Bogdan Aurescu a făcut declarații despre scandalul Bâstroe

Cum pică această problemă în contextul relațiilor cu Ucraina, care e poziția ministerului de Externe?

„Eu cred că poziția României a fost clar exprimată de președintele României, așa cum și noi am arătat-o în câteva rânduri, este foarte clar că aceste chestiuni trebuie clarificate în dialogul dintre instituțiile din România și instituțiile din Ucraina la nivel tehnic”, Bogdan Aurescu, ministrul de Externe al României - Observator.

Se știa de acest demers din 2022, de la începutul anului?

„Ministerul Afacerilor Externe nu a fost informat nici în cursul anului 2022, nici de la începutul lui 2023 și până acum cu privire la lucrări de adâncire pe canalul Bâstroe sau pe canalul Chilia.”

Ați fost informați despre lucrări de dragare?

„Nu am fost informați cu privire la demersuri de dragare, care au legătură cu adâncirea canalului. Am făcut publice toate informațiile pe care ministerul de Externe le-a primit.”

Au existat informații că ați fost informat despre aceste lucrări încă din 2022 și ar fi existat și o discuție în CSAT, despre lucrări ale ucrainenilor de eliminare a aluviunilor.

„Există foarte multe informații false care au apărut în ultima perioadă, nu degeaba am vorbit despre propaganda pro-rusă care încearcă să determine societatea românească să acționeze în așa fel încât România să nu mai acorde sprijin Ucrainei.”

România pierde pe toate planurile

România va înregistra atât pierderi economice, dat va suferi și pierderi în ceea ce privește mediul. Acum, Delta Dunării este în pericol, pentru că este vorba despre afectarea ecosistemului, lucrările de dragaj determinând acest fapt.

În ceea ce privește sectorul economic, România iese pe minus, din nou, pentru că Ucraina nu va mai scoate bani din buzunar pentru a-și desfășura acțiunile pe Dunăre.

Există o taxă de 400 de dolari/navă în momentul în care Ucraina face transport pe Dunăre, taxă care va dispărea odată cu trecerea prin Canalul Bâstroe a navelor ucrainene. Iese din calcul, deci, tariful de tranzit de 1,59 de dolari/tonă de marfă.