Încetul cu încetul, tehnologia a început să își facă loc și în sălile de clasă, după ce viețile noastre par deja că au fost acaparate de aceasta, într-o mare măsură. Nu e ceva anormal acum ca profesorii să se folosească în clasă de videoclipuri educaționale postate pe YouTube pentru a explica un anumit lucru sau ca elevii și studenții să se folosească de diferite site-uri pentru a-și ușura munca în realizarea unor teme sau exerciții.

De asemenea, un alt aspect în care tehnologia poate fi resimțită este în interacțiunile triunghiului părinte-elev-profesor, care sunt acum mult mai frecvente și mai ușor de realizat decât în trecut. Practic, aceasta a devenit un liant al acestor relații, înlesnind comunicarea și oferind noi oportunități.

Grupul de WhatsApp, „noul normal”

Probabil că primul lucru la care ne gândim când vorbim de felul în care tehnologia a influențat relațiile dintre părinți, elevi și profesori în ultimii ani este grupul de WhatsApp, care a devenit un „nou normal”. Grupul de WhatsApp este practic un avizier modern, unde profesorii pot împărtăși informații importante, pot planifica ședințe sau întâlniri cu părinții și le pot oferi detalii despre ceea ce se întâmplă în clasă. Majoritatea claselor din școlile din țară au astfel de grupuri, atât pentru părinți, cât și pentru elevi.

Sigur, un grup de WhatsApp sau Messenger sau oricare altă aplicație de mesagerie nu pare o reușită tehnologică majoră, însă este primul pas prin care aceasta își face loc ca liant între părinți, elevi și profesori, fiind o prezență aproape zilnică în viețile acestora.

De la carnetul de note la interfața digitală

Vremea în care elevii puteau să facă dintr-un 3 un 8 în carnetul de note a apus în mai toate școlile din orașele mari ale țării. Asta pentru că, deși clasicul carnet de note nu a dispărut complet, acesta începe să fie văzut mai degrabă ca un auxiliar, o dovadă pe hârtie a ceva ce poți verifica ușor și rapid cu ajutorul unei aplicații.

Astfel de unelte de monitorizare digitală a progresului pe care îl face elevul și al notelor cu care este evaluat nu e un concept nou, însă răspândirea și utilizarea sa sunt esențiale pentru o mai bună comunicare între părinți și profesori. Practic, cu ajutorul unei interfețe digitale, fie că vorbim aici de o aplicație, un site al unității de învățământ sau orice alt lucru similar, părinții pot fi puși la curent în legătură cu materiile la care cel mic se descurcă și cele la care acesta mai are de lucrat.

Citeste si:
Cum influențează tehnologia echilibrul dintre viața profesională și...
Cum influențează tehnologia...

De asemenea, folosirea unei astfel de interfețe digitale face mai ușoară programarea temelor, a lucrărilor de control, și a evenimentelor în care este implicată școala într-un an. Astfel, părinții sunt mereu la curent în legătură cu lucrurile pe care trebuie să le facă cei mici, temele pe care le au și când trebuie să se pregătească pentru un examen.

Educația și tehnologia, o colaborare de viitor

Integrarea tehnologiei în sistemul de educație este o nevoie pe care ultimii ani au demonstrat-o și pe care începem să o resimțim la toate nivelurile. Fie că e vorba de părinți, elevi sau profesori, tehnologia poate ușura munca acestor categorii și poate funcționa ca un liant între ele.

Bineînțeles, sunt și anumite pericole și limitări care ar trebui implementate în cazuri speciale, precum recenta senzație în lumea tech, ChatGPT. De altfel, în Statele Unite, reacția sistemului de învățământ cu privire la zvonurile conform cărora elevii ar folosi chatbot-ul pentru a redacta lucrări, a fost una promptă: ChatGPT a fost interzis într-o mulțime de școli, startul fiind dat de instituțiile de învățământ publice din New York. Promptitudinea deciziei a fost remarcată și de unii profesori, care notează că „e fascinant să vedem că domeniul educației a reacționat mai repede ca niciodată la o nouă tehnologie”.

Citeste si:
Despre Cloud PACS: cum pot utiliza medicii această tehnologie în...
Despre Cloud PACS: cum pot...

Astfel, importanța de a reacționa rapid și corect la implementarea și folosirea unor noi tehnologii rămâne uriașă pentru educație, pe care Daniel Metz, Președintele Consiliului de Administrație al NTT DATA Romania, o numește „esența bunăstării noastre, astăzi, mâine și poimâine”. În acest caz, este importantă și implicarea și sprijinul unor companii de tehnologie, prin parteneriate și crearea de oportunități de învățare pentru studenți, elevi și profesori. Metz subliniază acest lucru, notând că „acum, eu contribui foarte mult la formarea următoarelor generații prin faptul că mă implic în activități didactice”.


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 30 Martie 2023 - 06 : 03

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.