„În general, șoferii nu știu să depășească. Depășesc cu viteză foarte mică și rămân în continuare pe banda a doua. Normal ar trebui să executăm depășirea rapid și în siguranță. Aceasta ar trebuie să dureze 6,7,8 secunde. Accelerăm în momentul depășirii și revenim pe banda întâi, lăsând banda a doua liberă pentru circulație. Astfel, aceste grupuri compacte și coloane de mașini nu se vor mai forma”, a declarat pentru G4Media.ro Sorin Ene, pilot auto.


Cauzele accidentelor în lanț

Ceața. Potrivit Centrului Infotrafic, începând cu ora 5:30, ceața a apărut pe întreaga suprafață a Autostrăzii Soarelui. Vizibilitatea a fost redusă sub 200 de metri și izolat sub 50 de metri.

Neadaptarea vitezei. Tot specialiștii spun că la o distanță de 120 km/h, între mașini trebuie păstrată o distanță de 67 m,, la o viteză de 80 km/h – o distanță de 45 m și la 40 km/h – o distanță de 23 m.

Relaxarea specifică sezonului estival este o altă cauză care nu trebuie minimalizată.

„Întotdeauna în sezonul estival a crescut numărul de accidente cu vătămări corporale deoarece lumea se relaxează plecând spre munte sau spre mare și, din păcate, această relaxare se vede și în actul conducerii. Există o tendință de a ajunge mai repede, de a circula cu viteză mare, de a nu respecta regulile de circulație fie legate de viteză, fie legate de păstrarea distanței în mers sau de a nu ne asigura la schimbarea benzilor de rulare. Și uite așa, aceste încălcări ale legislației rutiere se transformă în accidente de circulație”, a declarat pentru G4Media.ro Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație din România.

În contextul accidentelor în lanț care au avut loc pe Autostrada Soarelei din cauza ceței, Centrul Infotrafic din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române le dă șoferilor câteva sfaturi.

„Pe timp de ceaţă, în afară de reducerea vitezei, mărirea distanţei în mers şi folosirea corespunzătoare a luminilor, în ceea ce priveşte autostrăzile trebuie respectate şi alte reguli specifice: nu opriţi pe benzile de circulaţie şi pe banda de urgenţă, în cazul unei pene sau defecţiuni tehnice, porniţi luminile de avarie, echipaţi-vă cu vesta reflectorizantă, scoateţi pasagerii din autovehicul în afara părţii carosabile şi amplasaţi triunghiurile reflectorizante, unul după celălalt, la distanţe mai mari. Ceaţa impune din partea celor aflaţi la volan, dar şi a celorlalte categorii de participanţi la traficul rutier, o conduită preventivă pe toată durata deplasării pe drumurile publice. Este necesar să se ruleze cu viteză redusă, adaptată permanent condiţiilor de drum, iar fiecare manevră în trafic să se facă numai după o temeinică asigurare. Pentru aceasta, oglinzile retrovizoare trebuie să fie reglate corespunzător. Recomandăm ca luminile de întâlnire ale autovehiculelor să fie aprinse ziua pe toate categoriile de drumuri, nu doar pe cele pe care există obligativitatea instituită prin lege. În condiţii de ceaţă densă, trebuie folosite şi luminile de ceaţă. Nu trebuie uitat că cea mai periculoasă manevră pe timp de ceaţă este depăşirea. Aceasta cu atât mai mult, cu cât cei ce depăşesc pot fi surprinşi de apariţia bruscă de pe sensul opus a unor autovehicule care circulă fără lumini sau având în funcţiune doar luminile de poziţie”, se arată în avertizarea Infotrafic.