Poliția Capitalei: Primul român căruia i s-a montat brățară electronică de supraveghere

Direcția Generală de Poliție a Municipiului București, Secția 17, a fost sesizată, duminică, prin apel 112, că o femeie ar fi fost agresată de către concubinul ei, în vreme ce se afla pe o stradă din Sectorul 5.

Oamenii legii au mers la fața locului, unde au luat legătura cu victima, care prezenta urme vizibile de violență. După verificări, a fost găsit și agresorul, care a fost dus la sediul Secției 17 Poliție.

În cauza, a fost emis ordin de protecție provizoriu împotriva bărbatului, iar asupra lui a fost montat un dispozitiv de supraveghere electronică. Cercetările continuă la Secția 17 Poliție, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 5, sub aspectul săvârșirii infracțiunii de violență în familie.

Sistemul de monitorizare cu brăţări electronice a devenit operaţional în Bucureşti şi în trei judeţe

Sistemul informatic de monitorizare electronică este funcțional, de la 1 octombrie, în București și în județele Iași, Mureș și Vrancea, unde vor fi monitorizate prin brățări electronice persoanele faţă de care se emit ordine de protecţie dispuse de poliţie sau de instanţă. Potrivit Poliției, este prima etapă a acestui proiect care protejează victimele de violența în familie. Pentru moment, este un proiect pilot care urmează să se aplice în trei etape astfel:

  • prima etapă – în perioada 2022 – 2023 – în București și în județele Iași, Mureș și Vrancea;
  • a doua etapă - în anul 2024 – în București, în cele 3 județe menționate și în județele Bacău, Brașov, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Covasna, Giurgiu, Galați, Harghita, Ilfov, Mehedinți, Neamț, Prahova, Sibiu, Satu-Mare, Sălaj, Teleorman, Vaslui și Vâlcea;
  • a treia etapă - în anul 2025 – în județele menționate mai sus și în: Alba, Arad, Argeș, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brăila, Buzău, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Gorj, Hunedoara, Ialomița, Maramureș, Olt, Suceava, Timiș și Tulcea.
  • Cum funcționează sistemul

    „Monitorizarea se va realiza automat, fără intervenție umană, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport de anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, va fi cunoscută doar de organul de supraveghere care creează semnalarea.

    Pentru monitorizarea electronică sunt stabilite roluri clare, reguli și proceduri de monitorizare, alertare și intervenție, prin partajarea informațiilor, astfel încât, în cadrul monitorizării, să nu fie cunoscute datele purtătorilor dispozitivelor de supraveghere, ci doar identificatoarele (ID-urile) acestor dispozitive, prin eliminarea intervenției umane, acolo unde este posibil, și înlocuirea acesteia cu reguli obiective.

    După introducerea în sistem a semnalării, organul de supraveghere nu va avea acces la datele de localizare ale celui care poartă dispozitivul electronic.
    Numai în măsura în care va fi generată o alertă (ce notifică încălcarea unei reguli stabilite) va fi posibilă asocierea identificatorului dispozitivului cu datele cu caracter personal existente în cazul de monitorizare, prin preluarea, în mod automat, odată cu generarea alertei și transmiterea acestora, împreună cu alte date de intervenție, către dispeceratul S.I.M.E. și S.N.U.A.U. 112 și astfel, către cel mai apropiat organ de ordine publică, pentru intervenție.

    În 1 septembrie, IGPR a semnat acordul-cadru pentru achiziția sistemului informatic și a 15.000 de kituri de monitorizare, valoarea totală fiind de 165.782.991 de lei fără T.V.A., urmând a fi semnate contracte subsecvente pentru achiziția tuturor kiturilor. Pentru operaționalizarea sistemului, au fost instruiți polițiștii, fiind emisă și o metodologie pentru realizarea supravegherii electronice”, a explicat Poliția.