"Aproximativ 90% din romanii chestionati pentru acest studiu declara ca sunt de acord sau puternic de acord cu urmatoarele afirmatii: Prefer sa gatesc acasa, astfel incat stiu ce pun in mancare, O hidratare sanatoasa face parte din modul meu de viata, Mancarurile naturale si organice sunt mai scumpe si Sunt ceea ce mananc", se arata in studiul Global Health & Wellness al Nielsen.

Jumatate din romanii chestionati declara ca sunt dispusi sa plateasca un pret mai mare pentru produsele ce au caracteristici 100% naturale si nu contin organisme modificate genetic, semnificativ mai mult fata de media europeana, in ambele cazuri. Astfel, procentul romanilor care declara ca lipsa organismelor modificate genetic din alimente este importanta pentru ei este semnificativ mai mare decat media europeana (60% vs. 47%), situatie replicata si in cazul culorilor artificiale si a unui aspect general natural al produselor.

Pe langa atributele ce tin de cat de natural este produsul, romanii declara ca fiind foarte importante pentru ei si continutul scazut de zahar (sau lipsa totala a acestuia), precum si continutul ridicat de fibre, ambele atribute plasandu-se peste media europeana. De altfel, romanii planuiesc sa cumpere in urmatoarele sase luni mai multe fructe si legume, apa, seminte, iaurt si produse din peste, semnificativ mai mult decat media europeana.

Totodata, perceptia romanilor despre propria greutate este putin peste media europeana in cazul celor care considera ca sunt supraponderali si, in prezent, jumatate din cei chestionati sustin ca incearca sa slabeasca prin diverse metode. La nivel global, aproape jumatate (49%) dintre repondentii studiului Nielsen se considera supraponderali, 50% incearca in mod activ sa piarda din greutate, iar 88% sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru produse alimentare cu proprietati sanatoase, intr-o anumita masura.
Potrivit studiului Global Burden of Disease din 2013, citat de Nielsen, 2,1 miliarde de oameni (aproape 30% din populatia globala) sunt supraponderale sau obeze, iar 62% din cele 671 de milioane de persoane obeze traiesc in tarile dezvoltate, scrie MEDIAFAX.

"Criza obezitatii si dorinta consumatorilor de a deveni mai sanatosi ar putea fi factori de crestere pentru producatorii care isi adapteaza mai bine ofertele la nevoile si dorintele consumatorilor pentru produse alimentare mai sanatoase. Aproximativ 75% dintre respondentii la nivel global considera ca «sunt ceea ce mananca», iar aproape 80% consuma in mod activ produse alimentare care ajuta la prevenirea unor probleme de sanatate si afectiuni medicale, precum obezitate, diabet, colesterol ridicat si hipertensiune", arata Nielsen.

In timp ce consumatorii ar putea dori cu adevarat sa ia decizii mai sanatoase, intentiile si comportamentele reale nu sunt intotdeauna aliniate. La nivel global, vanzarile inregistrate in ambele categorii, de sanatate si de rasfat, au crescut intre 2012 si 2014, dar categoriile sanatoase le-au depasit pe cele de rasfat (+5%, respectiv +2%), arata Nielsen. In aceeasi perioada, vanzarile in categoriile semi-sanatoase au scazut cu 1%. Categoriile sanatoase includ shake-uri pe baza de lactate, fructe, bauturi pentru sportivi, ceaiuri, legume, apa si iaurt. Categoriile de rasfat includ bauturi racoritoare carbogazoase, chips-uri si ciocolata. Categoriile semi-sanatoase includ paine, branza, cereale, batoane granola, suc, floricele de porumb si covrigei.

Vanzarile produselor cu etichete precum "natural" sau "organic" au crescut cu 24%, respectiv 28%, pe parcursul celor doi ani. De asemenea, in acord cu interestul manifestat fata de produse mai pure/naturale, vanzarile de produse indulcite in mod artificial, de tip "diet/light", au scazut cu 12%, in timp ce produsele indulcite in mod natural cu stevie au crescut cu 186%. Vanzarile de produse cu un continut de ingrediente sanatoase sunt, de asemenea, in crestere in randul tuturor categoriilor. Produsele ce fac referiri la continutul de sare (nivel scazut sau redus de sodiu) si adaugarea de fructe la produse au crescut, ambele, cu 7% pe parcursul ultimilor doi ani, in timp ce produsele ce declara un continut redus de grasimi sau lispa lor, au crescut cu 4%.

La nivel global, 40% dintre respondentii la nivel global au declarat ca planifica sa cumpere mai multe fructe (41%) si legume (39%) in urmatoarele sase luni. In plus, un sfert planifica sa cumpere mai mult peste si mai multe fructe de mare (25%), iaurt (24%) si apa (23%), iar o cincime planifica sa cumpere mai multe nuci si seminte (22%), cereale (20%), sucuri necarbonatate (20%), carne rosie si carne de pasare (18%). In timp ce respondentii intentioneaza sa manance mai sanatos in urmatoarele sase luni, toata lumea are nevoie sa se rasfete uneori. Cel mai mare procentaj dintre respondeti se asteapta sa cumpere aproximativ aceeasi cantitate din aproape toate categoriile, inclusiv produse de rasfat, precum fursecuri si prajituri (47%), inghetata si produse congelate (44%) si chips-uri din cartof/gustari sarate (38%).

Studiul Nielsen Global Health & Wellness a adunat 30.000 de respondenti din mediul online 60 de tari, cu scopul de a identifica modul in care consumatorii se simt cu privire la imaginea corpului lor si la pasii pe care ii fac pentru a deveni mai sanatosi.