La inceput a fost barbatul "snag", apoi metrosexualul, retrosexualul, pentru ca acum, daca ar fi sa ne luam dupa ceea ce spun publicitarii, neosexualul sa fie "noul barbat urban", aflam din Urban Dictionary.
Nu cu mult timp in urma, David Beckham, poate cel mai cunoscut metrosexual din lume, a facut istorie cu afirmatia din revista britanica (gay) "Attitude": "Uneori ii fur lacul de unghii sotiei mele Victoria. (...) Cel mai mult imi place cel de culoare rosie".
Sarmul jucatorului de fotbal englez incepe sa paleasca insa, pentru ca, in ultima perioada un nou cod estetic si comportamental masculin castiga teren: "neosexualitatea", spun diverse publicatii de gen, precum revista italiana Repubblica delle Donne sau cercetatori ai comportamentului masculin si feminin.
Evolutiile comportamentale la barbati se desfasurau pe parcursul a mii de ani insa acum, aceste transformari apar de la un deceniu la altul. "Neosexualul" a fost definit ca "ultima rasa masculina", cel care a renuntat la acea latura feminina exprimata de metrosexuali si s-a intors catre manifestarile din trecut ale virilitatii.
Un studiu recent demarat de catre o companie de cosmetice a aratat ca 81% dintre femei isi doresc "parteneri sensibili, dar care sa nu isi piarda din caracteristicile masculine". Aceasta demonstreaza inca odata ca rolurile de gen pe care si le insusesc indivizii de-alungul vietii este rezultatul unei invatari, un set de norme impus de societate la un moment dat.
De ce in ultimele decenii cei mai vulnerabili la transformari comportamentale au fost barbatii? Un raspuns la aceasta intrebare il poate constitui faptul ca odata cu revolutiile feministe, barbatii au devenit la randul lor "obiecte ale dezirabilitatii". Acestia au trebuit sa se adapteze unui set de valori exprimate de femei, asa cum arata si studiul realizat de catre compania de cosmetice. Pe de alta parte, societatea capitalista inventatoare de noi produse, a generat in acelasi timp si comportamente noi in randul indivizilor.
Acesta este poate si motivul pentru care, in societati capitaliste mai vechi, a fost dezvoltata o intreaga terminologie cu privire la diversele roluri pe care si le poate insusi un barbat. Tot aici, studiile de gen sunt mult mai avansate astfel incat au fost dezvoltate si teorii cu privire la schimbarile comportamentale ale oamenilor si ale relatiilor dintre femei si barbati. Astfel, in limba engleza exista cuvinte ca "bloke", "snag" si "metrosexual" care exprima diverse modele comportamentale masculine care s-au succedat in ultimele decenii.
Demograful australian Bernard Salt este cunoscut pentru studiile sale cu privire la masculinitate. El a publicat recent, in presa australiana articole cu privire la “mutatiile” comportamentale ale barbatilor si cu un ton amuzant, descrie diferentele comportamentale ale barbatilor in ultimii 30 de ani, vizibile chiar si prin felul in care barbatii se barbieresc.
Acestia au avut nevoie sa se reinventeze odata ce "femeile au castigat dreptul de a face alegeri". Aceasta atitudine este practic vizibila chiar si prin faptul ca o revista pentru femei cum este "Repubblica delle donne", dedica o editie intreaga (ultimul numar), exemplificarii, prin imagini si text a noului tip de masculinitate: NEOSEXUALUL.
Mutatii ale comportamentului masculin: de la Bloke, la Neosexual
"Imi pare rau pentru barbati. Cu ani in urma, un barbat <bloke> era <bloke si atat>", scrie demograful, in www.theaustralian.news.com.au. Termenul, in Marea Britanie, dar si in Australia se refera la definirea unui anume prototip de barbat: este un "tip", "bea bere si ii plac sporturile".
Acest barbat "a fost nevoit sa evolueze intr-o forma de viata mai complexa", afirma demograful, cu o urma de ironie. In anii '80, ceea ce femeile au inceput sa isi doreasca de la barbati a inceput sa se schimbe. A aparut terminologia S.N.A.G (Sensitive New Age Guy), care se refera la barbati sensibili si timizi, interesati de probleme aflate pe agende feministe.
