Uleiul de motor

Cel mai cunoscut și des schimbat lichid este uleiul de motor. În cadrul unei revizii generale a mașinii, schimbarea uleiului de motor este un pas obligatoriu. De altfel, prin simpla scoatere a jojei, poți verifica nivelul la care se află uleiul de motor. Dacă este în apropiere de minimum, va trebui să îl schimbi sau să-l completezi, după caz.

În principiu, uleiul de motor se schimbă la intervalul dat de producător, respectiv 15.000 km sau 1 an. Totuși, pentru mașinile mai vechi și nu numai, se recomandă schimbarea uleiului de motor la 10.000 km sau 1 an. În acest mod, motorul are o mai bună performanță și longevitate.


Antigelul

Antigelul este un lichid indispensabil funcționării motorului, fiind necesar în procesul acestuia de răcire. În principiu, este un lichid longeviv, ce poate rezista peste 5 ani. Există testere special concepute, ușor de folosit și interpretat, pentru a verifica dacă proprietățile antigelului sunt încă active.

Poți completa ușor antigelul, în situația în care lichidul de răcire nu este situat la linia marcată de pe vas, între nivelul minim și maxim. La schimbul antigelului, atunci când acesta nu mai are proprietăți optime de răcire, se elimină tot lichidul vechi din instalație și se adaugă antigel nou. Operațiunea se realizează rapid, într-un service.


Lichidul de servodirecție

În realizarea confortabilă a virajelor, cu o manevrare lină a volanului, intervine sistemul hidraulic de servodirecție, ce are în componență un lichid special. Prin urmare, lichidul de servodirectie se schimbă atunci când semnalezi o rezistență a volanului în viraje sau când se efectuează lucrări la sistemul de servodirecție al mașinii.


Lichidul de frână

Un rol esențial în buna funcționare a sistemului de frânare îl are și lichidul de frână. Este de la sine înțeles că, în lipsa lui sau cu un lichid de frână ce nu mai prezintă proprietățile inițiale, există riscul de a nu mai putea frâna eficient sau chiar deloc. În general, lichidul de frână se verifică și se schimbă la cel mult 3 ani.


Uleiul din cutia de viteze

Uleiul din cutia de viteze se schimbă atunci când situația o impune. Această operațiune previne defecțiunile cutiei și, totodată, îi prelungește durata de exploatare.

Producătorul mașinii oferă informația de schimbare a uleiului din cutie în cartea mașinii. În caz contrar, mecanicii auto recomandă schimbarea uleiului la 50-60.000 km sau la 3 ani, în cazul unei cutii de viteze manuale, respectiv la fiecare 40-50.000 km parcurși la o cutie de viteze automate. Intervalul poate fi și mai mare, însă reține faptul că uleiul își pierde din proprietăți și calități, cutia de viteze devenind mai puțin protejată.


Lichidul de parbriz

Este cel mai ușor de completat și ajută la curățarea parbrizului. În momentul în care, la acționarea manetei, nu se mai pulverizează lichid de spălare pe parbriz, trebuie să deschizi capota motorului și să completezi în compartimentul dedicat acestui fluid.

În funcție de sezon, lichidul de parbriz poate fi de vară sau de iarnă. Mai nou, sunt și lichide de parbriz universale, ce rezistă atât la temperaturi negative, cât și pozitive.


Freonul

Dacă nu ai stat să te gândești până acum, freonul necesar funcționării instalației de climatizare este un lichid comprimat. Freonul trebuie înlocuit atunci când, în verile toride, clima mașinii nu își mai face treaba, deci habitaclul nu se răcește corespunzător. De asemenea, cum instalația de climatizare este un ansamblu complex, cu filtre și conducte care pot ceda în timp, verifică dacă nu cumva există pierderi de freon.

În concluzie, este obligatoriu să iei în considerare informațiile oferite de producător sau de mecanici, în ceea ce privește verificarea și schimbarea lichidelor, pentru a evita defecțiunile și chiar accidentele rutiere, provocate de o funcționare necorespunzătoare a mașinii.