Potrivit Eurostat, România a fost în 2021 pe primul loc în ceea ce privește abandonul şcolar al tinerilor cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani. 15% dintre studenți renunță la facultate din diverse motive: nu le place domeniul ales, nu fac față cerințelor, nu au bani pentru a-și continua studiile, vor să se angajeze mai repede etc.

Suntem urmați de Spania, Italia și Bulgaria. La noi mulţi nu renunţa definitiv la facultate dar se reprofilează, scrie stirileprotv.ro.

Student: „Ştiu că am intrat în anul întâi undeva 300 de elevi și acum suntem 200. Majoritatea erau deja angajați de dinainte să intre la facultate și probabil au considerat că nu aveau nevoie de ceva mai mult. Alții pur și simplu s-au decis că locul lor nu e aici și au decis să meargă la alte facultăți.”

La Universitatea din București, de exemplu, în 2018, la studiile de licență au fost admiși peste 8.000 de studenți, la programe precum administrație și afaceri, drept sau limbi străine. Dintre aceștia, aproximativ 5.000 au terminat cei trei ani de facultate, iar 715 dintre ei nu au susținut lucrarea de licență.


Consilierii școlari, o soluție pentru elevii care nu știu ce își doresc

O soluție pentru reducerea abandonului facultății ar fi introducerea în școli a consilierilor școlari. Aceștia ar putea să îi facă pe liceeni să își descopere vocația, prin mijloace specifice. De exemplu, prin sesiuni de consiliere sau teste de personalitate. Momentan, în România puține școli au consilieri, iar părinții sunt cei care decid carierele copiilor lor.

Livia Iliescu, profesor consilier: „Îmi amintesc de un părinte, medic, care a zis că nici nu concepe pentru fata lui altceva decât medicina, drept sau arhitectură. Noi le prezentăm soluții alternative care s-ar plia pe stilul lor și pe tipul lor de personalitate și aptitudini. O chestie certă și probată, copiii care provin din licee unde au studiat la profilul uman și se duc, să zicem, la București la Ase, fară să dea niciun fel de amitere. Ulterior se confruntă cu nişte probleme cu matematica, statistica, chiar și informatica.”

Ţările membre ale Unuinii Europene vor să reducă rata abandonului şcolar sub 9 la sută, până în 2030.