Două nave pentru pompieri, de 46 de milioane de euro, construite de olandezii de la Damen pentru România

Olanda a fost singura țară care s-a opus, acum patru ani, intrării României în spațiul Schengen. Nu s-a schimbat nimic între timp; ba chiar aleșii străini nu par deloc convinși că merităm să circulăm fără granițe în Europa.

În data de 12 octombrie, premierul olandez și-a vizitat conaționalii care au participat la forța NATO din România. La poligonul de la Cincu a vorbit cu președintele Klaus Iohannis și cu prim-ministrul Nicolae Ciucă, dar nu a promis nimic. Achiziția de peste 40 de milioane făcută de statul român nu l-a înduplecat.

Este vorba despre două nave pentru pompieri, construite de compania olandeză Damen. Vasele vor fi late cât un teren de tenis și de două ori mai lungi decât acesta. Dotările din contract prevăd heliport pentru elicoptere și drone de monitorizare, plus macarale pentru recuperarea obiectelor grele din Marea Neagră.


„Navele vor fi construite la şantierul naval din Galaţi. Prin acest contract semnat Inspectoratul de Urgenţă va fi pregătit pentru misiuni de salvare pe mare”, a declarat Roelof van Ees, ambasadorul Olandei în România.


Autoritățile au transmis că România are nevoie de nave-pompier de salvare întrucât exploatările de gaz din Marea Neagră se vor extinde și trebuie să fim pregătiți și pentru accidente. Una dintre nave este prevăzută cu 1.000 de litri de apă pentru stingerea incendiilor și poate lansa bărci de salvare și recuperare.


„Amândouă au capabilitați de a avea la bord 50 de supravietuitori. Un număr de pacienți critici sau până la 12 pacienți necritici pe tărgi. Vor avea un rol în decontaminarea CBRN şi combaterea polurării”, a afirmat șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU), Raed Arafat.


Nava de căutare și salvare va costa aproximativ 12 milioane de euro, iar cea de stingere aproape 25 de milioane de euro. Sunt bani din fonduri europene, accesați prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM). Conform oficialilor, achizițiile vor crește nivelul de securitate și siguranță în zona maritimă, inclusiv în larg, ambele nave putând să intervină în condiții foarte grele.