Poate ca ar fi fost mai bine daca ar fi scris altcineva acest articol. Nu din alt motiv, dar se poate considera ca pot fi mai subiectiv decat e cazul din simplul motiv ca detin un ARO, faimosul 4x4 construit in Romania.

Cu cateva zile inainte sa ma apuc de scris, rasfoiam o revista 4x4 frantuzeasca care, la un moment dat, continea o harta cu toti producatorii de autovehicule cu tractiune integrala. Si bineinteles ca era si Romania, cu ARO.

Prima senzatie a fost una de bucurie si apoi, dupa o secunda, m-am gandit mai bine. Oare sunt mandru de masina 4x4 nationala? De jocurile politice care au adus-o intr-un repaus pe viata. Fabrica ARO se afla intr-un impas caracteristic la nivel national. S-o vindem? Sa nu o vindem? Sa muncim?

Sa mergem acasa? Numai ca in oraselul de sub munte mai exista si oameni care investesc timp si bani si care inca mai cred ca ARO reprezinta un nume, o stare de spirit. Asa a aparut ARO 10 Super Rally, o masina construita nu pentru a intra in mecanismul economiei actuale, ci pentru a indeplini vise din copilarie si pentru a castiga fani.


Dupa cateva speciale au aparut si problemele. Motorul avea nevoie de ulei. "A fost oprit raliul si am cautat ulei la toti participantii. Unii aveau si nu-mi dadeau, unii nu aveau. Baietii din Campulung m-au auzit cerand ulei si mi-au dat 1 litru spunandu-mi sa folosesc 900 mililitri si sa le las si lor 100, pentru ca ARO-ul mai consuma ulei.

Asa i-am cunoscut si de atunci i-am apreciat intotdeauna", ne-a dezvaluit Claudiu pe drum. Dupa cativa ani, Claudiu a ajuns sa concureze direct cu ei la grupa H, unde s-au batut timp de doi ani. La inceput, lua bataie rau de tot de la echipajul din Campulung, pentru ca in al doilea an, cu un Renault 5, pe asfalt, sa mai "ciupeasca" cate o victorie.


In primii ani de participare cu aceasta masina, cu greu reuseai sa termini un raliu pentru ca se tot rupea ba o planetara, ba un amortizor, ba crapa cutia, ba motorul. Dupa cativa ani de dezvoltare au ajuns sa construiasca o masina mult mai fiabila, problemele tehnice diminuandu-se. Debutul in automobilism pentru pilotul Catalin Nicolaescu a avut loc in 1989, la o competitie de Autocros organizata chiar de ARO.

Pe vremea aceea era pilot de incercare pentru ARO si a pornit la drum fiind ajutat de ei. Dupa ce a mers pe ARO 240 si 242, a trecut pe ARO 10 Super Rally. Initial, masina a avut motor de Ford de 3 litri, dar acesta a fost schimbat cu unul de Toyota de 3,4 litri V6 cu injectie electronica pe benzina.


Diferentialele fata/spate provin de pe un ARO 24, dar au suferit o serie de modificari, specifice automobilelor de competitii, raportul de transmisie fiind de 41/11. Suspensia fata, dar si cea spate sunt independente (ARO 10 are original pe spate punte rigida), masina fiind echipata cu arcuri elicoidale si amortizoare cu gaz, cele din urma fiind duble, pe fiecare roata.

Tot ca o dovada ca masina este un hibrid, franele fata/spate sunt pe disc de provenienta Renault, iar pompa de frana cu dublu circuit asistata servo este produsa de cei de la Volvo. Ca la orice masina de raliu care se respecta, frana de mana este cu comanda hidraulica.


La aceste elemente se adauga si altele: centuri de siguranta, scaune, rollbar, rezervor si extinctoarele automate. Masina a fost realizata in atelierele uzinei ARO in perioada 2000- 2001. In Campulung, productia de autovehicule este pe terminate, insa evenimentele automobilistice incep sa prinda teren.

Campionatul National de Off-Road, Viteza pe Traseu Montan si, mai nou, Campionatul National de Raliuri reprezinta doar o parte din programul automobilistic actual. Din acest spectacol inca face parte si ARO, fratii Nicolaescu ducand mai departe traditia.

I S T O R I E
In 2002 fratii Nicolaescu ieseau Campioni Nationali la grupa H in Campionatul National de Raliuri cu o masina a carei dezvoltare le-a luat timp si multe sacrificii. In 2003 terminau pe locul 2 pentru ca dupa aceea problemele financiare sa aiba un cuvant greu de spus.

Dar ambitia si pasiunea i-au determinat sa continue si in prezent.

Tehnic
MOTOR : Toyota 5VZ-FE V6 3398 cmc, 350 Nm, 207 CP

TRANSMISIE: Cutie viteze Toyota R150 5 trepte, cutie transmisie Toyota VF-2A, diferentiale fata/spate ARO 24 modificate special pentru competitii

SUSPENSIA: Suspensie independenta fata/spate cu arcuri elicoidale si amortizoare su gaz, duble, pe fiecare roata

FRANE: Discuri fata/spate Renault, pompa servo-frana Volvo, frana de mana cu comanda hidraulica

ECHIPAMENTE SIGURANTA: Centuri si scaune de raliu model G.A., Rollbar special, extinctoare automate omologate FIA

Autor: Mircea Dumitrache
Aparut: Numarul 11 - Mai 2006
Sursa: topgear.ro