“Babatii snag” erau mult diferiti de “barbatii bloke”. Se tundeau cu chica. Purtau mustati (in anii ‘80) si isi legau un pulover pe dupa umeri. Spre deosebire de "blokes", acestora le placea vinul si nu berea. Acesti barbati sensibili ai sfarsitului de secol XX erau de asemenea dispusi sa aiba grija de copii si sa gateasca.
Miile de ani ale existentei “barbatului brutal” au fost aruncate intr-o singura decada tumultoasa, cu preschimbari socio-tehnologice, iar modelul traditional al masculinitatii s-a transformat intr-unul al sensibilitatii masculine.
Cam prin anii '90, si terminologia "snag" si-a pierdut din acutalitate explica teoreticianul australian. Piata se misca intr-o alta directie astfel incat, pana la sfarsitul anilor '90, prin cafenele, baruri si restaurante isi facea aparitia o alta "specie masculina", metrosexualul.
Adica un nou design al barbatului modern. Piata de bunuri de consum adresata barbatilor a aratat ca femeile nu mai gasesc deloc atragatoare frizura cu chica si ca nici mustata pe care o purtau "barbatii snag' nu mai e chiar asa de atragatoare. Dar metrosexualii au gasit "solutia" si au inlocuit acea mustata, cu un mic smoc de par plasat sub buza inferioara, ceea ce pare sa ii investeasca pe purtatori cu o irezistibila alura sexy.
Metrosexualii nu mai beau vin, dar le place berea pe care o savureaza din sticle cu design special, explica teoreticianul australian, cu o evident nota ilara, menita a ilustra mai bine schimbarile de comportament ale barbatilor in ultimele decenii.
Aceste preschimbari in inventarea rolurilor masculinitatii nu s-au sfarsit aici, noteaza acelasi teoretician. In luna aprilie anul acesta, o companie britanica de deodorante, a dat publicitatii un studiu la care au participat 2800 de femei cu varsta cuprinsa intre 18 si 34 de ani, din 14 tari si care a aratat o preschimbare a "gusturilor femeilor pentru barbati". Femeile isi doresc acum barbate sensibili (sugerand o posibila reintoarcere la stilul snag), dar in acelasi timp ele isi doresc ca acesti barbate sa isi mentina din masculinitatea traditional. De asemenea, ele isi doresc ca acestia sa aiba ei "initiativa si increderea de a face primul pas si de a le invita la o intalnire".
Iata o trecere catre un model de personalitate masculina care imbina caracteristicile unui “bloke”, cu cele ale unu "snag": "Neosexualul". Nu ne putem pronunta pentru moment cu privire la preferinta pentru un anume tip de frizura a barbii, dar exista prime indicii care arata ca neosexualii prefera "barbisonul".
"De ce sunt barbatii si nu femeile cei care au trecut , intr-un timp atat de scurt prin atat de multe transformari? Or mutatiile coportamentale ale femeilor sunt mult mai subtile? Daca da, care ar fi echivalentul feminin pentru snag?", se intreaba in incheiere demograful australian, Bernard Salt, al carui articol publicat recent a facut deja, inconjurul lumii.
Nu cu mult timp in urma, David Beckham, poate cel mai cunoscut metrosexual din lume, a facut istorie cu afirmatia din revista britanica (gay) "Attitude": "Uneori ii fur lacul de unghii sotiei mele Victoria. (...) Cel mai mult imi place cel de culoare rosie".
Sarmul jucatorului de fotbal englez incepe sa paleasca insa, pentru ca, in ultima perioada un nou cod estetic si comportamental masculin castiga teren: "neosexualitatea", spun diverse publicatii de gen, precum revista italiana Repubblica delle Donne sau cercetatori ai comportamentului masculin si feminin.
Evolutiile comportamentale la barbati se desfasurau pe parcursul a mii de ani insa acum, aceste transformari apar de la un deceniu la altul. "Neosexualul" a fost definit ca "ultima rasa masculina", cel care a renuntat la acea latura feminina exprimata de metrosexuali si s-a intors catre manifestarile din trecut ale virilitatii.
