Info
x
Conturile nationale
|
DRAGANELLO 31 mesaje Membru din: 28/07/2008 Oras: Buzau |
Postat pe: 27 Noiembrie 2011, ora 12:00
Prof.univ.dr.C.M.DRAGAN Daca vorbesti toata ziua despre PIB si nu stii ce-i ala,din ce se compune,cum se formeaza , cum se distribuie si redistribuie,cum poate influenta viata noastra,cum il folosesc politicienii in exercitiile lor de vorbire,etc. atunci este bine s-o lasati balta sau sa pui mana sa-l inveti.Eu va ofer aici o sansa! C.M. Sistemul conturilor sau al contabilitii naionale (SCN) este un algoritm combinatoriu de contabilitate,statistica i analiz macroeconomic utilizat n sintezele economice ale rilor cu economie de pia, n statisticile O.N.U. i ale altor organisme internaionale. Se compune dintr-un ansamblu coerent si complet de conturi macroeconomice si tabele avand la baza o serie de conceptii, definitii, clasificari si reguli contabile, acceptate la nivel international. Sistemele de contabilitate nationala sunt relativ recente; necesitatile lor au fost reflectate prin publicarea ideilor lui Keynes in 1936 si au fost international normalizate si puse la punct dupa al doilea razboi mondial. Sistemele de contabilitate nationala din majoritatea tarilor se afla astazi sub patronatul Sistemului de Conturi Nationale al Natiunilor Unite (SCN), care este in vigoare, cu versiunea sa din 1993, ce a substituit-o pe cea din 1968. Toate tarile membre ale Uniunii Europene urmaresc directivele, si mai exacte, ale Sistemul European de Conturi (SEC), a carui versiune din 1995 a inlocuit-o pe cea din 1979. Plecand de la statisticile elementare - statistici industriale, ale pieteti muncii, comertului exterior, etc. - tehnicienii contabilitatii nationale ale fiecarei tari estimeaza fluxurile economice care formeaza sistemul. Tema este foarte complexa din cauza frecventelor incoerente ale rezultatelor statisticilor elementare si lacunelor informative din unele sectoare.Acesta este si motivul pentru care dupa anul 2000 ,organismele specializate ale O.N.U. si ale Uniunii Europene au actionat permanent pentru perfectionarea sistemului si largirea utilizarii lui In Uniunea Europeana, o parte din contributia financiara a fiecarui membru (a patra resursa proprie a UE) este estimata luand in considerare rezultatele contabilitatii nationale. De aceea SEC trebuie sa garanteze ca toti membrii realizeaza exact aceleasi masuratori. Cum valorificarea anumitor masuri este supusa uneori diferitelor interpretari, SEC-ul va incerca sa precizeze si sa puncteze la maxim tehnicile de masurare si valorificare a variabilelor economice. Principalele entitati macroeconomice masurate in toate sistemele de contabilitate nationala sunt: produsul intern brut (PIB), consumul privat, consumul public sau cheltuielile statului, formarea capitalului fix sau investitiile, exporturile si importurile de bunuri si servicii. Apariia sa a fost impus de necesitatea asigurrii unor informaii corelate pentru efectuarea unor calcule i analize macroeconomice, devenind instrumentul principal de eviden i analiz macroeconomic folosit n statistica mondial. Obiectul su este de a reprezenta cantitativ realitatea economic ntr-o perioad de timp sau la un moment dat. Activitatea economic are ca rezultat produse i servicii care au caracter de marf i se realizeaz prin intermediul pieei, precum i produse i servicii care nu au caracter de marf i, ca atare, nu fac obiectul pieei. Fluxurile de bunuri se numesc fluxuri materiale. Evidena acestora este necesar pentru ca, prin agregare, s se obin indicatori care permit analiza dimensiunilor i rezultatelor obinute, privite ca valori de ntrebuinare necesare pentru: satisfacerea nevoilor populaiei, producia de noi bunuri, acumularea de bunuri, stabilirea posibilitilor de export i a necesitilor de import. n procesul realizrii valorilor de ntrebuinare trebuie evideniate i fluxurile de venituri sau financiare. Evidenierea fluxurilor materiale i financiare rspunde unor nevoi diferite de informare i analiz economic. Fluxurile materiale i financiare, grupate pe categorii de produse i servicii, respectiv de venituri i cheltuieli, sunt evideniate n conturi alctuite dup principiul dublei nregistrri. Categoriile economice utilizate n concepia SCN au la baz teoria generala pe care se fundamenteaz mecanismele economiei de piaa , dar si faptul ca fiecare entitate productiv-comerciala,de prestatii si servicii,institutii si organizatii,tot ce inseamna persoana juridica de orice marime , conduce un sistem de contabilitate construit dupa norme,reguli si standarde unitare,aliniate la nivelul Uniunii Europene ca o componenta a Acquis-ului comunitar , ceea ce asigura unitatea de continut si implicit garantia obtinerii unor informatii certe,comparabile si compatibile cu obiectivele politicilor economice si financiare ale fiecarei tari dar si ale organismelor comune (F.M.I. , Banca Europeana,Natiunile Unite,etc). In Uniunea Europeana, o parte din contributia financiara a fiecarui membru (a patra resursa proprie a UE) este estimata luand in considerare rezultatele contabilitatii nationale. De aceea SEC trebuie sa garanteze ca toti membrii realizeaza exact aceleasi masuratori. Cum valorificarea anumitor masuri este supusa uneori diferitelor interpretari, SEC-ul va incerca sa precizeze si sa puncteze la maxim tehnicile de masurare si valorificare a variabilelor economice. Principalele categorii macroeconomice masurate in toate sistemele de contabilitate nationala sunt: produsul intern brut (PIB), consumul privat, consumul public sau cheltuielile statului, formarea capitalului fix sau investitiile, exporturile si importurile de bunuri si servicii. 1. Conceptia sistemului Primul sistem al contabilitii naionale a fost elaborat de prof. Richard Stone n Anglia, n anul 1938. Acesta a stat la baza elaborrii conturilor naionale ale O.N.U. n anul 1952. Ministerul Finanelor din Frana, sub conducerea lui Claude Gursin, introduce n anul 1956 un sistem adaptat economiei franceze. n anul 1970, R. Stone prezint o form mbuntit a S.N.C. Ca urmare a preocuprilor pentru redarea ct mai corect a imaginii de ansamblu a activitii economico-financiare au aprut diferite variante practice de aplicare. S-au distins n mod deosebit sistemele de contabilitate naional exprimate n stocuri i fluxuri. SCN exprimate n stocuri au ca obiect evaluarea mrimilor ce definesc capitalul naional, iar cele exprimate n fluxuri, fluxurile ce se stabilesc ntre sectoarele economiei naionale i ntre acestea i restul lumii. ntre acestea prezint interes deosebit urmtoarele dou, i anume: - sistemul Cambridge sau sistemul de contabilitate a produsului naional i venitului naional, care descrie relaiile ce se stabilesc ntre principalele sisteme omogene ale economiei i ntre acestea i restul lumii, reflectnd viaa economic printr-un sistem de conturi corelate ntre ele, n care se contabilizeaz operaiunile economice efectuate n cursul unei perioade, evideniind mrimile globale sau macroeconomice privind activitatea economic la nivel naional; - sistemul Leontief sau sistemul interdependenelor structurale sau input-ouput, care descrie structura intern a sistemului productiv i se prezint sub forma unui tabel matricial cu 2 coloane care indic intrrile i ieirile fiecrei ramuri, serviciilor publice, populaiei i restului activitilor. Acesta caut s evidenieze structura productiv a economiei naionale, spre deosebire de sistemul Cambridge care scoate n relief relaiile dintre sectoare, artnd doar aspectele principale ale activitii economice. Aceste dou sisteme sunt complementare ntre ele dar nu iau n consideraie fluxurile banilor i creditelor rezultate din tranzacii i, ca urmare nu explic aspectele monetare i financiare ale activitii economice. Pentru a reda aceste aspecte a aprut sistemul contabilitii fluxurilor financiare, care descrie sursele i utilizarea fondurilor bneti ale principalelor sectoare sau grupuri de sectoare ale economiei, nregistrnd toate tranzaciile care se efectueaz prin mijlocirea monedei i creditului. Spre deosebire de alte sisteme, acesta are alt coninut i urmrete alte obiective, prezentnd diferene i n ceea ce privete sectorizarea economiei naionale i modalitatea de contabilizare a fluxurilor. Contabilitatea fluxurilor financiare are urmtoarele obiective principale: - determinarea relaiilor care exist ntre funcionarea sistemului bancar i variaiile activittilor productive i comerciale; - indicarea originii fondurilor i a modalitilor de finanare a cheltuielilor pentru fiecare sector; - stabilirea corelaiilor ntre cheltuielile de consum, economisire i alte forme de finanare. Trebui sa recunoastem ca realizarea acestor obiective nu este usoara,dat fiind multiplele corelatii ce se nasc,inclusiv cu fluxurile materiale, dar tocmai pentru aceasta s-a construit un sistem contabil care trece pachetele de informatii prin numeroase furci de control,autocontrol si reglare spre a obtine cele mai complete caracterizari. 