Blue Monday - cea mai depresivă zi din an

Toată lumea a auzit măcar o dată de Blue Monday sau de „cea mai depresivă zi din an”. Însă majoritatea oamenilor nu știu de unde a pornit acest concept, cine l-a inventat și dacă măcar are o sămânță de adevăr.

Cum a luat naștere Blue Monday

Ideea de cea mai depresivă zi din an îi aparține lui Cliff Arnall, psiholog și profesor la Universitatea din Cardiff. Blue Monday a fost folosit pentru prima oară în anul 2005 într-o campanie de publicitate creată de compania britanică Sky Travel.

Cliff Arnall a creat special o formulă matematică pentru a-și justifica conceptul de Blue Monday. Prin urmare, pentru realizarea formulei matematice, psihologul Cliff Arnall a atras atenția la mai multe detalii: perioada de după Crăciun și obiectivele oamenilor în noul an, vremea din lunile de iarnă, facturile la utilități care sunt mai crescute în perioada de iarnă și motivația redusă a oamenilor. Toate acestea luate la un loc sunt cauzele apariției depresiei sezoniere.

În formulă:

W - exprimă condițiile meteorologice,
d -debitul (diferența între datoriile acumulate și capacitatea noastră de a plăti),
T - timpul scurs de la Crăciun,
Q - timpul scurs de la începutul Anului Nou,
M - nivel motivațional scăzut,
Na - necesitatea de a acționa
D - salariul

Conceptul de Blue Monday creat de psihologul Cliff Arnal a stârnit un val de controverse în rândul colegilor săi de breaslă, aceștia afirmând că este mai mult o pseudoștiință decât o depresie sezonieră, cum ar fi concluzionat Cliff Arnal. Mai târziu, psihologul Cliff și-a cerut scuze pentru că a creat conceptul de Blue Monday și a realizat o campanie de comunicare prin care a transmis un mesaj: oamenii ar trebui să facă tot ce le stă în putință să-și mențină sănătatea mintală.