Info
x
Poveste despre o aniversare
|
Baboo 217 mesaje Membru din: 22/11/2007 Oras: Sibiu |
Postat pe: 7 Noiembrie 2010, ora 10:33
ZIUA REPUBLICII
30 decembrie 2010. 63 de ani de cnd a abdicat regele. 63 de ani de cnd srbtorim, sau ar mai trebui s srbatorim Ziua Republicii... n fine... nainte de 1989 se srbtorea aceast zi, a Republicii, iar n cinstea acestei zile se organiza un spectacol festiv. mi lipsesc motivele pentru care din ce n ce mai puin pe scen, n asemenea momente nu mai apreau actori. Poate funcionau i eschivele, sau pentru faptul ca se facea munc voluntar... Sau poate c pentru c, dup 1982, ,,coana Leana'' a intervenit pentru a sista orice subvenie de la stat pentru art, iar actorii primeau salariu dup ncasrile care le avea teatrul. Cred c din acelai motiv, ncasrile, era i frigul din slile de spectacol: nu te puteai dezbraca de hainele groase ca sa stai comod la un spectacol. Erai ca-n gar, ateptnd trenul. Deci trebuia realizat spectacolul... Asfel partidul i sindicatul de la ntreprindere, au primit sarcin ca sa fie trimii membrii brigzii la Casa de Cultura a Sindicatelor, n data de ... la ora de... , unde regizorul nsrcinat cu realizarea spectacolului, a dat tuturor o proba de dicie, de citirea unui text. Dintre toi, desigur muli venii puin chemai, au ramas vreo 4-5, printre care i Doru Pean. Apoi fiecare a primit textul, s-a facut o repetiie, s-au dat indicatzii regizorale i, ntr-un trziu, nfrigurai, am plecat pe la casele noaste. O nou repetiie--aceeai sal neluminat i nenclzit, pe aceeai scen ngheat i abia luminata de dou cldari, nct abia putei citi textul: se fcea economie. nainte de repetiia general, regizolul a avut o idee genial (sigur a fost indus) : s ne mbrace n muncitori, rani i grzi patriotice, constructori i n acelai timp aprtori ai al cuceririlor revoluionare ale socialismului multilateral dezvoltat. Recuzita? Urma s mergem la partid i la sindicat i s ne dea uniforme de garzi patriotice, salopete... Nimic din ceea ce am primit nu a fost pe msura noastr: cine s se ocupe de tine nainte de Crciun cnd toat lumea alerga dup brad sau facea eforturi cu aprovizionarea sau tia porcul pe unde apuca? Aa c din ci am fost la nceput, trei care am mai rmas pn la urm am primit dou uniforme de grzi i un un costum popular de la Juni. Nu puteai comenta o astfel dispoziie, c nu tiai de unde vine i nici nu tiai ce poi pi sau de unde o iei n frez. Important era s-i determinm s renune la idee. Pentru eficien, repetiia general se fcea pe bucai, partea comun a repetiiei fiind fanfara garnizoanei care trebuia s tie intrrile pentru fiecare bucat muzical. Am ncercat s vorbim cu regizorul i s schimbm ideea de a fi mbrcai cum ni se comunicase, dar acesta i-a declinat responsabilitatea. Atunci facem i noi in aa fel nct s nu fim acuzai de cine tie ce i ne mbrcm cum putem. Cellalt prieten la 1,90m nlime, nu reuete s pun pe el dect un veston nencheiat pe sub care avea un pulover pe gt i basca de la grzi . Eu, la 185 cm, am reuit s trag peste pantalonii evazai o pereche mai larg i mai scurt de la uniforma de grzi, astfel c de la jumatatea gambei unde se terminau pantalonii de grzi continuau pantalonii evazai, iar ca sa nu-mi fie frig, nu am renunat la geaca din piele de iepure i la basca de ln tricotat care semna cu cea de la grzi dar era mai mare. Urma Doru care era cam de 1,65 m, cruia aproape c i s-a potrivit costumul popular: iarii mai lungi, indoii de la pantofi n sus de un lat de palm. Cmeoiul cu poale plisate, era o leac mai lungu, i ajungea pn la genunchi, iar brul tricolor care-i strngea mijlocul adunase spre partea din spate cteva pliseuri n plus, astfel nct cmaa i sttea la spate ca o coad. Desigur cmeoiul fusese luat peste un pulover care ieea n n eviden prin tietura gtului de la cma, iar peste ilicul de culoare neagr pus peste cmaa popular, trona geaca lui deschis n