Vedete eco!

Chiar dupa anuntul eliberarii ziaristelor, un prieten de-al meu, aflat in Washington, impartasea pe Twitter o frantura din primirea de care a avut parte Clinton, in inimile americanilor care nu demult ii criticau aventurile din Biroul Oval: “Am auzit prin oras”, posta David pe site-ul de networking si cita dintr-o conversatie nostima: “When I say ‘Bill’ you say ‘Clinton’ [...] when I say ‘He's the’ you say ‘man’” – in traducere libera, un mini-imn improvizat care il lauda pe “marele om”. Deja obisnuite sa fie adulate de fanii lor, vedetele se imbarca la proiecte pe care le-as numi one-size-fits-all, adica, pe scurt, care au apel general. Cat din fenomenul asta denota o foame de mai multa atentie si cat e pur si simplu rezultatul atentiei deja primite – nu voi specula aici. Doar voi insira cateva din cauzele favorite ale celebritatilor.

“Incalzirea globala”, ca fraza, seamana cu perechea de pantaloni magici din “The Sisterhood of the Traveling Pants”, mai exact e pe placul tuturor vedetelor; in plus a fost popular-uzata intr-o asa masura ca e impinsa din ce in ce spre sectiunile stirilor ponosite. Dar chit ca nu mai arde presa lumii sa scrie despre ea, toti cei care apar in rubricile de scandal si in revistele de glamour se dau de ceasul mortii ca sa militeze in favoarea unui stil de viata eco.

Sa mai spuna cineva ca filmele sunt doar bune pentru o seara-n oras! Jake Gyllenhaal a fost trezit la realitatea starii planetei abia in urma interpretarii rolului principal din thrillerul eco “The Day After Tomorrow”. Devenit suporter al programelor Future Forests si Global Green, Jake a facut si o vizita inuitilor din Arctic: “Incalzirea globala este un concept abstract pentru majoritatea dintre noi; stim ca se intampla, dar nu prea putem sa vizualizam efectul ei. Din nefericire, populatia inuita personalizeaza incalzirea globala. Acestia se topesc la modul propriu”.

Eco-fashion – designerul Stella McCartney conduce un hibrid Lexus pe care i-l spala... ploaia! Dar, in ceea ce priveste trend-ul momentului in materie de moda, aportul ei include crearea unor genti facute din porumb si suta la suta biodegradabile, precum si reciclarea materialelor din sezoane trecute si folosirea unor vopsele speciale: ocru, indigo, maro bark si rosu berry, pentru o “amprenta” cat mai verde. Companiile angajate in promovarea modei eco sunt deja in numar destul de mare pentru a se organiza chiar ceremonii de premiere pentru cele mai “etice” – de exemplu, People Tree a fost fruntasa in iunie a.c., la Premiile Observer Ethical 2009, pentru moda si accesoriile create si marketate istet. Printre celebritatile vehiculate prin presa ca posibili colaboratori viitori ai People Tree se numara si Emma Watson, o fana a cosmeticelor organice.

Eco-fashion-ul a inceput sa puna mintile designerilor la contributie cam de prin 2005, cand, in cadrul Saptamanii Modei din New York, debutul exploziv al evenimentului FutureFashion a adunat laolalta creatori faimosi si prospaturi, impatimiti ai modei dar si ai conservarii mediului. Bambusul e unul dintre materialele folosite, ca si canepa, soia, porumbul. Linda Loudermilk, una dintre pionierii miscarii prin linia ei de imbracaminte si accesorii “luxury eco”, explica: “Vrem sa dam ideii de eco un aspect glamorous, un look fabulos si o atitudine puternica, sa opreasca traficul si sa strige din rarunchi ca eco poate insemna si in voga, zgomotos, amuzant, jucaus, feminin (sau nu) si hiper-cool”.

