Primele date din măsurătorile pe brațul Chilia: Ucrainenii au adâncit canalul navigabil cu 2 metri

Navele românești Donaris 1, 2 și 3 au efectuat măsurători pe brațul Chilia, sector ucrainean, braț comun pe frontieră româno-ucraineană. Pentru măsurătorile pe canalul Bâstroe, aflat în totalitate pe teritoriul Ucrainei, țara noastră nu a primit nici până acum acceptul părții vecine.


La limita adâncimii maxime

În urma lucrărilor de dragare ale părții ucrainene, adâncimea măsurată a coborât până la 9 metri în mai multe locuri, cu cel puțin 2 metri mai mult decât ar fi permis de convențiile internaționale.

Adâncimea anterioară, declarată și asumată prin Blue Book în 2017, era de 6,5-7 metri. Adâncimea la care s-a ajuns acum este considerată adâncimea maximă și orice lucrări suplimentare de dragare ar avea un impact negativ asupra mediului.

Autoritățile vor devoala toate datele după douăzeci de zile. Tocmai peste aproape o lună vom putea afla toate amănuntele legate de acea zonă. Pe de altă parte, Comisia Europeană, cât și statul român, insistă că cea mai sigură și importantă rută pe Dunăre rămâne în continuare brațul Sulina, care ar trebui modernizat astfel încât să se crească întreaga capacitate de transport de mărfuri.


Scrioșteanu: Motivele emiterii unui acord parțial pentru măsurători pe Chilia

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu s-a declarat convins că autoritățile române vor primi acordul părții ucrainene privind integralitatea măsurătorilor și pe canalul Bâstroe și pe restul de canal Chilia.

Cât despre motivele emiterii doar a unui acord parțial pentru măsurători pe Chilia, oficialul a explicat că acestea „țin de siguranță și vin din partea Ministerului Apărării din Ucraina, pentru că, şi aceasta a fost justificarea încă de la început, pe acest canal Bâstroe au fost câteva incidente cu mine care au afectat nave civile”.