1. Curățarea și dezinfectarea suprafețelor

Toate suprafețele din cabinetele stomatologice, inclusiv scaunele, birourile, mânerele ușilor, trebuie curățate și dezinfectate în mod regulat cu soluții dezinfectante adecvate, destinate unităților medicale.


2. Sterilizarea echipamentelor

Toate instrumentele și echipamentele folosite în timpul procedurilor stomatologice, cum ar fi frezele, oglinzile, instrumentarul, trebuie să fie autoclavate sau sterilizate prin metodele de sterilizare recomandate de către autoritățile de sănătate. Un dezinfectant instrumentar aprobat pentru echipamentele stomatologice poate proteja unele dintre cele mai sensibile piese de uzura accentuată pe care o presupune o temperatură ridicată.


3. Utilizarea materialelor de unică folosință

Pentru a preveni transmiterea infecțiilor, extinderea utilizării materialelor de unică folosință este binevenită. Mănușile, măștile, șervețelele, paharele, bavetele stomatologice trebuie obligatoriu aruncate după fiecare utilizare. Folosirea protecțiilor pentru încălțăminte, disponibile prin intermediul unui dispenser la intrarea în clinică, poate proteja mediul interior de contaminarea accentuată cu microorganisme aduse pe încălțămintea murdară.


4. Ventilarea adecvată a spațiului

Ventilarea corespunzătoare a cabinetului stomatologic este esențială pentru a asigura un mediu proaspăt și curat. Ferestrele trebuie deschise regulat pentru a permite circulația aerului și pentru a reduce riscul acumulării de agenți patogeni în aer. Utilizarea filtrelor speciale de purificare a aerului pot fi utile, în special în sezonul rece, când aerisirea este mai dificil de realizat cât de des ar trebui. Lămpile UV pornite în sălile de consultații și tratamente, între pacienți, pot ameliora încărcătura bacteriană.


5. Monitorizarea calității apei

Calitatea apei utilizate în cabinetele stomatologice pentru irigarea și răcirea zonei de lucru în timpul tratamentului trebuie să fie monitorizată și să respecte standardele de igienă și siguranță. În acest scop, se efectuează verificări periodice.


6. Formarea și instruirea adecvată a personalului

Ca proprietar al unei clinici stomatologice, trebuie să te asiguri că toți membrii echipei au primit instruirea adecvată cu privire la regulile de igienă și măsurile de prevenire a infecțiilor, pentru a asigura servicii eficiente și un spațiu de lucru sigur pentru toată lumea.


7. Implementarea protocoalelor de siguranță

Protocoalele de siguranță trebuie să fie implementate cu ajutorul unui specialist și respectate cu strictețe în cadrul clinicilor stomatologice, de la programul de igienizare a sălii de așteptare până la gestionarea deșeurilor medicale și a substanțelor chimice periculoase.

Efectuarea de monitorizări și audituri periodice pentru a asigura respectarea protocoalelor de igienă și siguranță și pentru identificarea și remedierea eventualelor deficiențe sau problemelor intră tot în sarcinile proprietarilor de clinici stomatologice.


8. Asigurarea echipamentului de protecție personală

Tot personalul clinicilor stomatologice, inclusiv medicii, asistentele medicale, tehnicienii dentari, tehnicienii radiologi, zona de secretariat și personalul de întreținere și de curățenie, trebuie să beneficieze de echipament de protecție personală adecvat: măști faciale, mănuși, ochelari de protecție, viziere, halate sau compleuri medicale și așa mai departe, pentru a minimiza riscul de expunere la agenți patogeni.


9. Comunicarea cu pacienții

Informarea pacienților cu privire la măsurile de igienă și siguranță implementate în cabinetul stomatologic poate crește confortul și încrederea acestora în timpul procedurilor stomatologice. Aceștia trebuie invitați să respecte regulile de igienă generală ale cabinetului – de pildă, utilizarea protecției pentru încălțăminte sau amânarea programării în cazul în care sunt răciți, dacă așa este stabilit prin regulamentul intern – astfel încât toată lumea să se simtă în siguranță.

Ca proprietar al unei clinici stomatologice, aspectele organizatorice, inclusiv cele care țin de igienă și de siguranță, depind de tine. Nu face compromisuri din acest punct de vedere: riscurile sunt prea mari pentru a merita să fie asumate, iar responsabilitatea în implementarea măsurilor adecvate îți va aduce aprecierea și încrederea clienților.