Bunicul avea un singur costum si nu parea sa-l deranjeze absolut deloc acest aspect ce poate trada in anumite cercuri mai mult sau mai putin selecte, o oarecare stare materiala net inferioara fata de cea a acelora care isi etaleaza umerii si incheieturile, mereu sub alte haine. Se spune ca nu haina il face pe om si, chiar daca ar fi asa, meritul ar fi pe deplin al croitorului. Sau cel putin asa se spunea pe vremea bunicului..


Sa porti costum, fie ca ai 25 sau 60 de ani, presupune cateva cunostinte pe care le poti asimila cu usurinta, fara sa fii nevoit sa stii sirul lui Fibonacci sau filosofia despre lume a lui Schopenhauer. Ca tot am adus vorba despre filosofie, colegul de domeniu al lui Arthur, pe numele sau Immanuel Kant, obisnuia sa iasa in fiecare zi la plimbare, purtand un costum foarte elegant, alb. Pornea de la locuinta sa modesta pana in piata centrala a orasului, unde ajungea mereu la ora 12 fix. Nu intarzia nicio clipa, astfel incat oamenii care il vedeau isi potriveau ceasurile dupa el, genialul Kant. Asta s-a intamplat pana cand, intr-o zi ploioasa care a transformat orasul intr-o baltoaca imensa, filozoful a mers incet - nebagand de seama ca tocmai a uitat regula sa stricta - pentru a-si proteja costumul imaculat si a ajuns in piateta cu mult dupa ora 12. Concetatenii si-au potrivit cum era de asteptat din nou ceasurile, ajungand la un mic haos..Si cand te gandesti ca de vina era numai costumul..

Fie, acceptand ca toate sunt vechi si noi sunt toate, regulile trebuie ca s-au schimbat foarte putin, exceptand negresit rolul costumului in viata de oras a unui tanar, atunci cand intra cel mai des in combinatie si cu o pereche de adidasi albi. In functie de eveniment, costumul necesita o atentie diferita. Astfel, la o ceremonie foarte importanta, un costum sombru, cu o camasa alba, vesta sau brau din matase sau velur, cravata obligatoriu neagra sau albastru inchis si nelipsitii pantofi din piele de vitel, fie ei cu modele fine sau simpli, luciosi, nu au voie sa lipseasca. Trecand la evenimente mai lejere, vesta poate sa lipseasca, acea camasa alba poate fi acum si colorata, cu manecile intoarse pana la cot atunci cand se renunta la sacou, cu un papion de matase, un pantalon fara dunga obligatorie sau fara galon din velur.

Una peste alta, costumul trebuie sa fie elegant, autoritar si din cale-afara de barbatesc. Sacoul nu poate avea manecile mai lungi decat incheieturile. E clar ca e mare asa. Pantalonul nu poate fi prea scurt, pana la nivelul gleznelor, pentru ca astfel vei parea un Mister Bean dornic sa atraga cu orice pret atentia asupra lui. Cravata trebuie sa se termine undeva la nivelul cataramei. In cazul cravatei, ea poseda o incarcatura deosebit de importanta si poate imbunatati imaginea generala a costumului. Cravata trebuie sa fie dintr-o singura culoare daca s-a ales o camasa in dungi. Materialul mereu la moda ramane matasea, iar grosimea maxima este bine sa nu depaseasca 10 centimetri. Cravata merge purtata si la intalniri cu colegii, zile de nastere, petreceri, atunci cand poate avea si o culoare mai tipatoare sau unele modele discrete. Cine nu stie inca sa faca un nod la cravata (mai exista cineva?) se poate inspira de aici:
Un plus de eleganta il aduce papionul, aceasta bucata de material infasurata simetric in jurul gatului. Papionul face automat tinuta sa para mai sofisticata, el potrivindu-se astfel la costumele de gala sau smockinguri. Culoarea papionului poate fi neagra, alba sau albastra. Un papion negru merge de minune la o camasa alba, iar papionul alb va merge indiscutabil atat la o camasa neagra, cat si la una alba.


Accesoriile care completeaza look-ul elegant sunt butonii din aur sau argint, cu sau fara pietre, cureaua neaparat din piele si cu o catarama clasica, acul de cravata din aur sau argint, simplu, ceasul cu curea din piele sau curea metalica daca este construit dintr-un metal pretios.

Daca te-ar vedea acum bunicul, te-ar privi din cap pana in picioare si ar spune pe tonul lui grav ‘O sa-i dai gata pe toti baiete!’.

Un text de: Ianis

poze: asos.com