2. Structura sistemului . Acest sistem este format dintr-un numr de tabele n care se evideniaz producia, repartiia, consumul i acumularea de bunuri, pe categorii de ageni economici i pe ansamblu. Circuitul economic anual este prezentat ca un ansamblu de operaiuni economice sau fluxuri. Fiecare operaiune economic evideniaz un transfer de mijloace bneti ntre unitile productoare i consumatori. SCN este prezentat sub form matriceal, pentru a evidenia relaiile dintre elementele nregistrate n conturi. n matrice, fiecare cont este reprezentat de o linie i o coloan. Operaiunile care se evideniaz n creditul conturilor (pasivele) sunt reprezentate pe linii, iar cele care figureaz n debit (activele) sunt reprezentate pe coloane. Matricea simplificat a SCN, publicat de Oficiul de Statistic al O.N.U. separ cele 4 conturi n felul urmtor: - Contul PRODUCTIE, este separat n dou grupe de subconturi i anume: subconturile de mrfuri, n care se evideniaz bunurile materiale i nemateriale cu caracter de marf, cu specificarea valorii mrfurilor desfcute pe categorii de consumatori (uniti productive, populaie, formarea brut a capitalului, export) i subconturile de activiti, n care se evideniaz ramurile productoare de bunuri pe sectoare; In aceasta conceptie , contul Productie evideniaz producia de bunuri, pe de o parte, pe ansamblu i pe productori, iar pe de alt parte, pe genuri de activiti (ramuri). Se iau n consideraie 4 categorii de productori: unitile productoare de mrfuri, productorii de servicii guvernamentale, productorii de servicii casnice i instituiile cu caracter nelucrativ care presteaz servicii populaiei. Fiecare operaiune este nscris n debitul i creditul contului, adica:. n credit valoarea vnzrilor de mrfuri i exportul, iar n debit venitul brut (valoarea adugat) i importul. Mrimea venitului brut i a importului trebuie s fie egal deci cu valoarea vnzrilor i a exporturilor. Aceasta arat c valoarea adugat este egal cu suma vnzrilor de bunuri de consum i de investiii corectat cu soldul relaiilor import-export. - Contul CONSUM se separ tot pe dou grupe de subconturi: subconturile de cheltuieli, n care se evideniaz categoriile de cheltuieli (pentru cumprturi de mrfuri, pentru servicii guvernamentale, pentru obiective ale unor organizaii particulare etc.) i sectoarele care le fac (gospodriile populaiei, instituiile guvernamentale etc.) i subconturile de venituri, n care se evideniaz categoriile de venituri n sectoarele care le-au realizat, adic veniturile brute sau valoarea adugat a diferitelor sectoare pe elemente care le determin mrimea; - Contul ACUMULARE evideniaz tranzaciile sectoarelor instituionale cu capital sau fonduri fixe. Este vorba, pe de o parte, de finanarea investiiilor brute i a cheltuielilor pentru variaia stocurilor fcute de diferite sectoare, iar pe de alt parte, de capitalul financiar folosit pentru achiziii de pamnt i fonduri nemateriale, de transferurile i de consumul de capital fix; - Contul RESTUL LUMII evideniaz tranzaciile curente legate de importurile i exporturile de bunuri, precum i transferurile curente i tranzaciile de capital cu strintatea. Sistemul Conturilor Nationale furnizeaz, aadar, o serie de informaii, pe baza crora se efectueaz calcule i analize macroeconomice de mare importan. Cele mai semnificative sunt urmtoarele categorii de informaii: - cele referitoare la producia de bunuri i la structura acestora pe ramuri de provenien i pe sectoare unde se utilizeaz; - cele referitoare la repartiia bunurilor, respectiv la formarea veniturilor, la formarea i folosirea lor de ctre diferiii ageni economici; - cele referitoare la alocaiile pentru formarea i creterea capitalului, la investiii i alte forme de acumulare n cursul anului; - cele referitoare la operaiunile economice i financiare cu strintatea. Indicatorii macroeconomici determinati pe baza acestor informaii au o larg utilizare n calculele i analizele economice de interes naional, pentru fundamentarea politicii economice a unei ri i pentru compararea nivelului i structurii economice atinse de o ar cu cele atinse de alte ri. Bunurile sunt evaluate la preurile productorilor i consumatorilor. n ambele cazuri pot fi preuri ale factorilor de producie, care nu includ impozitele indirecte, i preuri ale pieei, care includ n mrimea lor i impozitele indirecte. n cadrul SCN se ntocmesc unele scheme sau tabele care reflect diverse fluxuri, structuri i relaii, ntre care se distinge tabloul economic de ansamblu i tabelul intrri-ieiri (input-output) sau balana legturilor dintre ramuri (sub acest nume a patruns in tara noastra,in perioada antedecembrista,sistemul lui Leontief). Tabloul economic de ansamblu cuprinde resursele i utilizarea acestora, grupate pe conturi ale sectoarelor instituionale i pe conturi de operaiuni. Unitile din economia naional sunt grupate n sectoare instituionale n funcie de principalele resurse i dup elementele reprezentative ale comportamentului economic. Tabelul intrri-ieiri este o reprezentare coerent a fluxurilor de bunuri i servicii produse n ar, precum i cele schimbate cu restul lumii i utilizate de ctre toate unitile rezidente n cursul unui an, aratnd i structura costurilor de producie pe fiecare ramur a economiei naionale. Conine conturi de bunuri i servicii, contul de producie i contul de exploatare la nivelul fiecrei ramuri i pe ansamblul economiei. Este format din patru tabele i anume : - tabelul relaiilor economiei naionale, care arat structura acesteia, producia intern i importul; - tabelul consumului intermediar, care evideniaz, pe rnduri, contribuia ramurilor la formarea consumului de obiecte ale muncii din economie i, pe coloane, ramurile de producie beneficiare; - tabelul utilizrii finale, care arat consumul final privat i public, formarea brut de capital i exportul, pe ramuri de provenien; - tabelul intrrilor primare, care reflect elementele valorii adugate n fiecare ramur i contribuia ramurilor la realizarea produsului intern brut. Intre ele sunt anumite corelatii care le asigura o autoverificare a datelor (pentru ca respecta teza contabila a dublei inregistrari , politicile contabile de evaluare a activelor si actelor comerciale,principiul autocontrolului tip balanta,etc.),dar si posibilitatea imbogatirii sau adancirii portofoliului informational,atunci cand este nevoie. 3.Calculul indicatorilor sintetici fundamentali. Asa cum aratam mai inainte , in SCN se calculeaz cinci indicatori sintetici principali, i anume: produsul global brut, produsul intern brut, produsul intern net, produsul naional brut i produsul naional net. Produsul global brut reprezint valoarea bunurilor produse i consumate n societate ntr-o period de timp determinat, de regul, un an. Se folosesc doua moduri de calcul a acestuia (plus o combinatie intermediara) i anume: - ca sum a valorii produciilor globale brute de bunuri n toate sectoarele naionale, adic att a celor care se realizeaz pe pia ca mrfuri ct i a celor care nu au caracter de marf. La instituiile financiare, producia brut include comisioanele ncasate de acestea pentru serviciile prestate i diferena dintre dobnzile i dividentele ncasate i pltite. La societile de asigurare, include remuneraia necesar pentru producerea unui serviciu i nu totalul primelor de asigurare ncasate. La instituiile publice i private fr scop lucrativ, producia brut include costul de producie sau consumul intermediar de bunuri i servicii, remuneraiile pltite salariaiilor, consumul de capital fix i impozitele indirecte pltite. Bunurile i serviciile produse pentru pia se evaluez la preurile ncasate, iar serviciile produse de unitile bugetare se evalueaz la nivelul costurilor; - ca sum a intrrilor intermediare i a intrrilor primare. Intrrile intermediare reprezint valoarea bunurilor folosite pentru consum intermediar. n ramurile produciei materiale, consumul intermediar include consumul de materii prime i materiale, combustibili, energie i ap cumprate, cheltuielile de cercetare i proiectare de produse, analize, ncercri, probe, publicitate, comisioanele pltite organizaiilor de comer exterior, plile pentru