Debutul sau a insemnat - in 1976 - si unul dintre cele mai bune filme romanesti din istoria cinematografului nostru destul de sarac: "Mere rosii", cu Mircea Diaconu, pe un scenariu de Ion Baiesu. S-a nascut atunci si o colaborare fructuoasa, pentru inca patru filme, cu operatorul Florin Mihailescu.

In 1980 este lansata o alta productie de exceptie: "Duios Anastasia trecea", ecranizarea nuvelei lui D.R. Popescu, interpreti fiind Amza Pellea si Anda Onesa. Capodopera lui Tatos ramane insa "Secvente" (1982), film-program, deloc pe placul cenzurii, la fel ca si urmatorul, "Intunecare".
Ultima creatie apare postum, in 1991, fiind dusa la capat de operatorul Vivi Dragan Vasile: "Cine are dreptate?". In 1994 este editat volumul "Pagini de jurnal", ingrijit de Liana Molnar Tatos, sotia artistului care se confeseaza.
In aceasta luna, la Cinemateca Romana sunt programate titlurile de mai sus, cele mai importante ale creatiei lui Alexandru Tatos - una sub semnul conditiei intelectualului/artistului, intr-o perioada dur-realista, a comunismului.