Primii pași în elaborarea unui plan

Primul pas în generarea unei idei noi de afaceri constă în studierea pieței și a grupului-țintă. Studiază cele mai noi trenduri ale pieței, cele mai multe cereri și, cel mai important, observă care sunt cele mai importante nevoi ale grupului-țintă. Odată ce ai studiat aceste aspecte, evidențiază elementele esențiale și găsește acea modalitate în care să răspunzi nevoilor potențialilor tăi clienți.

După ce vei reuși să identifici nevoile grupului, găsește cel puțin trei modalități prin care să răspunzi la ele. Din aceste posibilități de „rezolvare” a problemei va reieși ideea de afaceri. După stabilirea ideii, următorul pas va consta într-o scurtă analiză a profitabilității, a bugetului disponibil și a posibilității de dezvoltare în viitor.

Analiza ideii de afaceri, chiar dacă este elaborată la un nivel superficial, este esențială deoarece va evidenția anumite aspecte cheie care îți pot oferi noi perspective. Altfel spus, după ce ai conturat o idee de afaceri, studiază următoarele aspecte:



  • oferta concurenței – studiază produsele și serviciile similare cu cele pe care vrei tu să le promovezi și identifică acel element surpriză pe care îl poți oferi clienților tăi;


  • așteptările grupului-țintă – citește studiile de piață efectuate de către profesioniști cu privire la comportamentul și așteptările oamenilor față de produsele sau serviciile pe care vrei să le promovezi;


  • palpabilitatea ideii de afaceri – analizează gradul de realizare a ideii tale, pentru a evita să te împotmolești mai târziu și să rămână nefinalizat sau procesul de lansare a afacerii să fie îngreunat;


  • resursele minime disponibile – pune-ți ordine în idei și evaluează resursele cu care poți începe afacerea, astfel încât să oferi un produs final sau serviciu de calitate, care să întrunească așteptările potențialilor tăi clienți;


  • potențialul tău din punct de vedere profesional – fă o autoevaluare a competențelor tale din punct de vedere obiectiv. Această analiză îți va permite să îți observi punctele slabe și punctele tari din punct de vedere profesional, putând astfel să ameliorezi anumite aspecte.


  • planul de acțiune – stabilește sumar încă de la început structura planului de acțiune în lansarea ideii tale de afaceri. Este important să ai clar definiți în minte pașii pe care va fi necesar să îi urmezi.




Idei de afaceri cu buget redus

Un antreprenor la început de drum nu este mereu dispus să investească o anumită sumă de bani atunci când pornește o afacere. Din considerente financiare sau de principiu, fiecare investiție presupune un anumit risc și poate fi considerat un efort. În acest caz, poți porni o afacere cu buget redus?

Răspunsul este da. Poți genera idei de afaceri pe care să le pui în practică cu un buget redus, urmând să investești în dezvoltarea lor. Totul depinde de ideea ta și de eficientizarea acesteia.

Cu un buget redus îți poți valorifica unele competențe și poți pune în valoare pasiunea ta. Poți face bani și dintr-un hobby, pentru că odată ce îți place să faci un anumit lucru, te implici mai mult și produsul sau serviciul tău poate fi superior din punct de vedere calitativ.

Altfel spus, îți poți monetiza pasiunea și poți face bani din activități care nu necesită investiții mari, cum sunt dezvoltarea unui blog, crearea de conținut, marketingul afiliat, cursuri de formare în domeniile pe care le stăpânești, oferirea de servicii de consultanță etc.

Ideile de la care poți începe pot fi mult mai multe. Totul depinde de creativitatea ta și de potențialul tău de valorificare a ideilor de afaceri.