Cind vine vorba despre familia adunata in jurul mesei de Craciun, manualele de self-help sint doldora de sfaturi: cum sa nu reaprinzi vechile conflicte nerezolvate, cum sa primesti cu zimbetul pe buze un cadou care nu-ti place sau in ce fel sa-ti faci un bilant realist in care sa nu te minti si sa nu-ti propui scopuri irealizabile. Revista americana „Psychology Today“ deseneaza un tablou ludic al tulburarilor sufletesti provocate de vociferarile Mos Craciunilor de pe strada sau din magazine, dar si de cadourile pe care nu ni le-am dorit niciodata. Iata citeva dintre nevrozele aduse de renii de la Polul Nord.

1. Ho-ho fobia.

Mostenita din copilarie sau iscata pur si simplu din lehamite, ho-ho fobia nu este altceva decit teama profunda care ne cuprinde in fata oamenilor rotunzi deghizati in haine rosii si bocanci negri. „Primele crize de ho-ho fobie apar la finele lui noiembrie, cind personajele terifiante cu barba alba incep sa se arate la colturi de strada, in vitrinele magazinelor sau in reclamele televizate de sezon“, se spune in „Psychology Today“.

In strinsa legatura cu aceasta afectiune se afla tulburarea nord-polara (aluzie la tulburarea bipolara din manualele de psihiatrie). Aceasta se traduce prin teama cronica la gindul ca cineva ar putea fi pe acoperis si ar putea patrunde in casa prin horn. Cercetatorii americani n-au aflat inca in ce fel se manifesta aceasta boala in cazul locatarilor de la bloc.

2. Tulburarea de personalitate orderline.

Calchiata dupa cunoscuta tulburare borderline, afectiunea se refera la „incapacitatea de a te mai opri sa suni la numerele magazinelor online pentru a cumpara la ultima ora cadouri ieftinite“, aflam din „Psychology Today“. Cum la noi marketingul online sau prin telefon este mult in urma nord-americanilor, am putea inlocui aceasta afectiune cu, sa-i zicem, anxietatea raftului gol. De teama ca nu vor mai prinde produsele cele mai ieftine, roiuri de cumparatori dau iama in supermarketuri cu saptamini bune inainte de Craciun. La fobia ca vor ramine cu frigiderul gol si fara cadouri pentru cei dragi se adauga si comportamentul compulsiv al celor care nu se mai pot opri sa arunce in caruciorul de cumparaturi produse care de care mai inutile, de la beculete si globuri la pachetele cu parfumuri sau dulciuri.