Uniunea Europeană de Radio și Televiziune (EBU), cea care organizează anual concursul Eurovision, a explicat într-un comunicat publicat joi după-amiază de ce a anulat voturile date de juriile naționale din Azerbaidjan, Georgia, Muntenegru, Polonia, România și San Marino, la etapa din 14 mai 2022. Oficialii EBU acuză o înțelegere tacită între cele șase teritorii. Instituția a continuat prin a descrie că o neregulă de asemenea amploare în ceea ce privește modelul de vot al juriului este fără precedent. 

EBU acuză că ne-am calificat prin fraudă la Eurovision 2022. Clasamentul real din Semifinala 2

Potrivit EBU, „în cea de-a doua semifinală, s-a observat că patru dintre cele şase jurii au plasat toate cinci dintre celelalte ţări în Topul lor cinci (ţinând cont că nu au putut vota pentru ei înşişi); un juriu a votat pentru aceleaşi cinci ţări în Top 6; iar ultimul dintre cele şase jurii a plasat patru dintre celelalte ţări în Top 4 şi pe a cincea în Top 7”. Patru dintre cele şase state au primit cel puţin un set de 12 puncte, care este maximul ce poate fi acordat, precizează EBU.

„Modelul în cauză a fost detectat ca neregulamentar de către partenerul paneuropean de vot şi recunoscut de Independent Voting Monitor, deoarece cinci dintre aceste şase ţări au fost clasate în afara Top 7 de către juriile din alte 15 ţări care au votat în aceeaşi semifinală. (care a inclus trei dintre cele considerate Big Five:

Retail jobs

Germania, Spania şi Regatul Unit). În plus, patru dintre cele şase ţări s-au clasat în primele şase dintre celelalte 15 ţări care au votat în această semifinală. O neregulă de asemenea amploare în ceea ce priveşte modelul de vot al juriului este fără precedent”, menţionează EBU într-un comunicat.

EBU invocă Regulamentul Eurovision Song Contest şi instrucţiunile oficiale de vot ale Concursului, potrivit cărora dacă voturile juriilor naţionale prezintă modele de vot neregulamentare (după cum poate fi detectat de Partenerul de vot paneuropean şi recunoscut de Monitorul Independent de Votare), supervizorul executiv al ESC are dreptul de a elimina voturile în cauză pentru alocarea clasamentelor şi de a le înlocui cu un rezultat agregat substitut calculat automat pentru a determina rezultatul final al acestor ţări în a doua semifinală.

Citeste si:
Kalush Orchestra a vândut trofeul Eurovision cu 900.000 de dolari
Kalush Orchestra a vândut...

Hotărârea a fost aprobată de președintele ESC Reference Group și de directorul adjunct al EBU, în concordanță cu Instrucțiunile Concursului. Între timp, EBU a discutat iregularitățile de votare cu partenerii media relevanți și le-a dat posibilitatea de a investiga mai departe juriile naționale.

Detalii despre scandalul la Eurovision 2022

La scurt timp după finala Eurovision 2022, câștigată de Ucraina, EBU a transmis un comunicat de presă în care a explicat că în cea de-a doua semifinală juriile naționale din șase țări au fost eliminate din concurs. Acestea au fost apoi înlocuite cu un rezultat agregat bazat pe țări cu tipare de vot asemănător atât în a doua semifinală, cât și în marea finală. Printre cele șase teritorii s-a numărat și România.

Citeste si:
EBU, în discuții cu BBC pentru a organiza Eurovision 2023
EBU, în discuții cu BBC...

Din partea TVR, Eda Marcus era însărcinată cu anunțarea punctajului juriului național, sâmbătă seară. În timpul transmiterii, punctajul din partea României nu a putut fi aflat în direct de la București, fiind invocate probleme tehnice, negate de prezentatoarea TVR, care susține că există probe în acest sens.

Martin Osterdahl, coordonatorul concursului Eurovision 2022, a fost cel care a anunţat cele 12 puncte acordate de România Ucrainei. Mai târziu, TVR a anunţat că „România a decis să acorde punctaj maxim reprezentanţilor Moldovei”, imputând că „regulile au fost schimbate în timpul jocului, fără ca participanţii să fie anunţaţi în prealabil”.


Despre autor:

Alexandra Chivu
Alexandra Chivu scrie pentru 9AM din anul 2021, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef. Ea și-a început activitatea în presă în 2016, în cadrul Facultății de Jurnalism, unde a scris câteva articole pentru site-ul instituției. Ulterior, a publicat materiale în ziarul „Ultimă oră”. Și de aici a început greul. Primul impact important în carieră a fost în cadrul Digi FM, unde a redactat știri de radio. A început munca la revista Ciao, în 2017. Nu a poposit și a continuat la Fanatik, din 2018 până în 2019. În paralel, benevol, s-a ocupat în câteva rânduri de pagina de Facebook SOS Autism Brăila. Din 2019 și până în 2021 a lucrat la Playtech, apoi a ajuns în prezentul numit 9AM.
Mai multe

Ultima actualizare: 20 Mai 2022 - 09 : 05

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.