Potrivit HG 1075/2021, care a fost publicată în Monitorul Oficial și modifică Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice (Codul Rutier), articolul 118, alineatul (2), ce „recomanda ca la depășirea unei biciclete distanța laterală să fie de minimum 1,5 m”, a fost modificat.
Noul alineat (2) al articolului 118 are umătoarea reglementare: „Pentru asigurarea distanței laterale de siguranță, la depășirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule, altele decât cele care se deplasează pe două roți, realizează această manevră prin trecerea peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulație ori de separare a benzilor pe același sens, cu cel puțin jumătate din lățimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puțin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h.”
Regula veche era o recomandare, nu o obligație
Regula care a existat până acum în Codul Rutier privind depășirea bicicliștilor de către conducătorii auto a fost anulată şi înlocuită cu noul text de lege.
„Vechea reglementare avea o normă cu caracter de recomandare, nu crea neapărat o obligaţie fermă şi o sancţiune. Raţiunile legiuitorilor cu siguranţă au avut în vedere faptul că acea distanţă de 1,5 metri nu putea fi măsurată într-un mod obiectiv. Prin această modificare, s-a urmărit crearea unei siguranţe suplimentare a bicicliştilor şi a celor care conduc trotinete electrice, prin crearea unui spaţiu lateral suficient între autovehicule şi vehiculele care au o viteză de deplasare mai redusă”, a declarat Ionuţ Lazăr, inspector principal la Poliţia Rutieră Timiş.
Cazul în care depășirea biciletelor este interzisă
Totuși, noua lege vine și cu o consecinţă. Potrivit noului articol, în situaţiile în care există un marcaj longitudinal continuu de separare a sensurilor de mers, manevra de depăşire a unei biciclete este interzisă.
„Şoferul trebuie să aştepte până ce poate să depăşească regulamentar biciclistul. Nu-i mai permite legea să depăşească pe lângă biciclist fără a încălca marcajul de separere aşa cum stipulează acest nou articol modificat. În traficul din marile oraşe, bicilistul are chiar o viteză superioară autovehiculelor, el nu rămâne în ambuteiaj. Este benefic acolo unde avem viteze de deplasare foarte mari, de aceea se şi face o diferenţiere în funcţie de viteza de deplasare a autovehicului care urmează să efectueze depăşirea biciclistului”, a mai spus Ionuţ Lazăr.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Modificări în Codul Rutier. Noi reguli pentru șoferii care vor depăși bicicliştii.