Multi dintre noi nu schimba locul de munca suficient de des cat sa capate experinta in negocierea salariului, nici nu detin suficienta experienta cand vine vorba de a negocia un salariu mai bun sau de a renegocia salariul actual. Ca rezultat, intrarea intr-o negociere avand concepte gresite nu este ceva iesit din comun.

Ce urmeaza sunt lucruri pe care trebuie sa le eviti intr-o negociere, unele vor parea bune mai repede pentru o intalnire amicala sau o conversatie la cina sau chiar au mers pentru persoane cunoscute, dar asta nu inseamna ca reprezinta tehnici de negociere.

Evitati stilul agresiv gen "cowboy". Acest stil descrie o persoana care se grabeste intr-o negociere cu armele pe masa, de exemplu, o persoana care crede cu tarie ca este de neinlocuit si aceasta il face sa solicite salarii/sume de bani nejustificate/inexplicabile.

La fel de periculos ca si "agresivul cowboy" este "supusul inger". Acesta persoana nu vrea sa "miste barca" sau sa supere pe nimeni. Doresc atat de mult sa mentina pacea incat sunt dispusi ca accepte mai putin decat merita. De fapt, doar gandul ca trebuie sa negocieze le da fiori. Acesta abordare poate functiona cu unii angajatori, dar in general "supusii ingeri" sunt in general doriti, dar sunt platiti mai prost, iar ei stiu asta.

Evitati joaca de-a politicianul. "Politicianul" promite "intreg pamantul" ca sa primeasca bani in plus, dar gasesc mii de scuze cand nu pot indeplinii sarcinile. "Politicienii" au victorii pe termen scurt, care insa nu dureaza prea mult. Sefii lor incep sa-i controleze si nu refuza sa le faca jocul. Politicienii pierd din credibilitate in cadrul organizatiei si nu sunt bine priviti. Daca promiti ceva fi sigur ca te poti tine de cuvant. Negociatorii buni privesc dincolo de rezultatele pe termen scurt.

Evitati sindromul "o sa aiba dreptate". Cu alte cuvinte, modereaza-ti increderea in angajatorul tau (decat, desigur, daca ai un angajator care si-a dovedit credibilitatea). In timp ce increderea si cooperarea la locul de munca este un ingredient important pentru succesul organizatiei, nu ar trebui sa fie prea greu cand vine vorba de negocierea salariilor. Fii atent sa iti pregatesti pledoaria foarte bine, afland exact cat ofera piata pentru persoane ca tine si de asemenea fi atent sa precizezi foarte clar cum ti-ai adus contributia la bunastarea firmei (sau cum o vei face).

Evitati metoda "fratelui gelos". "Fratele gelos" afla cat castiga alte persoane (din cadrul organizatiei cat si din alte organizatii) si vrea sa castige exact atat cat castiga persoanele respective sau chiar mai mult. "Fratele gelos" uita sa ia in considerare o gramada de alti factori cum ar fi chiar propriile aptitudini. Una peste alta, ei se supraestimeaza in ceea ce priveste contributia lor. Desi e bine sa stii cat ar plati alte firme pentru calitatile tale, nu ar trebui sa te intereseze cat castiga altii. Sunt sanse ca cifrele pe care le auzi sa nu fie reale.

Un articol de Michael Spiropoulos CEMAP

sursa: ejobs.ro