Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor

Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor au solicitat, miercuri, ca examenul de admitere la licee să fie exclus din proiectul de lege. Consiliul a mai menționat că Ministerul Educației trebuie să aibă în vedere că procesul de admitere la liceele din Românie trebuie să fie un proces unitar și bazat pe standarde clare de evaluare.

Elevii și părinții spun că admiterea la liceu care se regăsește în proiectul de lege va duce la o serie de probleme, printre care diferența între elevi și segregarea școlară. Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor nu văd un succes propunerea examenului de admitere la licee și astfel fac apel către ministerul Educației pentru a ajunge la un numitor comun, pentru că, într-un final, în joc este și viitorul elevilor.


„Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor solicită eliminarea examenului de admitere la liceu, organizat ulterior examenului de Evaluare Naţională, din proiectul de lege a învăţământului preuniversitar. (...) Totodată, Ministerul Educaţiei trebuie să aibă în vedere şi caracterul obligatoriu al învăţământului liceal din România, motiv pentru care procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar (repartizare computerizată), bazat pe standarde clare de evaluare, care să se desfăşoare într-un mod non-competitiv. Admiterea la liceu, în forma în care este prevăzută în proiectul de lege, va aduce după sine o multitudine de probleme, precum diferenţe între elevi, segregare şcolară şi o probabilitate crescută de repartizare inechitabilă în învăţământul liceal", se arată într-un comunicat de presă al Consiliului Naţional al Elevilor.



Ce spune ministrul Educației despre examenul de admitere la licee

Luni, ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a prezentat proiectele de lege ale Educaţiei. Prin urmare, ministrul a trasmis că liceele care își doresc ca metoda de admitere să fie bazată pe un examen, pot organiza un concurs de admitere pentru maxim 60% din numărul de locuri. Ligia Deca însă spune că micşorarea procentului numărului locurilor ocupate prin concurs nu rezolvă problemele pe care acest tip de admitere le aduce


„Încurajarea meditaţiilor private, inechitate, limitarea accesului în învăţământul liceal şi nivel de stres ridicat pentru elevi de doar 13-14 ani. Proiectul de lege prezentat luni se află în fază finală, însă se poate observa că punctele de vedere referitoare la acest subiect ale celor două structuri reprezentative, Consiliul Naţional al Elevilor şi Federaţia Naţională a Părinţilor, nu au fost luate în considerare de către Ministerul Educaţiei", afirmă sursa citată.


Consiliul Elevilor și Părinților afirmă că un aspect mai important este consilierea profesională constantă de care trebuie să aibă parte elevii de gimnaziu, cu scopul de a-și alege corect și adecvat specializarea pentru liceu.


„Admiterea la liceu încă ne lasă cu semne de întrebare cu privire la aplicabilitatea şi consecinţele reale ale sale, mai ales în contextul unei reforme în sistemul de educaţie, ce ar trebui să fie bazată pe principii, valori, evaluare standardizată, standarde clare de evaluare, incluziune şi desegregare şcolară", se arată în comunicat.