Noul trend global schimbă piața muncii din România. Fenomenul poate duce la majorarea salariilor în următorul an

Anul viitor, pentru a nu pleca de la locul de muncă, angajații au în plan să pună presiune din ce în ce mai mare pe creșterea salariilor. Conform unui sondaj la care au luat parte peste 52 de mii de angajați din 44 de țări, trei din zece oameni intenționează să ceară o majorare de salariu în următoarele 12 luni. La noi, procentul e de 40%.

În același timp, 16% dintre muncitorii români declară că vor să își schimbe locul de muncă în viitorul apropiat. Cât despre nivelul salarizării din prezent, numai 13% dintre noi consideră că suntem plătiți corect, iar 26% sunt de părere că se poate și mai bine.

Motivația salarială este și principala cauză pentru care aproape opt din zece angajați din România ar schimba locul de muncă, un procent apropiat de cel regăsit la nivel global.

La momentul actual, doar unul din cinci români declară că este satisfăcut de serviciul pe care îl are. După factorul „salariu”, cei mai mulți ar schimba locul de muncă dacă se vor putea simți mai în largul lor.

Totodată, în proporție de 40%, românii cred că angajatorii nu investesc destul în tehnologii inovative, iar 35% deplâng lipsa de oportunitate de a învăța de la colegi cu aptitudini tehnologice și digitale mai avansate decât au ei înșiși. În acest context, o treime dintre angajații români care consideră că nu sunt pregătiți pentru o piață a muncii a viitorului.


„Recompensa financiară rămâne cea mai importantă”

„Încrederea şi ataşamentul angajaţilor faţă de angajatori s-au deteriorat în ultimii doi ani, pe fondul pandemiei care a impus restricţii şi a redus spre zero interacţiunea directă, personală pentru bună perioadă de timp. În România, doar 1 din 5 angajaţi este foarte mulţumit în prezent (21%) de actualul loc de muncă, iar la nivel global au această părere 28% dintre respondenţi.

Desigur, recompensa financiară rămâne cea mai importantă, atunci când angajaţilor li se cere să arate care sunt principalele lor motivaţii. Totuşi, împlinirea personală prin muncă este menţionată la mică distanţă de salariu, ceea ce ne face să credem că schimbările dramatice din ultimii doi ani şi-au pus amprenta asupra întregului mod de a lucra, diminuând angajamentul şi satisfacţia faţă de muncă.

Incertitudinea sanitară, socială, mai nou provocările economice, în special inflaţia, războiul au amplificat anxietatea şi epuizarea (starea de ”burn out”)”, a declarat Dinu Bumbăcea, Country Managing Partner PwC România.


Sondajul Workforce Hopes and Fears a fost realizat de PwC în rândul a peste 52.000 de angajaţi din 44 de ţări. În România eşantionul a cuprins peste 520 de respondenţi.