Proiectul a fost adoptat de Camera Deputatilor cu 175 de voturi „pentru” (PSD, UDMR, ALDE si minoritati, plus un vot de la PNL, al lui Ioan Cupsa), 85 de voturi „impotriva” (PNL, USR si trei voturi de la minoritati) si 20 de abtineri ( doua de la PNL, doua de la PSD, cateva una de la UDMR, ALDE si minoritati si 13 de la PMP).

Proiectul de lege a fost initiat de Guvernul Grindeanu si a fost adoptat de Senat pe 13 martie, cele mai multe modificari de substanta fiind operate insa la Camera Deputatilor.

Daca alesii nu sesizeaza Curtea Constitutionala, proiectul pleaca la Presedintie. Seful statului poate sesiza Curtea Constitutionala, poate cere reexaminarea proiectului sau il poate promulga, scrie sursa citata.
Dublarea reducerii si extinderea criteriilor In forma venita de la Guvern, se propunea acordarea unei reduceri de 3 zile la fiecare 30 de zile executate in spatiul necorespunzator, prin spatiu necorespunzator intelegandu-se „cazarea intr-un spatiu mai mic sau egal cu 3 metri patrati/detinut”. La Senat, alesii au ridicat pragul la 4 metri patrati/detinut, dar au mentinut reducerea de 3 zile.

Cand proiectul a ajuns la Comisia juridica a Camerei Deputatilor, prin votul reprezentantilor PSD, ALDE si UDMR, s-a dublat reducerea si s-a regandit notiunea de spatiu necorespunzator in asa maniera incat pare aproape imposibil ca vreun centru de detentie din Romania sa intruneasca toate criteriile.

Intr-un prim pas, alesii puterii au stabilit ca se poate vorbi despre conditii necorespunzatoare in cazul cazarii „in oricare centru de detentie din Romania care a avut lipsuri la conditiile impuse de standardele europene”. Apoi, la al doilea pas, sunt detaliate conditiile in lipsa carora se poate vorbi de spatiu necorespunzator:

a) cazarea intr-un spatiu mai mic sau egal cu 4 mp/detinut, care se calculeaza, excluzand suprafata grupurilor sanitare si a spatiilor de depozitare a alimentelor, prin impartirea suprafetei totale a camerelor de detinere la numarul de persoane cazate in camerele respective, indiferent de dotarea spatiului in cauza;

b) lipsa accesului la activitati in aer liber;

c) lipsa accesului la lumina naturala sau aer suficient ori disponibilitatea de ventilatie;

d) lipsa temperaturii adecvate a camerei;

e) lipsa posibilitatii de a folosi toaleta in privat si de a se respecta normele sanitare de baza precum si a cerintelor de igiena;

f) existenta infiltratiilor, igrasiei si mucegaiului in peretii camerelor de detentie.

Doua mentiuni se impun aici. Prima este ca nu sunt cumulative conditiile de mai sus. A doua ca reducerea de 6 zile la fiecare 30 de zile se aplica si centrelor de retinere si arestare preventiva.

Compensarea pentru detentia in conditii necorespunzatoare se va calcula pentru pedepsele executate din 24 iulie 2012 in prezent.

Pentru a realiza o evidenta a spatiilor necorespunzatoare, ar urma sa se infiinteze o Comisie de evaluare a conditiilor de detentie la nivelul fiecarei unitati penitenciare. In 10 zile de la intrarea in vigoare a legii, ar trebui realizat inventarul spatiilor, iar in 55 de zile de la intrarea legii in vigoare ar trebui sa fie gata analiza privind spatiile necorespunzatoare de detentie.

Ca sa ne dam seama cam ce munca ar trebui sa faca membrii comisiilor mentionate, sa ne uitam doar la precizarile legate de aprecierea „temperaturii adecvate”: „pentru perioada 24 iulie 2012 si pana la intrarea in vigoare a prezentei legi, Comisia va efectua analiza in raport de programul de furnizare a agentului termic, corespunzator anotimpului rece. Pentru perioada de dupa intrarea in vigoare a legii, asigurarea temperaturii adecvate se va determina prin masuratori zilnice la nivelul cladirilor”.
Recompense mai mari pentru cei care muncesc Alte modificari, propuse de doi deputati UDMR si aprobate de Comisia juridica si, apoi, de plenul Camerei, se refera la recompensarea detinutilor care muncesc in sensul ca acestora sa li se considere executate mai multe zile.

Concret, celor care presteaza o munca remunerata li vor considera 4 zile executate la 3 zile muncite. Cu alte cuvinte, la 30 de zile muncite, detinutilor li se vor considera executate 40 de zile, cu 2,5 zile mai mult decat este in prezent.

Diferenta creste in cazul muncii neremunerate: la 30 de zile muncite, detinutilor li se vor considera 45 de zile executate, fata de 40 de zile, cat este in prezent.

Mai departe, in cazul muncii prestate noaptea, la 30 de nopti de munca, se vor considera executate 60 de zile, fata de 45 de zile, cat este in prezent.
"Un act de gratiere mascata" In noiembrie 2016, cand a inceput sa se vorbeasca prima data despre acordarea unor compensari pentru detentia in spatiile necorespunzatoare, la initiativa ministrului Justitiei de atunci, Raluca Pruna, Sindicatul „Omnia” din Administratia Nationala a Penitenciarelor critica dur ideea.

„Orice act normativ care se refera la punerea masiva in libertate inainte de termen este un act de gratiere mascata. Astfel de acte au efecte negative. Intr-un an, dupa asa-zisa degajare a penitenciarelor, detinutii se vor intoarce acolo. Asa este. Experienta ne invata ca plusul pentru penitenciare nu se va resimti. In urmatorii ani, criminalitatea creste si in anii urmatori ajung mai multi detinuti in penitenciare. Daca Guvernul vrea sa-si asume o amnistie sau gratiere colectiva, Guvernul trebuie sa motiveze corespunzator si sa o faca, nu sa vina cu astfel de proiecte”, declara presedintele Sindicatului, Sorin Dumitrascu.