serviciile de transport i telecomunicaii, gospodrie comunal i locativ, financiarbancare, cheltuielile cu protecia muncii, deplasrile personalului n interes de serviciu etc. Nu se includ n consumul intermediar cheltuielile care satisfac consumul lucrtorilor dar nu sunt legate direct de producie, achiziiile de utilaje de natura capitalului fix, cheltuielile cu reparaiile construciilor i bunurilor pentru prelungirea duratei de funcionare sau sporirea capacitii de producie a acestora etc. La instituiile financiare, consumul intermediar cuprinde chiria, cheltuielile generale de administraie, costul miciilor reparaii i cheltuielile de ntreinere a localurilor, ca i la societile de asigurare. La instituiile publice i private fr scop lucrativ, consumul intermediar reprezint costurile de producie aferente bunurilor i serviciilor consumate. Intrrile primare sunt formate din consumul de capital fix, respectiv amortizarea acestuia, remuneraiile lucrtorilor, impozitele indirecte diminuate cu subveniile, excedentul de exploatare. Toate acestea reprezint forme ale valorii adugate, ca sum a valorii consumului final i a valorii consumului intermediar. Consumul final sau cheltuielile finale arat destinaia final a bunurilor produse n economie, respectiv consumul final public i privat, formarea brut de capital, adic investiiile i variaia stocurilor, i exportul corespunztor importului. Limitat la sfera produciei materiale, produsul global brut are un coninut similar produsului social total. Produsul intern brut reprezint valoarea bunurilor produse n societate n timp de un an i ajunse n ultimul stadiu al circuitului economic. Acesta se determin pe ramuri ale economiei naionale i se nsumeaz la nivelul acesteia. n principiu, la nivel de economie naional, produsul intern brut este egal cu diferena dintre produsul global brut i consumul intermediar. La nivel de ramur, se face diferena ntre producia global brut a acesteia i consumul intermediar aferent. Si totusi produsul intern brut, principalul agregat macroeconomic al contabilitatii nationale, reprezinta rezultatul final al activitatii de productie a unitatilor producatoare rezidente. Acesta se poate calcula in varianta definitiva prin 3 metode: metoda de productie, metoda cheltuielilor si metoda veniturilor. Valorile PIB calculate independent prin cele 3 metode sunt reconciliate in vederea obtinerii unei estimari unice a PIB. (a). Metoda de productie Producia global brut exprim valoarea bunurilor create, indiferent dac au sau nu au caracter de marf. Acest modalitate de determinare a produsului intern brut la nivel de ramur sau economie este cunoscut sub numele de metoda de producie. Intrand in sfera exactitatii,trebuie sa observam ca in cadrul acestei metode,produsul intern brut se determina pe baza urmatoarei formule: PIB = VAB + IP + TV - SP, in care: PIB = produsul intern brut la pret de piata; VAB = valoarea adaugata bruta la pret de baza; IP = impozite pe produse; TV = taxe vamale/drepturi asupra importurilor; SP = subventiile pe produse; iar: VAB = productia de bunuri si servicii - consum intermediar. Productia de piata reprezinta productia de bunuri si servicii vandute pe piata la preturi semnificative din punct de vedere economic sau destinate pietei. Prin conventie, conform SEC95, toate bunurile sunt considerate a fi vandute sau destinate pietei. Productia de servicii de piata cuprinde toate serviciile care sunt destinate pietei, fiind prestate de unitati ale caror costuri de productie sunt acoperite cu mai mult de 50% de veniturile provenite din vanzarea productiei lor: comert, transport, comunicatii, servicii personale si sociale. Criteriul veniturilor/costurilor este utilizat pentru toate serviciile de piata. Productia de piata este inregistrata si evaluata la pret de baza atunci cand este generata prin procesul de productie. Productia pentru consum final propriu cuprinde bunuri si servicii produse si retinute de producatorii lor fie in scopul consumului final, fie in scopul formarii brute de capital fix. Cum societatile nu au consum final, productia pentru consum final propriu este realizata numai de catre gospodariile populatiei, de exemplu, bunurile agricole produse si consumate de membrii aceleiasi gospodarii, serviciile de locuinte produse de proprietarii ocupanti etc. Bunurile si serviciile utilizate pentru formarea bruta proprie de capital fix pot fi produse de orice tip de intreprindere. Acestea includ masini-unelte, constructii realizate pentru uzul propriu al intreprinderii, locuintele si extinderile la locuinte realizate de catre gospodariile populatiei. Productia pentru consum final propriu este evaluata la pretul de baza al produselor similare vandute pe piata. Aceasta productie poate genera un excedent de exploatare net sau un venit mixt. Aceeasi regula este aplicata productiei de locuinta a proprietarilor ocupanti ai locuintelor. Evaluarea productiei pe cont propriu de constructii se bazeaza pe costurile de productie. Alta productie non-piata cuprinde bunurile si serviciile furnizate de unitatile apartinand administratiilor publice sau institutiilor fara scop lucrativ in serviciul gospodariilor populatiei catre alte unitati, in mod gratuit sau la preturi nesemnificative din punct de vedere economic. Aceasta se evalueaza pe baza costurilor de productie care rezulta din insumarea urmatoarelor elemente: consum intermediar, remunerarea salariatilor, consum de capital fix si alte impozite pe productie, mai putin subventiile pe productie. Productia non-piata se identifica cu total costuri de productie minus venituri din vanzari. Sectorul institutional "Administratii publice" ocupa un rol central in elaborarea conturilor nationale datorita numeroaselor informatii pe care le pune la dispozitie, nu numai asupra activitatii lui, dar si a celor desfasurate de celelalte sectoare, si datorita rolului sau privilegiat in politica economica a unei tari. Pentru realizarea conturilor acestui sector este necesara o buna cunoastere a organizarii administrative, a procedurilor contabile, a regulilor sale de functionare si a textelor juridice ce reglementeaza operatiunile. Asa cum se constata, aceste principii generale de evaluare a productiei prezinta numeroase particularitati, depinzand de natura activitatilor realizate , care trebuiesc solutionate corect si de aceea metoda in sine solicita si un volum sporit de munca. Se observa deasemeni ca diferena dintre produsul sau producia brut i consumul intermediar mbrac forme diferite de exprimare i caracterizare, respectiv consum, cheltuieli sau cerere final i valoarea adugat, fapt care a condus la formularea a inca dou metode specifice pentru calculul produsului intern brut, anume metoda veniturilor i metoda cheltuielilor , care sunt mai operationale,chiar daca nu suficient de bogate informational. (b). Potrivit metodei veniturilor, care este cea mai rspndit, produsul intern brut se calculeaz ca sum a costurilor care alctuiesc valoarea adugat n toate instituiile productoare din ar, i anume: -impozitele indirecte nete, adic impozitele indirecte pltite minus subveniile ncasate, -consumul de capital fix sau amortizarea, - retribuiile salariailor i - excedentele de exploatare. Detaliind lucrurile,ajungem la urmatoarea formula de calcul a PIB, prin metoda veniturilor : PIB = R + EBE + AIP - ASP + IP+TV-SP, in care: R = remunerarea salariatilor; EBE = excedentul brut de exploatare; AIP = alte impozite pe productie; ASP = alte subventii pe productie; IP = impozite pe produse; TV = taxe vamale (drepturi asupra importurilor); SP = subventiile pe produse. Calculul produsului intern brut prin metoda veniturilor implica estimarea lui ca suma a componentelor valorii adaugate brute, si anume remunerarea salariatilor, alte impozite fara subventii pe productie si excedentul brut de exploatare/venitul mixt. Contul de exploatare, ce sta la baza PIB prin metoda veniturilor, este calculat nu numai pe ramuri omogene, ci si pe sectoare institutionale, concomitent cu realizarea contului de productie. Aceasta etapa de calcul este parte integranta a tabelului intrari-iesiri si a tabelului conturilor economice integrate, constituind tabelul intrarilor primare. Impozitele indirecte sunt sumele de bani pe care unitile le pltesc statului sau unor organisme internaionale i pe care le includ n costurile lor de producie. Este vorba de impozite asupra produciei, vnzrii, achiziionrii sau utilizrii de bunuri i de taxele vamale de import. Aici nu intr impozitele directe pe