„Imi exprim surprinderea cu privire la energia de care da dovada Parlamentul Romaniei, dupa doua saptamani in care au dezbatut cele trei legi ale justitiei. Zile intregi, au votat si noaptea acum, brusc, se apuca de o alta materie de modificare a codului penal. Toate aceste modificari fac parte dintr-un puzzle pe care parlamentarii incearca sa-l construiasca astfel incat persoanele, in special cele urmarite penal in anchete de mare coruptie, sa scape de urmarire.

Modificarile sunt ocazionate de implementarea unei directive, insa parlamentarii vor profita pentru a introduce si alte modificari necerute de directiva. De exemplu, acum o persoana care comite o infractiune de coruptie si vrea sa fuga din tara sau sa distruga documente sau sa influenteze martori, judecatorii pot decide sa o aresteze preventiv, la domiciliu. Nu exista nicio justificare daca pentru anumite fapte ar fi interzisa arestarea preventiva, iar pentru altele ar fi permisa.

Legile astea sunt date pentru anumite persoane. In viziunea europeana, atunci cand vorbim de prezumtia de nevinovatie trebuie asigurate anumite modalitati prin care suspectului sa i se asigure un cadru in care el sa fie banuit, opresat de public cum ca ar fi savarsit infractiunea. Comunicatele DNA se incheie cu o fraza: noi va comunicam ca a inceput urmarirea penala sau ca s-a dispus arestarea. Asta nu inseamna insa ca suspectul nostru e vinovat, adica el inca se bucura de prezumtia de nevinovatie.

Cand au inceput, aceste modificari au vizat patru chestiuni foarte importante: sa se modifice modalitatea de numire a procurorilor-sefi, sa fie luata inspectia judiciara de la CSM la Ministrul de Justitie, magistratii sa raspunda material si sa se infiinteze o sectie speciala de anchetare a magistratilor.

Ca urmare a presiunii ONG-urilor, a votului negativ al CSM, a peste 4.000 magistrati care au semnat o petitie impotriva parlamentului, au cedat la mai multe modificari, astfel ca acum a ramas o chestiune profund discutabila si anume crearea unei sectii speciale pentru anchetarea magistratilor, inclusiv pentru fapte de coruptie. Ma intreb daca este nevoie de o sectiune separata, in conditiile in care azi avem un parchet specializat DNA care sa ancheteze procurorii si judecatorii.

Cele trei legi, dupa ce trec de Camera Deputatilor, vor trebui sa primeasca si un vot de la Senat. Eu spun sa fim in continuare atenti, cu ochii pe alesii nostri, ca nu cumva prin modificarile facute sa incerce sa preia controlul asupra carierei procurorilor sau a modului de functionare a inspectiei judiciare”, a declarat Cristian Danilet pentru Digi24.