SUA intervin pentru salvarea marinarilor răpiți de rebelii houthi

„Ulterior, toate comunicaţiile au fost pierdute cu nava”, a precizat într-un comunicat Galaxy Maritime Ltd, înregistrată în Insula Man şi proprietar al navei Galaxy Leader, care transporta maşini.

„Compania, în calitate de concern de transport maritim, nu va face alte comentarii cu privire la situaţia politică sau geopolitică”, se arată în comunicat.


Rebelii houthi din Yemen, susținuți de Iran, au publicat luni o filmare care arată bărbați înarmați coborând dintr-un elicopter și preluând controlul asupra navei de marfă în sudul Mării Roșii.

SUA au denunțat sechestrarea navei ca fiind o încălcare a dreptului internațional și au cerut eliberarea imediată a vasului și a echipajului său.


„Capturarea de către Houthi a navei Galaxy Leader în Marea Roşie este o încălcare flagrantă a dreptului internaţional”, a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului de Stat al SUA, Matthew Miller, în cadrul unui briefing.

„Cerem eliberarea imediată a navei şi a echipajului său şi ne vom consulta cu aliaţii noştri şi cu partenerii noştri din cadrul ONU cu privire la următorii paşi corespunzători”, a spus oficialul american.


Echipajul navei este alcătuit din cetățeni din Bulgaria, Ucraina, Filipine, Mexic și România, a menționat Galaxy Mritime. Nava este închiriată de compania japoneză Nippon Yusen.


„Proprietarii şi managerii consideră că sechestrarea acestei nave reprezintă o încălcare gravă a libertăţii de trecere a flotei mondiale şi o ameninţare serioasă la adresa comerţului internaţional”, a declarat Galaxy Maritime.


Compania a adăugat că „principala preocupare în acest moment este siguranţa şi securitatea celor 25 de membri ai echipajului care sunt în prezent reţinuţi de autorii acestui act criminal”.


Marinarul român ar fi plecat printr-un contract cu o firmă din Bulgaria

Situația este monitorizată și de autoritățile navale din România. Sindicatul Liber al Navigatorilor este în contact cu omologii din zona Mării Roșii pentru a căuta soluții de sprijinire a marinarilor.

La bordul navel Galaxy Leader, sub pavilion Bahamas, se află 25 de marinari, între care și un român. Vasul este deținut de o companie înregistrată sub numele Ray Car Carriers și este operat de o companie japoneză. Membrii echipajului provin din Filipine, Bulgaria, Ucraina, România şi Mexic. Nava, un transportor de maşini, se îndrepta spre India dinspre Europa fără încărcătură, a declarat un purtător de cuvântal companiei japoneze.

Liderul SLN Adrian Mihălciou a aflat că nava capturată de rebelii Houthi plecase din Turcia spre India. De aceea a contactat reprezentanții ITF din Istanbul pentru a afla mai multe informații despre echipaj. Pe de altă parte, conform legii privind reglementarea în domeniul maritim, marinarii care pleacă în voiaje prin agenții de crewing cu reprezentanță în România trebuie să anunțe și autoritățile navale române, ori în cazul de față nu s-a întamplat.

Se pare că marinarul român ar fi plecat printr-un contract cu o firmă din Bulgaria. Potrivit surselor Europa FM, românul ar avea 29 de ani și ar fi ofițer electrotehnician, scrie europafm.ro.