venit sau pe avere pltite de ntreprinderi, pentru c acestea sunt incluse n valoarea adugat ca parte a profitului din care se suport (excedent de exploatare). Subveniile se acord de ctre stat ntreprinderilor publice sau private pentru acoperirea parial a costurilor acestora. Subveniile sunt legate de valoarea bunurilor produse, exportate sau consumate, de fora de munc ocupat sau de suprafeele utilizate pentru producie, precum i de modul de organizare sau executare a acelei producii. Sumele acordate de stat ntreprinderilor private pentru finanare ainvestiiilor, acoperirea daunelor sau pierderilor suferite de echipamentele imobiliare sunt considerate transferuri de capital i nu subvenii. Consumul de capital fix exprim valoarea bunurilor cu caracter de echipamente consumate pentru producie n timp de un an, ca urmare a uzurii fizice normale. Distrugerile din diferite cauze i scoaterea din uz din cauza uzurii morale se consider pierderi de capital fix. Excedentul de exploatare este diferena dintre produsul sau producia brut, pe de o parte, i consumul intermediar, pe impozitele indirecte nete, consumul de capital fix i remuneraiile salariailor, pe de alt parte. n principiu, este vorba de profit. Pot s apar excedente de exploatare numai la ntreprinderile care i valorific producia la preul pieei. Nu este cazul la administraiile publice care presteaz servicii ctre teri la preul de cost al acestora. (c).Potrivit metodei cheltuielilor sau utilizrii finale, produsul intern brut se calculeaz prin nsumarea destinaiilor finale ale produciei i anume: consumul final public (guvernamental), consumul final al gospodriilor populaiei (menajelor), consumul final al instituiilor private fr scop lucrativ, formarea brut de capital i exportul net. Trebuie avut in vedere tipul de cheltuiala finala in care este angajat fiecare sector institutional, deoarece consumul este privit din unghiuri diferite, influentand momentul inregistrarii si evaluarea. Sintetizand aceste elemente,insemneaza ca Produsul intern brut (PIB) , calculat dupa metoda cheltuielilor, se prezinta astfel: PIB = CF + FBCF + VS + (E - I), in care: CF = consumul final efectiv; FBCF = formarea bruta de capital fix; VS = variatia de stoc; E = exporturile de bunuri si servicii; I = importurile de bunuri si servicii. In contextul conturilor nationale, consumul poate fi privit din doua perspective, si anume: perspectiva cheltuielii si cea a consumului efectiv. Perspectiva (angajarea) cheltuielii sta la baza SEC95, deoarece este relevant cine plateste efectiv pentru consum, indiferent ca plateste cu moneda, prin barter, se angajeaza intr-o datorie sau produce pe cont propriu. SEC95 include si conceptul de consum efectiv, care presupune - pentru gospodarii - nu numai cheltuielile, dar si transferurile sociale in natura. Acestea din urma sunt bunuri sau servicii individuale produse ori achizitionate de administratia publica sau IFSLSGP si furnizate gratuit gospodariilor. Astfel, consumul efectiv al administratiei publice si al IFSLSGP exclude aceste bunuri si servicii. Exemple de consum individual de bunuri si servicii sunt ingrijirea sanatatii, educatie, servicii culturale si, prin conventie, toate serviciile furnizate de IFSLSGP. Numai administratiile publice furnizeaza servicii colective. Principalele surse de date utilizate in calculul agregatului Cheltuiala pentru consumul final efectiv sunt: ▪ surse de date statistice: ASA, ABF, balanta produselor agricole, date provenite de la directia de specialitate de comert din cadrul INS, alte surse statistice; ▪ surse de date contabile si financiare: situatiile financiare furnizate de MFP; ▪ surse de date administrative: executia bugetului administratiilor publice, veniturile si cheltuielile institutiilor publice finantate partial sau total din fonduri extrabugetare; declaratiile privind venitului global depuse de catre intreprinzatorii individuali si asociatiile familiale, obtinute de la MFP; ▪ alte surse: balanta de plati elaborata de BNR Pentru determinarea consumului final public, din valoarea produciei brute a administraiilor publice prestatoare de servicii se scade valoarea vnzrilor ctre teri i formarea brut de capital pentru uz propriu. Producia brut se calculeaz la costurile de producie i cuprinde valoarea consumului intermediar,remuneraiie salariale, consumul de capital fix i eventualele impozite indirecte suportate de acestea. Consumul intermediar cuprinde: cheltuielile militare, indiferent de durata de via a bunurilor cu destinaie militar achiziionate; aeronavele i vehiculele militare; construciile realizate pentru nevoile armatei. Formarea brut de capital cuprinde: construciile pentru uz propriu i reparaiile capitale la cldiri, cile de comunicaie, barajele, drumurile forestiere, antrepozitele s.a. executate adesea de ministerele de profil. Nu se cuprind lucrrile pentru nevoile aprrii naionale, dar se include variaia stocurilor materiale. Consumul final al gospodriilor populaiei cuprinde consumul de bunuri i servicii procurate de acestea pe piaa intern, plus achiziiile directe efectuate de rezideni n strintate, minus achiziiile directe de bunuri i servicii efectuate de nerezideni pe piaa intern. Instituiile private fr scop lucrativ care presteaz servicii ctre populaie (asociaii, sindicate, coli, spitale, fundaii, cluburi) nu urmresc realizarea de profit de pe urma activitii desfsurate. Cheltuielile de consum final ale acestora sunt egale cu producia lor brut minus vnzrile lor de bunuri i servicii i eventuala formare de capital brut pentru uz propriu. Formarea brut de capital cuprinde: achiziiile nete ale productorilor de bunuri materiale i reproductibile cu o durat de serviciu de cel puin un an, cheltuielile productorilor pentru mbuntirea sau modificarea echipamentelor lor n scopul ameliorrii vieii economice i a randamentelor; cheltuielile efectuate pentru punerea n valoare sau creterea bonitii terenurilor sau extinderea pdurilor, minelor, plantaiilor, livezilor; costul net al achiziionrii i creterii de animale pentru lapte, ln etc. i de reproductori; marjele de intermediere, onorariile avocaiilor, timbrele fiscale, cheltuielile de justiie i alte cheltuieli de transfer privind terenurile, zcmintele minerale, pdurile si alte bunuri tangibile nereproductoare similare, activele nefinanciare i echipamentele de ocazie. Formarea brut de capital cuprinde i creterea stocurilor de materii prime i materiale achiziionate de productori pentru consumul intermediar, produsele finite destinate vnzrii, animalele crescute pentru sacrificare, rezervele de materiale strategice etc., dar nu cuprinde pmntul, zcmintele minerale i pdurile (cu excepia cheltuielilor legate de transferul de proprietate), construciile i alte bunuri durabile achiziionate de administraiile publice, destinate n principal scopurilor militare i care se consider cheltuieli curente i intr n consumul intermediar, costul cercetrii i prospectrii minereurilor (din acelai considerent), precum nici alte categorii de cheltuieli. Exporturile i importurile de bunuri i servicii se refer la mrfuri, transporturi i telecomunicaii, prestaiile de asigurare. Exporturile de mrfuri se exprim n condiia f.o.b., iar importurile n condiia c.i.f. Produsul intern net se determin ca diferen ntre produsul intern brut sau valoarea adugat brut i consumul de capital fix, respectiv amortizarea; acesta echivaleaz cu valoarea adugat net. Elementele sale componente, dup metoda veniturilor de calcul a produsului intern brut, sunt: impozitele indirecte nete, retribuiile salariailor i excedentul de expoatare. Dup metoda cheltuielilor finale de calcul a produsului intern brut, elementele componente ale produsului intern net sunt: -consumul final public i privat, - formarea net de capital, i - exporturile nete. Produsul naional brut i,respectiv, net au la baz conceptul de venit naional. Este vorba de faptul c exist ageni economici rezideni care i desfoar activitatea n strintate, unde obin venituri i fac cheltuieli, i ageni economici nerezideni care i desfoar activitatea pe teritoriul naional, unde obin venituri i efectueaz cheltuieli. Prin urmare, produsul intern trebuie corectat cu soldul activitilor celor dou categorii de ageni economici: soldul pozitiv se adaug, iar soldul negativ se scade si ne conduceastfel la venitul national si,dupa cum se observa,calculul su are la baz teoria factorilor de producie. n SCN se determin deasemeni, venitul disponibil i produsul disponibil. Venitul disponibil se determin astfel: ca sum a veniturilor disponibile ale agenilor economici naionali; ca sum a cheltuielilor naionale i a soldului balanei de pli externe; ca sum a consumului final privat, a consumului final public, a formrii brute de capital i a soldului balanei de pli externe. Acest indicator arat n ce msur veniturile agenilor economici naionali acoper cheltuielile acestora sau dac pentru aceasta este nevoie s se apeleze la resurse externe (cnd balana de pli externe este deficitar) ori dac resursele interne depesc nevoile naionale i o parte din acestea poate fi pus la dispoziia altor ri (cnd balana de pli externe este excedentar). Venitului disponibil i corespunde produsul disponibil, care este format din bunuri i servicii cu o structur determinat. Produsul disponibil este egal cu produsul intern brut plus importul minus exportul. 