fa. Doru era un tip jovial, tot timpul vesel, glume i-i purta cu dezinvoltur calviia timpurie: o ,,crare multilateral dezvoltat" care era parial mascat cu o uvi de pr mai lung aa cum era i moda prezidenial pn acum vreo doi ani! Trebuia s poarte i o plrie specifc costumului popular din Mrginime: neagr cu calot rotund i boruri mici. Buun! Toat lumea, suflnd n mini sau ascunzind cte o igar n cuul palmelor pe la intrrile n scen, atepta monstrul cel mai de temut, hidra cu ,,enpe capete'', delegaia care taie i spnzur i care va viziona i care va hotr ce rmne i ce iese din spectacol. Muzicanii militari de la fanfar, cu mutiucele de la almuri prin buzunare ca s le in calde, era aezat chiar de unde se termina scena, n spaiul dintre scen i primul rnd. Astfel, cei de la propagand care aveau de grij s nu se aduc prejudicii statului socialist dar mai ales cuplului prezidenial, s-au aezat la mijlocul slii unde lumina de pe scen ajungea mai greu, iar mai n fa, regizorul. i ncepe repetiia general ...cu intrri..., cu ieiri... totul perfect. Trebuie s spun c pe msur cei care ieeau din scen se aezau n primele rnduri din sal, cele din spatele fanfarei astfel c primele rnduri erau deja pline cu participanii la spectacol: nu le era permis s plece acas pentru c trebuia aflat decizia comisiei. i apoi altfel spui un text sau nite versuri publicului dect unor scaune goale. Vine i rndul nostru..., nfrigurai, flmnzi, ajuni de o anumit lehamite. Noi tiam intrarea pe care o avea fafara militar naintea noastr i primul care intr e prietenul: ceva nou n peisajul de pn atunci al spectacolului. Apare o oarecare rumoare n primele rnduri, o micare n rndul fanfarei care i aeza comod instrumentele dar capul fiecaruia din sal l urmreau pe prieten care intra spunndu-i textul dintr-o parte a scenei i se oprea n cealalt parte a scenei, n avanscen. Le captase atenia i cu ceea ce spunea, i cum spunea, iar amndou acestea care nu era n concordan cu inuta pestri ddeau de neles invers. Am urmat eu, urmnd acelai traseu ca i prietenul: ,,patosul revoluionar patriotic'' coroborat cu inuta pestri trecea dincolo de ramp i ajungea ironic s provoace rsete nbuite de frica hidrei din mijlocul slii. A urmat Doru. Nu tiu care au fost motivele, dar la aceast repetiie a intrat n scen fr ci, etalndu-i crarea multilateral dezvoltat n lumina reflectoarelor mai puternice parc de aceast dat. Intrarea i-o face din partea opus intrrii noaste i se oprete n faa fanfarei la o jumtate de metru. Asistena e nmrmurit de apariia omuleului jovial care i spune versurile patriotice uor aplecat spre nainte, oamenilor din faa sa cu rbdarea unui tat iubitor care-i educ pruncul spunndu-i c un cui, ,,sta de mncare nu-i''. Continund, lui Doru i se desprinde de pe cap uvia de pr care se mica n ritmul sublinierilor versurilor pe care le fcea cu capul, cu braele. Chicotele asistenei sunt cu greu nbuite. Capelmaistrul, care-l urmrise pn atunci, tiind c se apropie sfritul versurilor, se ntoarce spre fanfara, ridic bagheta: fanfara e pregtit s continue cu urmtorul cntec. Doru ncheie rmnnd nemicat cu uvia atrnndu-i pn sub brbie. Cei din sal izbucnesc n rs, noi-la fel, capel maistru coboar bagheta i fanfara apuc s produc prima not muzical, corect. n urmtorul moment, toi acei muchi ai feei sufltorilor care compun prin contracie poziia corect a buzelor pe ambuur, mutiuc i pliscoi, din cauza rsului se relaxeaz, i fanfara scoate un sunet pe care nu pot s-l descriu: a bufnit i ea n rs nemaiputnd cnta. A fost aceeai situaie ca atunci cnd eti cu gura plin de zahr, de suc sau de mncare i te bufnete brusc rsul: ei erau cu gura plin de instrumente. i astfel, am primit acceptul s intrm n spectacol cu costumele de la brigad pantaloni maro i sacou bej, care erau fcute pe msura fiecaruia, i artam civilizat ntr-un spectacol care se voi s fie serios. Raporteaza abuz de limbaj |
