"Probabil in ianuarie - februarie va incepe procesul. Vor fi desfiintate multe administratii fiscale locale, dar nu cred ca se va injumatati numarul. Vor disparea toate administratiile financiare fara trezorerii. Sunt circa 50 de administratii care au doar partea de administrare financiara. De asemenea, vom desfiinta administratiile care sunt foarte apropiate geografic. Romania nu-si poate permite administratii financiare la 5-6 km una de alta. Vor disparea peste 30% din administratiile financiare, care au fost infiintate in ultimii 20-30 de ani pe criterii administrative", a declarat Blejnar, conform MEDIAFAX.

El a mentionat ca obiectivul este ca la sfarsitul primului trimestru din 2011 sa fie finalizat procesul de comasare sau desfiintare a circa 150 de administratii financiare.

Intr-o prima etapa vor fi infiintate 8 administratii fiscale regionale si 41 de administratii judetene, care vor fi arondate regional.

"Exista mijloace moderne de declarare a veniturilor cu ajutorul certificatului digital. Contribuabili mari si mijloci sunt obligati sa depuna electronic declaratiile. Prin declararea electronica informatia intra in server. Se simplifica munca. In plus, dispare riscul ca un operator sa introduca o cifra gresita. Greselile apar deoarece s-a lucrat foarte mult pe suport hartie. Vrem sa renuntam la hartie", a spus el.

In planul de restructurare a ANAF intra si preluarea prin absorbtie a atributiilor Garzii Financiare si Autoritatii Nationale a Vamilor, acestea urmand sa fie desfiintate si transformate in structuri fara personalitate juridica in cadrul agentiei.

"Atunci cand contribuabilul are contact cu Fiscul trebuie sa discute cu o singura institutie. Acum Garda si Vama sunt entitati de sine statatoare. Prin preluarea prin absorbtie, Fiscul va avea pentru prima data dupa multi ani o singura institutie. Automat se reduce si personalul".

  • De ce este necesara restructurarea ANAF?
Restructurarea ANAF este necesara pentru a consolida cadrul legal privind lupta impotriva evaziunii fiscale, pentru a elimina paralelismele si evaluarea diferita a aceleiasi operatiuni economice, in viziunea Guvernului.

ANAF are 1.002 angajati (aparat propriu), iar la Garda Financiara si ANV sunt 1.396, respectiv 3.812 de angajati. In directiile finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti sunt 23.376 de angajati.

Ministrul Finantelor, Gheorghe Ialomitianu, a anuntat ca peste 6.000 de angajati din structurile subordonate ministerului vor fi disponibilizati.

ANAF urmareste pentru 2011 si 2012 implementarea unui sistem stabil de inlesniri la plata obligatiilor fiscale pentru contribuabilii aflati in dificultate temporara de lichiditate si reinstituirea esalonarilor la plata obligatiilor fiscale restante, a declarat Blejnar.

Dupa ce pana anul trecut oamenii de afaceri se plangeau de blocarea rambursarilor de TVA, care strangulau fluxurile de lichiditati ale multor companii actionand ca o suprataxa ascunsa, in acest an situatia rambursarilor s-a imbunatatit.

"Pentru o relatie corecta Fisc - contribuabil si pentru cresterea gradului de conformare al contribuabililor la declarare si la plata am intreprins numeroase actiuni menite sa sprijine mediul de afaceri, si aici ma refer la rambursarea de TVA cu control ulterior pentru deconturile cuprinse intre 5.000 si 10.000 lei, elaborarea OUG 92/2009 prin care firmele au posibilitatea sa-si amane obligatiile fiscale la plata pentru 6 luni, implementarea sistemului de declarare on-line, transparenta procesului de rambursare a TVA sau elaborarea Cartei Contribuabilului", a declarat Blejnar.

  • Restructurarea, o solutie impotriva fraudei fiscale?

In plus, prin actiunile de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, Fiscul urmareste, pe de-o parte, scoaterea la lumina a economiei nefiscalizate si atragerea de sume suplimentare la bugetul de stat, iar pe de alta parte, crearea unui mediu concurential corect, in care agentii economici sa-si desfasoare activitatea fara distorsiuni, a spus seful Fiscului.

ANAF urmareste prin crearea unui departament de control al persoanelor fizice cu venituri mari sa elimine paradoxul firma saraca - patron bogat, controalele urmand sa fie indreptate si spre proprietarii firmelor care afiseaza o avere pe care nu o pot proba, potrivit lui Blejnar.

"Prin crearea acestui departament de control al persoanelor fizice cu venituri mari vrem sa eliminam, sa tinem sub control paradoxul firma saraca - patron bogat prin aceea ca in momentul in care vom controla firmele care ori declara pierderi sau venituri foarte reduse fata de media sectorului economic respectiv, ori folosesc cu preponderenta operatiunile in cash, vom extinde sfera controlului si la persoanele fizice care detin sau administreaza respectiva firma, in asa fel incat sa avem o imagine globala asupra veniturilor realizate la nivelul intregii entitati".

Pana la sfarsitul anului ANAF intentioneaza sa finalizeze demersurile, cadrul legislativ, in vederea infiintarii departamentului specializat care va controla veniturile persoanelor fizice in vederea impozitarii cu 16% a veniturilor nedeclarate sau a caror sursa nu poate fi identificata, a spus Blejnar.

Controalele vor fi indreptate, pentru inceput, asupra catorva zeci sau poate sute de persoane fizice care fie cheltuiesc sume mari de bani pentru achizitionarea unor bunuri de lux fara a avea venituri declarate corespunzator, fie nu au venituri constante, fie nu exista documente complete care sa evidentieze veniturile realizate. Iar obiectivul urmarit prin acest demers este diminuarea evaziunii fiscale.