4. Abordarea exhaustivitatii O atentie speciala in cadrul procesului de elaborare a PIB din Romania este data estimarilor de economie neobservata , includerea lor oferind un plus de calitate si exhaustivitate strict necesare conturilor nationale ,mai ales atunci cand este vorba de multe activitati colaterale,intamplatoare,ocazionale,etc.cum este cazul asigurarii minimei rezistente pentru milioane de romani. Manualul OCDE - editia 2002 - privind masurarea economiei neobservate, elaborat in stransa conexiune cu SCN93, se refera la urmatoarele arii problematice: (a). productia subterana - ce evita fiscalitatea sau anumite reglementari legale, (b). productia ilegala - interzisa prin lege, (c). productia sectorului informal din cadrul gospodariilor populatiei si (d). productia gospodariilor pentru consum final propriu. Manualul contine sugestii de abordare a estimarilor pentru fiecare arie in parte, urmarite in conturile nationale romanesti. : Pentru identificarea economiei neobservate in Romania se recurge la clasificarea intregii economii in doua sectoare formal si informal. Metoda folosita de INS a fost imbunatatita an de an in functie de noile surse de date existente, iar din anul 1996 exista o stabilitate a surselor de date, metodologia fiind aceeasi si asigurand comparabilitatea datelor. (a). Pentru sectorul formal se are in vedere abordarea subraportarii utilizarii fortei de munca, precum si a evaziunii fiscale de catre societatile nefinanciare, cu impact in subraportarea valorii adaugate brute. Evaluarea fortei de munca neinregistrate - "munca la negru" - reprezinta cea mai importanta parte a economiei neobservate. Metoda folosita se bazeaza pe compararea cererii si ofertei de munca cu scopul de a identifica persoanele care realizeaza o activitate legala intr-o unitate din sectorul formal, dar nu sunt declarate autoritatilor. Estimarea ofertei de forta de munca foloseste datele din AMIGO si alte surse administrative privind participarea populatiei pe piata muncii. Ancheta ofera informatii despre numarul de persoane care au declarat ca au desfasurat o activitate platita in perioada de referinta. Estimarea ofertei de forta de munca se realizeaza pe ramuri omogene de activitate, la nivel de doua cifre CAEN, fara agricultura si administratie publica. Productia agricola se calculeaza in conturile nationale, folosind date cantitative, iar pentru administratia publica se aplica ipoteza conform careia unitatile apartinand acestui sector nu subevalueaza activitatea depusa. Ancheta structurala anuala este sursa de date pentru cererea de forta de munca. Astfel, se utilizeaza datele privind numarul mediu de angajati, pe activitati omogene,( la nivel de 4 cifre CAEN). Diferenta dintre numarul persoanelor care au declarat ca muncesc intr-o intreprindere si numarul persoanelor declarate angajate de intreprinderi reprezinta "munca la negru". Munca la negru este evaluata cu aceleasi componente ale situatiei legale: salarii brute medii, contributii la asigurari sociale etc. Consumul intermediar este determinat folosind aceeasi pondere in productie ca cea obtinuta de intreprinderile mici pentru respectivele ramuri de activitate. In conturile nationale romanesti se fac si estimari privind evaziunea de la plata taxei pe valoarea adaugata. Evaziunea fiscala se obtine ca diferenta intre TVA teoretica si cea incasata la bugetul de stat. TVA teoretica este estimata cu ajutorul elementelor de consum intermediar, consum final al gospodariilor populatiei, consum final al administratiei publice si private si FBCF, pe baza cotelor de TVA pe produse, stabilite prin lege. Aceasta frauda fiscala este inclusa in valoarea productiei, precum si in valoarea adaugata bruta pentru fiecare ramura corespunzatoare. (b). In ceea ce priveste sectorul informal, estimarea economiei neobservate se realizeaza pentru toate activitatile realizate de asociatiile familiale si lucratorii pe cont propriu. Informatiile despre aceste activitati provin de la MFP. Estimarea nu este pur de subraportare, pentru ca metoda contine, de asemenea, si o problema de neinregistrare si de lipsa a anchetelor statistice pe acest segment al economiei. Pe baza datelor din ancheta fortei de munca se estimeaza numarul de persoane care lucreaza in asociatii familiale si al intreprinzatorilor individuali/liber-profesionisti. Realizarea estimarilor se face pe principiul conform caruia veniturile persoanelor nesalariate nu pot fi mai mici decat media castigurilor realizate de angajatii din unitatile mici cu acelasi domeniu de activitate. Declaratiile de venit ale asociatiilor familiale si lucratorilor pe cont propriu, depuse la MFP, sunt comparate si ajustate cu valoarea acestor calcule. Astfel, sunt ajustate veniturile, evaziunea fiscala a unitatilor inregistrate in sectorul informal fiind total eliminata. O alta categorie importanta a economiei neobservate o reprezinta activitatea realizata de unitatile neinregistrate din sectorul informal. In aceasta categorie intra: croitorii, mecanicii auto, coaforii, zugravii, instalatorii, profesorii care predau lectii particulare, persoane care inchiriaza casa in timpul vacantei etc. Pentru astfel de activitati se realizeaza evaluari distincte, folosindu-se ipoteze specifice si surse de date disponibile din sistemul statistic, pentru urmatoarele ramuri de activitate: hoteluri, constructii, educatie. 5. Produsul intern brut in preturi constante Un avantaj substantial, ca sistem contabil, al conturilor nationale consta in posibilitatea evaluarii in preturi constante. In conturi nationale se poate realiza descompunerea in timp a variatiilor agregatelor sale in "variatii de pret" si "variatii de volum", furnizand un cadru potrivit construirii unui sistem de indici de volum si de pret si asigurarii coerentei datelor statistice. Importanta politica a acestor estimari reiese din Pactul de crestere si stabilitate , care recunoaste o recesiune severa - caz in care se accepta un deficit guvernamental mai mare de 3% din PIB - atunci cand "scaderea anuala a PIB-ului real este de cel putin 2%". PIB real inseamna cresterea in volum a PIB, ceea ce a condus la o preocupare la nivel european de armonizare a datelor de pret si volum din conturi nationale, prin emiterea deciziilor Comisiei 98/715/CE de clarificare a anexei A la Regulamentul (CE) nr. 2.223/96 al Consiliului privind Sistemul european de conturi nationale si regionale din Comunitate, referitor la principiile de masurare a preturilor si volumelor si 2002/990/CE care aduce clarificari suplimentare anexei A la Regulamentul (CE) nr. 2.223/96 al Consiliului privind Sistemul european de conturi nationale si regionale din Comunitate, referitor la principiile de masurare a preturilor si volumelor, si elaborarea de catre Eurostat in anul 2001 a Manualului privind masurarea preturilor si volumelor in conturi nationale. Prin aceste documente sunt definite si clarificate metodele A - recomandate, B - acceptabile si C - inacceptabile pentru masurarile in pret si volum pe produse, care sunt urmarite permanent in procesul de elaborare a conturilor nationale din Romania. Produsul intern brut in preturi constante se estimeaza in cadrul sistemului conturilor nationale romanesti prin doua metode: metoda de productie si metoda cheltuielilor. Pentru fiecare metoda se folosesc indici independenti ai componentelor, iar rezultatele finale sunt supuse reconcilierii. Conturile nationale inregistreaza nu numai tranzactiile unui anumit produs descompuse cu usurinta in cantitate si pret, ci si ansamblul fluxurilor economice ce se formeaza in economie in timpul proceselor de productie, repartitie si consum. Conform SEC95, indicii