„Războiul cerealelor”. Canada e gata să trimită nave în România pentru a exporta grâul blocat în Ucraina de invazia rusă

În cadrul unei teleconferinţe cu presa, după încheierea unei vizite în Germania şi Belgia, unde a participat la reuniunea miniştrilor de externe din G7 şi la o întâlnire bilaterală între Uniunea Europeană şi Canada, Joly a mai spus că una dintre prioritățile țărilor occidentale este de a facilita exportul de grâu ucrainean și de a asigura următoarele recolte ale Ucrainei.

Conform AFP, din cauza blocadei din porturile teritoriului atacat de forțele moscovite, aproape 20 de tone de cereale așteaptă în silozuri să fie exportate, iar recolta din acest an este în pericol.

Ministrul german de Externe, Annalena Baerbock, a declarat sâmbătă că G7 examinează alternative la transportul de cereale ucrainene, din care o parte era exportată până acum pe calea ferată, în principal prin România. A apărut un blocaj, deoarece Ucraina și România au escartament feroviar diferit, a explicat oficialul.


Rolul pe care România l-ar putea avea în soluționarea crizei de cereale

Miniștrii de Externe din G7 au promis sâmbătă să consolideze izolarea economică și politică a Rusiei, să continue să furnizeze arme Ucrainei și să abordeze ceea ce ministrul german de Externe a descris drept un „război al cerealelor” purtat de Moscova. Ministrul german Baerbock a declarat că grupul G7 al națiunilor industrializate caută urgent rute alternative pentru exportul de cereale ucrainene, dat fiind că războiul a crescut riscul unei „crize globale a foamei”.


„Oamenii vor muri în Africa şi în Orientul Mijlociu şi ne confruntăm cu o întrebare urgentă: cum pot fi hrăniţi oamenii din întreaga lume? Oamenii se întreabă ce se va întâmpla dacă nu vom avea cerealele de care avem nevoie şi pe care le primeam din Rusia şi Ucraina”, a spus Baerbock.


  • Aproximativ 25 de milioane de tone de cereale sunt în porturile ucrainene, aflate sub blocada impusă de Rusia în Marea Britanie.

  • Prețul gârului a crescut rapid în ultimele săptămâni din cauza îngrijorărilor legate de aprovizionare, cât și de o serie de secete din întreaga lume.

  • Până acum, ucrainenii au reușit să transporte câteva cereale pe calea ferată, prin România.

„Trasportul merge greu din cauza faptului că Ucraina are un ecartament diferit faţă de România. Acelaşi lucru este valabil şi pentru alte conexiuni, de exemplu, cu Polonia - vagoanele de marfă nu pot trece pur şi simplu”, a spus Annalena Baerbock.


Ministrul ucrainean al politicii agricole și al alimentației, Nikola Solski, a studiat opțiuni care variază de la Gdansk până la portul Klaipeda din Lituania și trei porturi din Letonia. Portul românesc Constanța a început deja să preia unele transporturi de cereale ucrainene.

Un alt rol important pe care țara noastră l-ar putea juca este mărimea cantității de grâu și alte cereale pe care îl poate exporta. Producția noastră de grâu, care va fi recoltată în vara acestui an, este estimată la peste 8 milioane de tone.