Localnicii nu doar traiesc in teroare din cauza acestor militanti, care folosesc executii in masa brutale si decapitari pentru a se impune, dar incearca de asemenea sa gaseasca modalitati de a supravietui crizei economice provocate de cei trei ani de razboi civil.

Multi spun ca cea mai buna strategie este sa le furnizeze luptatorilor gustarile si bauturile care le plac. Chipsurile, ciocolata, bauturile energizante si berea fara alcool sunt printre preferatele luptatorilor straini care s-au alaturat gruparii Stat Islamic (SI) in Siria. Decretele religioase ale SI si preferintele militantilor au transformat economia locala in zonele ocupate de gruparea islamista. Magazinele de bauturi alcoolice sunt inchise, in timp ce vanzatorii de alimente de tip junk food, magazinele de haine - in special cele in stil militar - si cele de telefoane mobile inregistreaza profituri modeste.

"Economia in zonele controlate de SI este dictata de luptatorii straini. In rest, totul este zero", a declarat Saleh, un vanzator de articole vestimentare din orasul Rakka. Multi vanzatori din zonele rurale nu au auzit pana acum de bauturi ca Red Bull si nici nu se gandeau sa vanda chipsuri Pringles si ciocolata Snickers sau Bounty, preferatele luptatorilor straini.

Afaceristii locali cumpara astfel de produse din zonele controlate de regimul sirian sau din Turcia si le vand la un pret mai mare, pentru a acoperi si sumele date ca mita la punctele de control ale armatei. Militantii SI, care au venituri mult mai mari decat civilii, "nici nu se uita la preturi, banii nefiind o problema pentru ei". Un alt domeniu aflat in dezvoltare este cel al telefoniei mobile. Daca localnicii au modele vechi de telefoane Nokia, magazinele sunt pline acum cu cele mai noi tipuri de smartphone-uri. Luptatorii SI, "in special cei din Golf, sunt obsedati de telefoane mobile", a declarat proprietarul unui magazin.