Contractul de execuție a metroului din Cluj se semnează astăzi

Magistrala de metrou M1 din Cluj va avea 21 de stații, iar costul acestora ajunge la 9 miliarde lei, dintre care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR. Termenul de realizare a proiectului este de 8 ani, dintre care 12 luni sunt pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru etapa de execuție. Constructorul proiectului este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.

Emil Boc va semna contractul de execuție în cadrul unui eveniment ce se va desfășura la Primăria Cluj. Autoritățile locale se află la a treia licitație a contractului pentru supervizarea lucrărilor, iar ofertele sunt așteptate până pe 8 iunie (termen prelungit). Primarul Emil Boc susține că lucrările vor fi finisate în 2031.

Metroul din Cluj, contract la cheie

Primăria din Cluj a ales un contract la cheie, față de contractele Metrorex de la București. Acest tip de contracte cuprinde structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare. Constructorul Gulermak va lucra la metroul din Cluj cu echipa care a construit și metroul din Dubai.


„Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:

– valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;

– valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA; Durata totală a contractului este de 96 de luni”, arată Primăria Cluj-Napoca.

Două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR

Anterior, la semnarea contractului de finanțare, Sorin Grindeanu a declarat că acesta este cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani semnat de Ministerul Transporturilor. Prin intermediul acestui contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean.


„Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului. În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km”, afirma pe 29 decembrie 2022, Sorin Grindeanu.

Magistrala de Metrou M1 din Cluj Napoca și Magistrala M4 Gara de Nord – Filaret sunt două proiecte de metrou care se bucură de finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro). Chiar și așa, ambele sunt întârziate. Pentru M4, Comisia Europeană va aproba transferul banilor pe M6 Gara de Nord-Băneasa (contractul Alsim Alarko).

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde și vor putea transporta între 15.000 şi 20.000 pasageri.


„Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.