Declaratia Congregatiei, facuta publica vineri, raspunde la doua intrebari ce privesc validitatea botezului conferit fara referire la Dumnezeu Tatal si Fiul. Prima intrebare: "Este un botez valid daca este conferit cu cuvintele `I baptize you in the name of the Creator, and of the Redeemer, and of the Sanctifier` (Te botez in numele Creatorului si al Rascumparatorului si al Sfintitorului) sau `I baptize you in the name of the Creator, and of the Liberator, and of the Sustainer` (Te botez in numele Creatorului si al Eliberatorului si al Sustinatorului)?" A doua intrebare: "Trebuie oamenii sa fie botezati cu formule `in forma absoluta`?" Raspunsurile sunt: "La prima intrebare, negativ; la a doua intrebare, afirmativ - a declarat Congregatia pentru Doctrina Credintei", conform site-ului catholica.ro.
Papa Benedict, intr-o recenta audienta in care l-a primit pe Cardinalul William Levada, prefectul Congregatiei pentru Cauzele Sfintilor, a aprobat aceste raspunsuri, adoptate anterior la o sesiune ordinara. Papa a cerut publicarea raspunsurilor.
O nota atasata, semnata de Mons. Antonio Miralles, profesor de teologie dogmatica la Universitatea Pontificala Sf. Cruce, a explicat faptul ca raspunsul "priveste validitatea botezului conferit cu doua formule in limba engleza practicate in Biserica Catolica. [...] In mod evident, intrebarea nu priveste limba engleza ci formula in sine, care poate fi exprimata si intr-o alta limba." Nota continua: "Botezul conferit in numele Tatalui si al Fiului si al Duhului Sfant respecta porunca lui Iisus ce apare la sfarsitul Evangheliei dupa Sf. Matei. [...] Formula de botez trebuie sa fie o expresie adecvata credintei trinitare, formulele aproximative fiind inacceptabile".
"Variatii ale formulei de botez - folosind denumiri ne-biblice pentru Persoanele Divine - asa dupa cum avem amintite in acest raspuns, provin dintr-o teologie asa numita feminista", fiind o incercare "de a evita folosirea cuvintelor Tata si Fiu care sunt considerate misogine, si folosindu-se astfel alte nume", explica nota.
"Astfel de variante insa submineaza credinta in Sfanta Treime".
Cardinalul Urbano Navarrete, fost rector al Universitatii Pontificale Gregoriana, a precizat la randul sau: "Raspunsul Congregatiei pentru Doctrina Credintei constituie o declaratie doctrinara autentica, ce are efecte canonice si pastorale universale. Intr-adevar, raspunsul afirma implicit ca oamenii care au fost botezati, sau cei care in viitor vor fi botezati, cu formulele in cauza, in realitate nu au fost botezati".
A trai propria identitate masculina sau feminina in conformitate cu planul lui Dumnezeu este o sursa de fericire, dar lumea este derutata cu privire la ce inseamna aceasta, a declarat presedintele Consiliului Pontifical pentru Laici, Cardinalul Stanislaw Rylko, pentru ZENIT, in timpul conferintei internationale pe tema "Femeia si barbatul, `humanum` in totalitatea lui".
Cardinalul Rylko a sustinut joi, 7 februarie 2008, discursul inaugural, afirmand ca Scrisoarea Papei Ioan Paul al II-lea este in continuare relevanta deoarece ne confruntam cu "rapida si profunda transformare a modelelor identitatii feminine si masculine si a relatiei dintre sexe".
Cardinalul a aratat ca aceasta este o consecinta a "noilor paradigme culturale" si intre acestea, exista doua tendinte dominante de feminism radical: aceea care doreste sa apere feminitatea, "facand din femeie adversarul barbatului"; si "ideologia sexelor", care doreste sa elimine diferentele sexuale, intelegandu-le "exclusiv ca rezultat al conditionarilor socioculturale". Prelatul s-a plans ca din acestea deriva un concept "extrem de confuz" privind identitatea masculina si feminina, care reflecta o modernitate fara puncte de referinta, ce substituie adevarul cu o pluralitate de opinii.
Cardinalul a aratat ca aceasta tendinta "in mod particular ameninta si pune sub semnul intrebarii" figura mamei si a tatalui, si astfel institutia casatoriei heterosexuale si familiile cu doi parinti. In mod concret, el a aratat faptul ca "se desfasoara o mare batalie pentru persoana umana, o batalie pentru demnitatea ei si pentru vocatia ei transcendenta; ea se da in jurul femeilor si al conceptului de feminitate".
Constient de aceasta, Consiliul Pontifical pentru Laici a urmarit "cu mare interes tot ceea ce se intampla in vasta lume a feminismului la nivel cultural, social si politic", a explicat Cardinalul pentru ZENIT.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Vaticanul respinge formulele feministe de botez .