utilizati in elaborarea conturilor nationale in preturi constante sunt: indicele de tip Paasche - pentru construirea indicilor de pret - si indicele de tip Laspeyres - pentru construirea indicilor de volum, impreuna cu utilizarea anului anterior ca an de baza - sistem de indici inlantuiti. Pentru calculul indicelui Paasche se folosesc ca ponderi valorile perioadei curente, in timp ce pentru indicele Laspeyres, ponderarea se realizeaza cu valorile perioadei de baza. Indicii Laspeyres si Paasche sunt simetrici, deoarece prin inmultirea dintre indicele de volum si cel de pret se obtine indicele de valoare. Produsul intern brut in preturi constante rezulta din elementele sale componente evaluate in preturi constante. Productia de piata si cea pentru consum final propriu se trateaza impreuna asa cum recomanda SEC95. Criteriul esential de care se tine seama este acela ca pretul sau volumul productiei in sine sunt supuse masurarii, si nu intrarile sale. Principalele metode pentru estimarea productiei in preturi constante sunt: ▪ metodele deflatarii prin pret; se folosesc urmatorii indici de pret cu care se deflateaza valoarea productiei in preturi curente: indicii de pret ai productiei industriale; indicii de cost in constructii; indicii preturilor de consum; indicii valorii unitare; preturile "intrarilor", de exemplu pretul fortei de munca sau un pret mediu al consumurilor intermediare etc.; ▪ metoda extrapolarii volumului, utilizandu-se indicii de volum ai productiei, indicatori de volum ai "intrarilor", de exemplu: numarul salariatilor sau schimbarea de volum a consumului intermediar. Estimarea productiei de bunuri si servicii in cadrul conturilor nationale se evalueaza in preturi de baza, iar estimarea ei in preturi constante trebuie sa tina seama de caracteristicile elementelor componente si de modul de formare si utilizare a productiei in economie. Pentru evaluarea productiei de piata si a celei pentru consum propriu in preturile anului anterior se utilizeaza in general indici de pret si de volum agregati conform nomenclatorului de produse adoptat pentru realizarea echilibrului resurse-utilizari si care sunt disponibili in sistemul statistic. Principalii indici folositi pentru estimarea productiei de piata si a serviciilor sunt: indicii de pret ai productiei industriale; indicii preturilor de consum, indici de pret pentru productia agricola si indici de cost pentru constructii, indicii de in preturi constante, luandu-se in considerare volum ai productiei. Consumul intermediar este estimat componenta sa structurala. El se deflateaza produs cu produs pe baza detalierii pe care o permite TII, respectiv 105 ramuri/produse, avand drept avantaj faptul ca, pentru toate ramurile, consumul intermediar este descris in aceeasi clasificare de produs, astfel incat diferitii deflatori utilizati pentru un anumit produs pot fi comparati. Volumul total al consumului intermediar pentru fiecare ramura se obtine prin suma volumelor intrarilor pentru toate produsele. Astfel, in cadrul tabelului intrari-iesiri fiecarui element i se aplica indicele de pret al productiei, precum si al importului utilizat in consumul intermediar. Ajustarile sunt plauzibile si se repeta pana se obtine o valoare finala. Estimarea consumului final in preturi constante se face pentru fiecare element component, astfel: valoarea de cheltuiala pentru consum final al gospodariilor populatiei se determina in preturi constante folosind urmatorii indici: indicii preturilor de consum pentru cumpararile de marfuri si servicii; indici de pret care se utilizeaza pentru determinarea volumului consumului de bunuri obtinute in gospodaria proprie; indice de pret la nivelul chiriei de pe piata pentru estimarea serviciilor de locuinte pentru proprietari; indici de pret pentru productia de nepiata pentru cheltuiala de consum final a administratiei publice 6.Contabilitatea nationala si previziunea Contabilitatea naional,asa cum am descris-o mai inainte ,este inainte de toate - un instrument prin care se descriu structurile i fluxurile din economie, n vederea asigurrii informaiilor necesare analizelor i previziunilor economice. Acest sistem informaional macroeconomic permite analiza evoluiei cererii i ofertei de bunuri i servicii din perspectiva creterii economice, a evoluiei costurilor i profiturilor ntreprinderilor, a formrii i utilizrii acumulrilor tuturor agenilor, a relaiilor economice externe etc. De aceea, n afar de conturile ce reflect activitatea trecut, se elaboreaz conturi prospective, pe termen scurt, pentru anul n curs i cel viitor, precum i pe termen mediu, pentru o perspectiv de civa ani. Principalele obiective ale previziunilor sunt evoluia produciilor diferitelor ramuri, a ocuprii forei de munc, a salariilor, a fondurilor fixe, precum i a modului n care previziunile sunt coerente din perspectiva resurselor, a corelaiilor dintre ramuri, a evitrii omajului etc. Elaborarea conturilor naionale, a tabloului economic de ansamblu i a tabloului operaiunilor financiare este o aciune complex, care presupune n afar de strngerea informaiilor primare, mai multe etape succesive de corectare, echilibrare i revizuire a informaiilor disponibile. Sistemul Conturilor Naionale (S.C.N.) sau Contabilitatea Naional, constituie principalul instrument de eviden i analiz macroeconomic utilizat n statistica internaional de aproape toate statele lumii, n principal cele cu economie de pia. Pornind de la obiectul su, descrierea proceselor i legturilor din economie-diversele particulariti ale S.C.N. pot fi sistematizate astfel: - S.C.N. este o metod de nregistrare i prezentare constatativ a economiei, avnd drept scop imediat s descrie cifric activitatea economic, fluxurile materiale de venituri i financiare care au loc ntre diferii ageni economici; - S.C.N. este o reprezentare cantitativ sintetizat i agregat a realitii economice care se compune, de fapt, dintr-o multitudine de elemente variate. Elementele care se msoar prin S.C.N. pot fi att fluxurile unei perioade ct i stocurile de bunuri i valori financiare existente la un moment dat, elemente care se exprim la nivel macroeconomic prin indicatori valorici; - realitatea economic care este reflectat de S.C.N. se grupeaz din punct de vedere al caracteristicilor de spaiu n profil naional, plurinaional i regional, pentru ri cu dimensiuni mari i cu o economie complex i dup caracteristici de timp. Conturile se alctuiesc trimestrial, anual, pe mai muli ani sau la un moment dat; - S.C.N. reflect prin coninutul su mecanismul economiei de pia, permind s pun n eviden i s dea posibilitatea s analizeze producia, repartiia, consumul i acumularea de bunuri i servicii ca procese care au loc n cadrul i ntre agenii economici, inclusiv menaje, purtnd denumirea generic de subieci economici; - S.C.N. folosete tehnica contabil, principiul dublei nregistrri, astfel fiecare cont nregistreaz pe de o parte resursele, iar pe de alt parte folosirea acestora. S.C.N. utilizeaz tehnica contabil i pentru alctuirea seriilor statistice sau pentru calculul indicatorilor macroeconomici n care se sintetizeaz activitatea i pentru alctuirea conturilor analitice, care exprim activitatea desfurat de agenii economici n cadrul ansamblului economic analizat. Aa cum rezult din documentele O.N.U., noul sistem al conturilor nationale permite att descrierea i analiza structurilor economice, ct i asigurarea unor norme internaionale cu caracter unitar pentru calcularea celor mai importani indicatori macroeconomici. El are numeroase valente specifice de mare valoare pentru ca pleaca de la alta conceptie si anume aceea ca ntre conturile naionale (cadrul central) i conturile de baz ale unitilor studiate se interpun conturi intermediare, care se stabilesc pe baza datelor agenilor economici i utilizeaz concepte i moduri de evaluare inspirate din analiza economic, asigurnd trecerea ctre conturile cadrului central. Ca urmare a acestor operaiuni, conturile naionale sunt disponibile n form definitiv dup trei ani de la declanarea operaiilor de nregistrare pentru anul de baz. Fundamentarea deciziilor economice, curente are la baz informaii furnizate de conturi provizorii care se revizuiesc permanent. Prin urmare, asigurarea permanent cu informaii ct mai exacte i n acelai timp operaionale presupune un sistem de conturi definitive, semidefinitive, provizorii i previzionale care se nlnuie dup un program temporal bine gndit. n fiecare an se elaboreaz bugete economice, conturi previzionale pentru anul n curs i