii hărţilor sinoptice şi a condiţiilor meteorologice existente în zonele de impact la momentele producerii celor două catastrofe aeriene, comisiile au concluzionat că ambele evenimente s-au produs, cel mai probabil, din cauza unui cumul de factori umani şi de mediu, a căror pondere urmează să fie stabilită la finalizarea procedurilor de investigare”.


MApN precizează că cercetările pentru stabilirea cauzelor și concluziilor finale continuă sub coordonarea Parchetului Militar al Tribunalului Militar Bucureşti.