Prin Hotărârea de Guvern 1214/2022 din 6 octombrie a fost stabilit un nou termen pentru implementarea sistemului de garanție returnare (SGR): 30 noiembrie 2023. Termenul stabilit inițial pentru introducerea plății la comercianți a garanției pentru ambalajele primare nereutilizabile, 1 octombrie 2022, a fost amânat pe fondul numirii cu întârziere a administratorului SGR.

La sfârșitul lunii august, această poziție a fost atribuită S.C. ReturRo Sistem Garanție Returnare S.A, companie înființată de asociațiile producătorilor de băuturi și cele ale comercianților, în care statul român deține 20% din acțiuni.

Odată cu intrarea în vigoare a acestei plăți la 30 noiembrie 2023 va deveni activă și interdicția de a introduce pe piața națională produse în ambalaje SGR dacă producătorii nu sunt înregistrați în sistemul menționat sau dacă ambalajele nu sunt marcate corespunzător conform HG 1074/2021, care reglementează acest sistem.


Ce mai aduce nou hotărârea de guvern intrată în vigoare la începutul lui octombrie


  • În afară de aceste două prevederi cruciale pentru comercianții de pe piața autohtonă, noua hotărâre guvernamentală aduce următoarele modificări:

  • Producătorii și comercianții trebuie să se înregistreze în sistemul SGR cu cel puțin 150 de zile înainte de intrarea în vigoare a mecanismului.

  • Obictivele minime de returnare au fost actualizate, iar primul an în care se va urmări atingerea acestora este 2024. Practic, perioada pe care agenții economici au o la dispoziție pentru conformare este de la momentul implementării plății garanției (30 noiembrie 2023) până în luna decembrie 2024. În varianta inițială a hotărârii de guvern, aceste obiective erau impuse începând cu anul curent.

  • La solicitarea consumatorilor, garanția va putea fi returnată și prin transfer bancar, numai cu acordul comerciantului. Comisioanele vor fi suportate de către solicitant.

  • În cazul comercianților cu suprafața de vânzare mai mică de 200 mp, care vor acționa în parteneriat cu unitățile administrativ teritoriale pentru organizarea punctelor de returnare, distanța dintre spațiul comercial și punctul de returnare nu trebuie să depășească 150 m în spațiul urban și 500 m în spațiul rural.


De asemenea, noua hotărâre de guvern definește, prin două noi articole, condițiile de retragere a calității de administrator SGR și stabilirea obligațiilor pentru vechiul administrator.


Ce spun specialiștii despre amânarea termenului de implementare a plății garanției la comercianți? „Deși ministrul mediului afirma la final de august că «România are nevoie de un SGR 100% operațional în cel mai scurt timp posibil», se estimează că implementarea ar putea dura minim un an, timp în care noul administrator al sistemului este obligat să bifeze diverse proceduri administrative, are nevoie de finanțare, trebuie să semneze circa 100.000 de contracte, să comande echipamentelor de colectare etc. Chiar și noul termen de implementare este unul destul de ambițios având în vedere că, în alte țări europene, implementarea nu a durat mai puțin de doi ani. Avem, însă, la îndemână modele de succes și putem să ne inspirăm din bunele practici adoptate”, spune Daniela Dobre, CEO Green Environment Support, companie specializată în servicii de consultanță de mediu - https://www.solutiidemediu.ro/en/home/.