Paşii de urmat pentru înscrierea în serviciul de SMS 113. Numărul de urgență este destinat persoanelor cu deficiențe de auz și de vorbire

Serviciul de SMS 113 a fost lansat în 26 octombrie 2015. Totuși, numărul de urgență a fost folosit de doar câteva sute de persoane, dat fiind că procedura greoaie i-a lăsat pe mulți să-și piardă încrederea în eficiența sistemului.


„Nimănui nu îi place să accepte ideea că îi va fi rău și va trebui să apeleze la 113. Eu cred pur și simplu că acest 113 ar trebui să funcționeze identic cu 112. Întotdeauna o persoană surdă are nevoie să îi fie alături o persoană auzitoare”, a declarat Florica Iuhas, interpret mimico-gestual, pentru Observator.

„Nu toți surzii din România au fost școlarizați. Am interpretat în cazuri în care mulți dintre surzi erau analfabeți”, a completat aceasta.

Autoritățile admin că există probleme

Persoanele cu deficiențe de auz și de vorbire pot cere ajutor în caz de urgență în scris. Aceștia pot apela la 112, fiind înregistrați în prealabil într-o bază specială de date a Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS), urmând să fie redirecționați automat către serviciul de mesagerie conectat la numărul unic de urgență.

Dintre cei aproximativ 30.000 de români, numai 8% s-au înregistrat online. Problema este că nu toți surzii de la noi din țară au fost școlarizați, deci mulți sunt analfabeți.

Autoritățile recunosc faptul că aceasta reprezintă o mare încurcătură și caută soluții. Au în plan să conceapă o aplicație nouă, care să permită atât o localizare mai precisă a apelantului, cât și o comunicare mai eficientă.


„Această aplicație va oferi posibilitatea de a selecta tipul de eveniment printr-o apăsare a unei pictograme...O altă funcționalitate va fi cea de apelare video, inclusiv prin includerea unui interpret mimico-gestual care să faciliteze comunicarea între persoana care are nevoie de ajutor și personalul 112”, a explicat Cătălin Chirca, Serviciul de Telecomunicații Speciale.

SMS 113

Serviciul SMS 113 este soluția implementată de Serviciul de Telecomunicații Speciale pentru a veni în sprijinul persoanelor cu deficiențe de auz și/sau vorbire care au nevoie de ajutorul agențiilor de intervenție (Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont).

IMPORTANT!

Serviciul este disponibil doar în rețelele de comunicații mobile Orange, RCS-RDS, Telekom, Vodafone.

Pentru a accesa serviciul SMS 113, vă rugăm să vă înregistrați în baza de date a SNUAU numărul de telefon mobil pe care îl veți folosi pentru anunțarea urgențelor, conform procedurii de înregistrare.

Vă puteți înregistra atât online, folosind formularul de înregistrare, cât și prin formularul tipizat transmis pe adresa STS.

În cazul în care aveți o urgență, sunați imediat la numărul 112 pentru a fi furnizată în sistem informația de localizare de tip Cell ID/Sector ID!

Apelul dumneavoastră va fi preluat de un operator STS din cadrul Serviciului de urgență 112 care nu va iniția un dialog, ci va închide legătura telefonică deoarece veți fi identificat automat de către sistem ca fiind o persoană cu dizabilități de auz și/sau vorbire. În continuare, veți primi un SMS cu textul: „TRIMITETI SMS LA 113 CU URGENTA SI ADRESA INCIDENTULUI”.

Răspundeți printr-un SMS la numărul 113, descriind scurt urgența și indicând cu exactitate adresa, inclusiv județul. Este indicat să nu folosiți diacritice, pentru a scrie și a transmite mesajul cât mai rapid.

După transmiterea acestor informații, este posibil să mai primiți mesaje din partea operatorului STS din cadrul Serviciului de urgență 112 cu întrebări suplimentare. Răspundeți cât se poate de scurt și exact!

Operatorul va transmite apoi datele obținute către agențiile specializate de intervenție din județul precizat de dumneavoastră, care vă vor ajuta în urgența pe care o aveți - transmite STS.

Procedura de înregistrare

Instrucțiuni de utilizare a Serviciului SMS 113