Drepturile animalelor – PETA e principala organizatie care vegheaza necuvantatoarele, iar celebritatile, chit ca isi scoat chiuhuahua la plimbare in geanta-plic, sau protesteaza impotriva maltratarii puilor destinati consumului in lanturile fast-food, se inscriu cu zecile in linia de front. Pink se numara printre ele si, mai nou si-a exprimat unele idei neortodoxe despre modalitatea optima de a pune capat cererii de haine de blana: “Este clar ca toata faza cu bunastarea animalelor si cruzimea aferenta portului de blana nu merge, pentru ca unii oameni se incapataneaza sa o poarte. Asa ca propun sa facem o campanie cu mesajul “blana te face sa arati gras”. Asta e probabil singurul aspect de care le pasa oamenilor astia. Arati oribil in blana. Te ingrasa cu 8-10 kilograme. Asta o sa le vina de hac”.

Pe site-ul PETA abunda atributul “vegan” care deja si-a extins definitia pentru a cuprinde nu doar vegetarienii puristi, ci si ideea de imbracaminte, cosmetice etc. la a caror confectionare nu au fost ranite animale. Asadar, daca aveati impresia ca pantofii de piele sunt de preferat celor din piele sintetica – eronat! Acum moda se indreapta cu toate panzele-nainte in directia imitatiei de piele si piele intoarsa care, atentie, sa arate de calitate.

Cea mai recenta activitate in domeniu vine din partea fostei actrite de filme porno Jenna Jameson, care se ia din ce in ce mai in serios de cand a scapat de silicoane. Proaspata mamica a uneiperechi de gemeni a pozat la sfarsitul lui iulie a.c. pentru un pictorial in revista Playboy si, mai mult sau mai putin in paralel, a filmat un material de 30 de secunde pentru campania McCruely initiata de PETA (Oameni pentru Tratamentul Etic al Animalelor). Tinta atacurilor este, ghici, McDonald’s iar Jenna apare in clip imbracata intr-o rochie sexi fara bretele, in timp ce descrie macelul de care se face vinovata compania: “Gainile omorate pentru McNuggets sunt pironite in catuse de metal. Lamele care se invartesc pentru a le taia gaturile deseori le sfasie aripile sau trupurile. Multe pasari surpavietuiesc acestui proces ingrozitor si dureros, dar sunt apoi omorate prin oparire in butoaiele de deplumare. Exista o metoda mai putin cruda de a le omori, care adoarme gainile, dar McDonald’s prefera, in schimb, sa continue sa mutileze si sa opareasca pasarile”.

Alta initiativa de acelasi tip este “St. Bernard Project”, care reconstruieste case pentru varstnici, oameni cu handicapuri si familii cu copii care nu isi permit sa apeleze la firme de constructii. Printre celebritatile asociate lui se numara si frumoasa Annalynne McCord, o tanara speranta inteligenta si combatanta pentru scopuri nobile care, pare-se, ne-a pacalit doar cu rolurile de scorpie de pe micul ecran (in “Nip/Tuck”, “90210”).

Si Scarlett Johansson are o activitate caritabila de invidiat, declarandu-se, intr-un interviu realizat de USA Today, implinita de pe urma calatoriilor in zonele subdezvoltate ale lumii: “Mi-a placut sa ma simt ca un membru al comunitatii. Vanitatea personala e cu siguranta ultimul lucru la care te gandesti cand calatoresti intr-un loc de genul asta”. Actrita are oarecare remuscari cand se intoarce acasa, la o viata de comfort si faima: “pare ireal, dar este munca mea si ma ajuta sa cresc vizibilitatea Oxfam”. Pe langa Oxfam, alte fundatii dedicate eradicarii saraciei sunt binecunoscutele UNICEF, ONE Campaign, Make Poverty History etc.

Filantropia si ecologismul sunt tulpine ale aceluiasi “virus” selectiv: circuland prin lista Forbes a bogatanilor lumii, ca sa nu ii roada constiinta cand pun capul pe perna imbracata in lenjerie de matase, el e benefic si purtatorului si umanitatii in general. Pacat doar ca nu e contagios si mai jos pe scara sociala – cand ai un deadline de respectat ca sa-ti primesti salariul, calculatorul va ramane, clar, aprins chiar si de Ziua Pamantului!

Un articol de Ioanina

Sursa: Kudika

Iti recomandam sa mai citesti pe Kudika:

5 + 5 lucruri detestate sau iubite de catre barbati

Atractie sexuala, selectie naturala... si dezmat diavolesc!

Alina Bratu: ‘Profit la maxim de moment!’