pentru anul urmtor, care stau la baza elaborrii politicii economice a statului i se concretizeaz n special n legi financiare. Aceast aciune complex de elaborare a sistemului de conturi previzionale ncepe cu proiectarea echilibrului de bunuri i servicii. Primul pas const n determinarea cererii finale pe componente (si iata cateva elemente exemplificative). Consumul menajer (al familiilor sau gospodriilor), principalul factor al evoluiei produciei se estimeaz plecnd de la legile de evoluie a consumului n funcie de dinamica venitului i de modul de repartizare a cheltuielilor pentru consum ntre diferite categorii de bunuri i servicii. Pentru echipamente necesare gospodriilor, inclusiv autoturisme, se utilizeaz rezultatele anchetelor privind intenia de cumprare. Utiliznd modele econometrice complexe se stabilesc dinamicile diferitelor categorii de bunuri i servicii nfuncie de veniturile disponibile. n ceea ce privete investiiile, modalitile de evaluare sunt diferite n funcie de disponibilitatea informaiei. Astfel, investiiile administraiei publice se determin uor pe baza bugetelor centrale i locale care concretizeaz n cifre dimensiunea proiectelor de dezvoltare ce se au n vedere n perioada viitoare. Estimarea investiiilor productive impun o metodologie complex, nu lipsit de dificulti. Pentru intreprinderile publice i marile ntreprinderi private volumul investiiilor se cunoate direct. Pentru altele se utilizeaz diferite surse informaionale, cum ar fi anchetele special organizate. Cu ajutorul unor modele econometrice se pot previziona investiiile cu suficient precizie. n sfrit, investiiile menajelor, concretizate n special n locuine, se previzioneaz innd seama de volumul construciilor n curs de execuie i de informaiile furnizate de statisticile privind autorizaiile de construire. Exportul i importul se pot previziona de specialiti n evoluia conjunctural a pieei externe. Dar fluctuaiile comerului exterior sunt de foarte multe ori imprevizibile. De aceea, modelele de previziune trebuie s conin variabile aleatoare. Dup evaluarea tuturor componentelor cererii finale i a importurilor se trece la evaluarea produciei interne brute pentru a verifica dac satisface cererea final. Pe grupe de produse se previzioneaz nivelul posibil al produciei i al stocurilor i rezervelor de produse finite. Compararea resurselor cu utilizrile se realizeaz n cadrul unui tabel intrri-ieiri n uniti naturale pentru care se cunosc elementele Cadranului II (utilizrile) i ale Cadranului III (producia i importul). Pentru a cunoate producia necesar trebuie s se determine consumul intermediar, folosind coeficienii tehnici de consum n unitile naturale. Pentru eliminarea unor disproporii ce pot aprea ntre ramuri, deci pentru a se realiza echilibrarea balanei, urmeaz s se analizeze corelaiile dintre cererea i oferta unor produse, s se efectueze echilibrarea lor cu ajutorul preurilor. Introducerea preurilor se face n dou etape: prima etap const n folosirea preurilor constante care permit previzionarea volumului produciei i echilibrarea balanei la preurile anului de baz, iar n cea de a doua etap se construiete balana intrri-ieiri n preurile curente ale anului de previziune. Toate aceste operaiuni presupun o serie de corectri, ajustri i chiar acceptarea unor convenii pentru realizarea coerenei de ansamblu i a echilibrrii balanei. Cunoscnd producia i consumul, se poate trece la elaborarea costurilor previzionale ale societilor i ale antreprizelor individuale, ale administraiei publice etc. Principalele probleme care se ridic n aceast etap constau n previzionarea efectivului de salariai, productivitii muncii, a salariilor, a impozitelor i cotizaiilor sociale, care sunt elemente ale diferitelor costuri. Aceste previziuni furnizeaz informaii pentru tabloul economic de ansamblu i tabloul previzional al operaiunilor financiare. Complexitatea procesului previzional impune integrarea tuturor variabilelor i a relaiilor dintre acestea, precum i a etapelor descrise anterior, ntr-un model formalizat care s permit reprezentarea realitii i n acelai timp utilizarea tehnicii electronice de calcul. Dintre modelele utilizate de rile care au adoptat sistemul conturilor naionale (S.C.N.) se impune, prin complexitatea sa, modelul econometric pe termen mediu, francez, denumit Dinamica multisectorial (D.M.S.). Acest model este dinamic, secvenial (rezultatele fiecrui an influeneaz economia anilor viitori) i multisectorial. El conine ecuaii de comportament i egaliti contabile. n afar de variabile exogene (populaia, conjunctura internaional, preul energiei etc) modelul conine variabile de comand cum sunt nivelul prestaiilor sociale, nivelul impozitelor. Pe baza modelului se pot descrie scenarii ale evoluiei economice n diferite ipoteze, modelul permind simularea n condiiile cnd se modific una sau mai multe variabile exogene sau endogene. Logica modelului poate fi sintetizat astfel: - soluiile fiecrui an se determin succesiv realizndu-se echilibrarea permanent a soluiilor anuale; - cererea final determin producia; cunoscndu-se nivelul produciei, se determin capitalul i fora de munc necesar prin utilizarea unor funcii de producie; - cunoscnd elementele anterioare se calculeaz costul i apoi preul (cu condiia cunoaterii salariilor, taxelor sociale i impozitelor). Preul depinde deci de salarii, dar i salariul depinde de preuri; de aceea, ele se calculeaz simultan, plecnd de la ecuaia n care intr producia, nivelul utilizrii capitalului, nivelul angajrii forei de munc, nivelul taxelor i al impozitelor; - se determin venitul distribuit, partea menajelor i ceea ce rmne ntreprinderilor (profitul); de aici rezult rata rentabilitii capitalului investit, precum i valoarea ratei care intervine n determinarea investiiilor; - cererea final se compune din consumul menajelor i schimbul extern. Consumul menajelor se determin cunoscnd venitul. Avnd n vedere c venitul se deduce din producie i din pre, rezult c apare o conexiune invers de corecie,pentru ca s-a plecat de la cererea final pentru a determina producia, venitul i consumul; o conexiune analog apare pentru comerul exterior; capacitatea de export i de import depinde de preulintern comparat cu cel extern. De asemenea, nivelul exportului depinde de rata de utilizare a capacitilor de producie, deci reglarea depinde simultan de pre i de capacitatea de producie. Acestea sunt elementele de baza, numai ca schema exclude administraia i instituiile financiare , astfel ca trebuiesc preluate si ele din bilanturile institutiilor financiar-bancare si din cele ale administratiei publice , pentru ca astfel sistemul sa fie complet. Descrierea de pana acum este schematica (dar este exacta) si ne demonstreaza ,daca mai era necesar, cum conturile nationale ofera o prezentare sistematica si detaliata a economiei totale - regiune, tara, grup de tari -, a componentelor sale, precum si a relatiilor cu alte economii, acoperind o anumita perioada de timp - an, trimestru, semestru etc. Indiferent de intinderea spatiala si temporala a estimarilor, conturile nationale se calculeaza pe baza aceluiasi cadru stabilit prin regulamentul mentionat. Sistemul european de conturi (SEC 95) este armonizat cu numeroase concepte si clasificari utilizate in cadrul altor statistici sociale si economice, cum ar fi cele privind ocuparea, industria sau comertul exterior,demografia,investitiile si capitalul fix si multe altele. Se intelege astfel ca constructia informationala a conturilor anuale,nu este o problema simpla. Ea cere o forte buna cunoastere a ansamblului economic national,a modului in care se formeaza,se antreneaza si se utilizeaza resursele,apoi metodele,procedurile,tehnicile de operare contabila,de calcul statistic , etc.probleme complexe si in permanenta evolutie (pentru ca politica si strategia economica evoluiaza si ele),dar eu m-am limitat la aceasta schema sumara,sperand ca economistii nostri le-au invatat la facultate,la masterate,la atatea programe si cursuri de invatarerapida de care nu mai ai loc sa intorci!