Cum putem scăpa de facturile prea mari la curent. Greșelile pe care le fac românii

Mulți români s-au trezit cu facturi de mii de lei la curent. În cea mai mare parte din cazuri, furnizorii au aceeași explicație: clientul nu a trimis indexul, iar reprezentantul companiei nu a putut verifica aparatul de măsură.

Noua legislație spune că distribuitorul trebuie să meargă o dată la trei luni acasă la client pentru a citi contorul. Indexul este transmis apoi către furnizor, iar în baza acestuia se emite factura.


„Există situaţii în care această periodicitate de 3 luni nu este respectată. Există situaţii care sunt obiective: lipsă de acces, probleme de vizibilitate la contorul respectiv”, a transmis Corneliu Bodea, Centrul Român de Energie.


În cazul în care nu primește indexul și nu îl poate verifica, furnizorul calculează factura pe baza unei stimări, de multe ori contestată de client. Aceste situații pot fi evitate simplu și rapid.


„Fiecare client are dreptul să încheie cu furnizorul o convenţie de consum, care nu este altceva decât indicarea pe fiecare lună a anului a cantitatăţii care se facturează de către furnizor, în cazul în care nu există citire. Estimarea se face în funcţie de istoricul de consum al clientului, iar în cazul în care nu există istoric de consum, estimarea se face în funcţie de ultima citire”, a spus Zoltan Nagy-Bege, vicepreședinte Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE).


Autoritățile spun că numai doi din zece români transmit consumul de electricitate. Trebuie menționat că nu există obligativitate. Astfel, cine simte că nu se descurcă, mai bine nu dă cifre eronate care umflă factura.

Cel mai bine este să știm când vin angajații furnizorului să citească indexul, căci cine nu respectă obligația de a asigura accesul la aparatul de măsură, se poate alege cu contractul reziliat.

De asemenea, există sancțiuni și pentru firmele care nu citesc contoarele, anume amendă până la 5% din cifra de afaceri. În 2022, autoritățile au primit peste 600 de reclamații împotriva furnizorilor care nu au vitit contoarele periodic.


ANRE verifică modul de citire a indexului la curent

ANRE a demarat acțiuni de control inopinate la șase operatori de distribuție a energiei electrice, pentru a verifica modul de îndeplinire a obligației legale privind citirea indexului grupului de măsurare al clienților casnici la un interval de maximum trei luni, în vederea emiterii facturilor de regularizare. Totodată, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a demarat controale după ce a crescut numărul românilor care fac reclamații din cauza facturilor prea mari la curent.

Potrivit ANRE, controalele vizează companiile Distribuţie Energie Electrică România, Distribuţie Energie Oltenia, Delgaz Grid, E-Distribuţie Muntenia, E-Distribuţie Banat şi E-Distribuţie Dobrogea.


„Importanţa citirii indexului aparatului de măsură de către operatorul de distribuţie şi transmiterea acestuia furnizorului este esenţială întrucât furnizorul are obligaţia facturării cantităţilor reale de energie electrică consumate, pe baza acestui index", notează ANRE.


Instituţia a mai efectuat acţiuni de control, pe aceeaşi tematică, şi a aplicat operatorilor de distribuţie de energie electrică, pentru neregulile constatate în perioada 1 mai 2020 - 31 decembrie 2021, sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 4,86 milioane de lei astfel:



  • Distribuţie Energie Electrică România (1,070 milioane de lei)

  • Distribuţie Energie Oltenia (590.000 lei)

  • Delgaz Grid (800.000 lei)

  • E-Distribuţie Muntenia (800.000 lei)

  • E-Distribuţie Banat (800.000 lei)

  • E-Distribuţie Dobrogea (800.000 lei).