Printr-o rezolvare atentă a acestor situații, poți construi o relație puternică în cadrul companiei, bazată pe comunicare, încredere și valori. Soluționarea conflictelor are la bază o cultură organizațională clar definită și implementată corect. Descoperă 4 abordări pentru o mai bună gestionare a evenimentelor dificile, prin integrarea inteligentă a valorilor companiei.


  • Analiza elementelor culturii organizaționale
  • Chiar dacă ai definit o serie de valori pentru compania ta, reevaluează toate componentele care țin de cultura organizationala. Astfel, analizează și îmbunătățește modalitatea în care sunt aplicate stilurile de leadership, sistemele create pentru evaluarea și recompensarea performanțelor angajaților, strategia de comunicare internă și dezvoltarea mediului de lucru.

    Adaptarea culturii organizaționale are în vedere atât valorile fundamentale, cât și resursele companiei, inclusiv cele umane. Pentru o înțelegere mai bună, solicită constant feedback angajaților și implică managerii în diferite activități de cunoaștere a echipelor implicate în proiecte. De asemenea, prezintă strategia companiei și rolul fiecăruia în realizarea ei, pentru a sublinia importanța coordonării obiectivelor de la nivelul fiecărui departament cu cele generale.


  • Identificarea cauzelor conflictelor
  • Acest lucru poate determina reacții contradictorii, de aceea se recomandă ca acest proces să fie abordat cu mult tact și răbdare. Folosește sondaje anonime, discuții libere sau diverse canale, de exemplu, plângeri ale angajaților, totul sub rezerva confidențialității. O cultură organizațională solidă va amplifica rolul comunicării și starea de bine a angajaților, cu accent pe integritate și încredere pe toate ramurile ierarhice.

    Printre cauzele conflictelor se pot afla:



    • lipsa comunicării și a ascultării, abordări și stiluri diferite de lucru, multiculturalitate;


    • neînțelegeri legate de implementarea diferitelor strategii, de managementul resurselor sau de sistemul de evaluare a performanțelor.



    În paralel, identifică tipul relației dintre persoanele implicate, care poate fi:



    • în cadrul unei anumite echipe;


    • între echipe sau departamente diferite;


    • între angajat și manager;


    • cu furnizorii și clienții companiei.



  • Rezolvarea din timp a conflictelor
  • Atunci când un conflict nu este rezolvat la timp sau când o anumită soluție a fost impusă drept rezolvare, este probabil ca el să escaladeze, la un moment dat. Chiar dacă relațiile dintre persoanele implicate par a fi mai bune, atmosfera generală de lucru este afectată.

    În plus, este posibil ca angajații să devină anxioși și să evite să mai vorbească despre problemele lor. Capacitatea lor de a lua decizii este afectată, iar acest lucru poate să aibă efecte negative și asupra relației cu furnizorii sau clienții companiei. De aceea, este important ca accentul să fie pus pe empatie și pe liniștirea părților implicate, în vederea unor discuții constructive și axate pe găsirea rezolvărilor potrivite.


  • Soluții pentru evitarea conflictelor
  • Situațiile dificile nu pot fi eliminate în totalitate, însă ele pot fi acceptate și văzute ca pe o posibilitate de îmbunătățire. Atunci când se pune accentul pe dezvoltare, sunt șanse mai mici ca același tip de conflict să se tot repete. În plus, poți face loc inovației, pentru a implementa diverse proceduri de monitorizare și evaluare a acestora.

    Cultura unei companii implică învățare continuă. O modalitate potrivită este să organizezi cursuri de management al conflictelor, la care să participe atât managerii, cât și angajații tăi. Astfel, toți cei din companie vor ști că se pot baza pe sprijinul necesar într-o astfel de situație.

    Diferitele componente ale culturii organizaționale joacă un rol important în evitarea și soluționarea inteligentă a conflictelor. Fii flexibil și adaptează-te în funcție de situație, pentru a găsi o soluție amiabilă pentru toate părțile implicate!