(Pentru cei interesati ,pe blogul Clubul Universitarilor Liberi,se gaseste o varianta mai dezvoltata,mai concreta,cu multe detalii subtile). ADENDUM : ANEXE EXPLICATIVE: Anexa 1 Conceptia si cadrul legislativ Implementarea conturilor nationale in Sistemul statistic romanesc a constituit o prioritate a perioadei de tranzitie, incepand cu anul de calcul 1989. In Romania, Sistemul european de conturi nationale si regionale versiunea 1995 - SEC95 - se aplica incepand cu anul 1998. Metodologia SEC95 este obligatoriu de aplicat, prin Regulamentul (CE) nr. 2.223/96 al Consiliului din 25 iunie 1996 privind Sistemul european de conturi nationale si regionale din Comunitate, referitor la principiile de masurare a preturilor si volumelor, cu modificarile ulterioare, in tarile membre ale Uniunii Europene, fiind cadrul compatibil pe plan international cu Sistemul conturilor nationale versiunea 1993 - SCN93 -, utilizat de marile organizatii internationale. Acest regulament este completat de alte documente legislative, emise in timp, precum si de manuale detaliate (elaborate de Eurostat, referitoare la aspecte specifice ale SEC95: Venitul national brut, Estimari in preturi constante, Servicii de intermediere financiara indirect masurate, statistica guvernamentala etc.). Obligativitatea aplicarii SEC95 in cadrul Uniunii Europene este intarita prin anexa B la regulamentul Consiliului mentionat, ce se refera la Programul de transmitere a datelor SEC95 . In momentul de fata sistemul contabilitatii nationale este reglementat prin ordinul presedintelui Institutului National de Statistica privind conturile anuale,publicat in Monitorul Oficial nr. 292 din 5 mai 2009. Sistemul de conturi nationale SEC95 are o mare importanta politica deoarece este utilizat in procedura bugetara a Comunitatii pentru a stabili contributia fiecarei tari provenind din resursa TVA si VNB. De asemenea, prin intermediul SEC95 se realizeaza urmarirea si orientarea politicilor monetare europene - criteriile de convergenta ale Tratatului de la Maastricht. Conturile nationale ofera o descriere sistematica si detaliata a economiei totale - regiune, tara, grup de tari -, a componentelor sale, precum si a relatiilor cu alte economii, acoperind o anumita perioada de timp - an, trimestru, semestru etc. Indiferent de intinderea spatiala si temporala a estimarilor, conturile nationale se calculeaza pe baza aceluiasi cadru stabilit prin regulamentul mentionat. SEC95 este armonizat cu numeroase concepte si clasificari utilizate in cadrul altor statistici sociale si economice, cum ar fi cele privind ocuparea, industria sau comertul exterior. Anexa 2 : Tabloul conturilor Tabelul conturilor economice integrate se realizeaza anual, in preturi curente, pentru cele 6 sectoare institutionale. Principalele conturi si subconturi nefinanciare prevazute de sistemul conturilor nationale sunt urmatoarele: -Contul de bunuri si servicii (0); -Contul de productie (I); -Conturile de distribuire primara a venitului (II.1): -> Contul de exploatare (II.1.1); -> Contul de alocare a veniturilor primare (II.1.2): --> Contul de venit al intreprinderii (II.1.2.1); --> Contul de alocare a altor venituri primare (II.1.2.2); -Contul de distribuire secundara a venitului (II.2); -Contul de redistribuire a venitului in natura (II.3); -> Contul de utilizare a venitului (II.4): -> Contul de utilizare a venitului disponibil (II.4.1); -Contul de utilizare a venitului disponibil ajustat (II.4.2); -Contul de capital (III.1): -> Contul variatiilor nete datorate economiei si transferurilor de capital (III.1.1); -> Contul achizitiilor de active nefinanciare (III.1.2). Conturile sunt echilibrate cu ajutorul soldurilor contabile. Cele mai importante solduri contabile sunt: (a).valoarea adaugata, (b).excedentul de exploatare, (c). soldul veniturilor primare, (d).venitul disponibil, (e).economia si capacitatea/necesarul de finantare, exprimate in valoare bruta sau neta. Anexa 3 : Venitul national brut. Venitul national brut(VNB) are o deosebita importanta politica in contextul Uniunii Europene deoarece: -totalul resurselor Uniunii Europene este determinat ca procent din veniturile nationale brute ale statelor membre; -contributia relativa a fiecarui stat membru la a patra resursa proprie Uniunii Europene se bazeaza pe VNB propriu. Prin Regulamentul CE nr. 1.287/2003 al Consiliului din 15 iulie 2003 privind armonizarea venitului national brut la preturile pietei se creeaza bazele legale prin care acest indicator macroeconomic se calculeaza, cu respectarea stricta a metodologiei SEC95. VNB reprezinta ansamblul veniturilor primare primite de catre unitatile institutionale rezidente: remunerarea salariatilor, impozitele pe productie si importuri minus subventiile, veniturile din proprietate, cele de primit minus cele de platit, excedentul brut de exploatare si venitul mixt brut. Altfel spus: VNB (la preturi de piata) este format din: 1.Produsul intern brut (la preturi de piata), ( minus) 2. Veniturile primare varsate de unitatile nerezidente, ( plus) 3. Veniturile primare primite de la restul lumii de catre unitatile rezidente. Pe baza metodologiei SEC95, venitul national brut este identic din punct de vedere conceptual cu produsul national brut calculat pe baza SEC79. Venitul national brut poate fi in marime absoluta mai mic sau mai mare decat PIB, modificarile sale fiind influentate de valorile veniturilor primare primite sau transferate de la sau catre "Restul lumii". Procesul de calcul privind tranzitia de la conceptul de PIB la cel de VNB este direct legat de estimarile realizate pentru conturile sectorului institutional "Restul lumii". Acest sector nu este caracterizat de o functie specifica sau de anumite resurse principale; acesta grupeaza unitatile nerezidente atat timp cat acestea intretin tranzactii economice cu unitatile institutionale rezidente. Conturile specifice ale acestui sector ofera o imagine de ansamblu a legaturilor economice ale tarii cu restul lumii. Contul "Restul lumii" nu este un sector institutional ca atare, dar joaca un rol analog in structura conturilor nationale. In cadrul acestui sector se disting urmatoarele grupe de conturi: ▪ conturile operatiunilor curente; ▪ conturile de acumulare; ▪ conturile de patrimoniu. Resursa acestui sector reprezinta o utilizare pentru economia totala (nationala) si invers. In timp ce pentru calculul PIB se utilizeaza conceptul domestic, important mai ales din perspectiva teritoriului economic al unei tari, calculul VNB are la baza conceptul de rezidenta, legat mai ales de deschiderea economiilor catre restul lumii, in particular de integrarea Romaniei in Uniunea Europeana. Unitatile rezidente sunt acele unitati care au centrul de interes economic pe teritoriul Romaniei, iar cele nerezidente sunt cele ce au centrul de interes in afara Romaniei. Toate unitatile angajate in activitatile economice in Romania pentru o perioada de cel putin un an sunt considerate rezidente pentru Romania. Principala sursa de date utilizata pentru calculul conturilor sectorului "Restul lumii" si al VNB o reprezinta balanta de plati, elaborata de BNR. Metodologia de elaborare a balantei de plati are la baza recomandarile celei de-a cincea editii a Manualului balantei de plati al Fondului Monetar International. Din partea autorului : stiinta si societatea: Stiinta insemneaza a continua cand toti ceilalti renunta, si prin stiinta noi luptam pentru o lume mai dreapta,mai buna, desi suntem suficient de convinsi ca nu exista perfectiune . Toti suntem atinsi de o oarecare nebunie, salbaticie, neputinta, monstruozitate.....dar cred ca diferenta o face modalitatea in care convietuim intre noi ,cu dusmanii si prietenii,cu autoritatile si lipsa de autoritate,cu neputinta lor vs. forta si putinta noastra . Nu ne sperie nimic pentru ca esecul nu inseamna decat oportunitatea de a incepe din nou, de data asta mai inteligent si cu mai multa ambitie Acesta este punctul nostru de vedere,pentru asta ne preocupa soarta societatii si cine nu-i cu noi,duca-se oriunde!. 27.nov.ora 8h30 Supervizare:CLUBUL DE LA BUZAU Raporteaza abuz de limbaj |
|
9am_4774 14 mesaje Membru din: 17/01/2015 |
Postat pe: 23 Septembrie 2016, ora 11:05
Am participat la un curs al domului profesor. O experienta foarte revelatoare. Recomand oricui are ocazia.
____________________________________ www.transferpricing.ro/vreau-o-analiza-de-comparabilitate/ce-est... Raporteaza abuz de limbaj |
|
Fosta membra 9am.ro 828 mesaje Membru din: 19/02/2019 |
Postat pe: 7 Mai 2019, ora 13:12
Am pierdut tot ce iubeam mai tare in viata asta, mi.au murit pe rand copii, nevasta, parintii.
M.am stins in lacrimi si durere, cu gandul la ei. Insa demnitatea inca traieste in mine si imi zice ca orice.as primii in schimb, sa nu.mi tradez neamul. Cum sa votati PSD,partidul unui comunist care a omorat mii de romani in goana dupa putere? Chiar nu aveti pic de demnitate romanilor? " FLORIN CALINESCU Raporteaza abuz de limbaj |