Un studiu recent demarat de catre o companie de cosmetice a aratat ca 81% dintre femei isi doresc "parteneri sensibili, dar care sa nu isi piarda din caracteristicile masculine". Aceasta demonstreaza inca odata ca rolurile de gen pe care si le insusesc indivizii de-alungul vietii este rezultatul unei invatari, un set de norme impus de societate la un moment dat.
De ce in ultimele decenii cei mai vulnerabili la transformari comportamentale au fost barbatii? Un raspuns la aceasta intrebare il poate constitui faptul ca odata cu revolutiile feministe, barbatii au devenit la randul lor "obiecte ale dezirabilitatii". Acestia au trebuit sa se adapteze unui set de valori exprimate de femei, asa cum arata si studiul realizat de catre compania de cosmetice. Pe de alta parte, societatea capitalista inventatoare de noi produse, a generat in acelasi timp si comportamente noi in randul indivizilor.
Acesta este poate si motivul pentru care, in societati capitaliste mai vechi, a fost dezvoltata o intreaga terminologie cu privire la diversele roluri pe care si le poate insusi un barbat. Tot aici, studiile de gen sunt mult mai avansate astfel incat au fost dezvoltate si teorii cu privire la schimbarile comportamentale ale oamenilor si ale relatiilor dintre femei si barbati. Astfel, in limba engleza exista cuvinte ca "bloke", "snag" si "metrosexual" care exprima diverse modele comportamentale masculine care s-au succedat in ultimele decenii.
Demograful australian Bernard Salt este cunoscut pentru studiile sale cu privire la masculinitate. El a publicat recent, in presa australiana articole cu privire la “mutatiile” comportamentale ale barbatilor si cu un ton amuzant, descrie diferentele comportamentale ale barbatilor in ultimii 30 de ani, vizibile chiar si prin felul in care barbatii se barbieresc.
Acestia au avut nevoie sa se reinventeze odata ce "femeile au castigat dreptul de a face alegeri". Aceasta atitudine este practic vizibila chiar si prin faptul ca o revista pentru femei cum este "Repubblica delle donne", dedica o editie intreaga (ultimul numar), exemplificarii, prin imagini si text a noului tip de masculinitate: NEOSEXUALUL.
Mutatii ale comportamentului masculin: de la Bloke, la Neosexual
"Imi pare rau pentru barbati. Cu ani in urma, un barbat <bloke> era <bloke si atat>", scrie demograful, in www.theaustralian.news.com.au. Termenul, in Marea Britanie, dar si in Australia se refera la definirea unui anume prototip de barbat: este un "tip", "bea bere si ii plac sporturile".
Acest barbat "a fost nevoit sa evolueze intr-o forma de viata mai complexa", afirma demograful, cu o urma de ironie. In anii '80, ceea ce femeile au inceput sa isi doreasca de la barbati a inceput sa se schimbe. A aparut terminologia S.N.A.G (Sensitive New Age Guy), care se refera la barbati sensibili si timizi, interesati de probleme aflate pe agende feministe.
“Babatii snag” erau mult diferiti de “barbatii bloke”. Se tundeau cu chica. Purtau mustati (in anii ‘80) si isi legau un pulover pe dupa umeri. Spre deosebire de "blokes", acestora le placea vinul si nu berea. Acesti barbati sensibili ai sfarsitului de secol XX erau de asemenea dispusi sa aiba grija de copii si sa gateasca.
Miile de ani ale existentei “barbatului brutal” au fost aruncate intr-o singura decada tumultoasa, cu preschimbari socio-tehnologice, iar modelul traditional al masculinitatii s-a transformat intr-unul al sensibilitatii masculine.
Cam prin anii '90, si terminologia "snag" si-a pierdut din acutalitate explica teoreticianul australian. Piata se misca intr-o alta directie astfel incat, pana la sfarsitul anilor '90, prin cafenele, baruri si restaurante isi facea aparitia o alta "specie masculina", metrosexualul.
Adica un nou design al barbatului modern. Piata de bunuri de consum adresata barbatilor a aratat ca femeile nu mai gasesc deloc atragatoare frizura cu chica si ca nici mustata pe care o purtau "barbatii snag' nu mai e chiar asa de atragatoare. Dar metrosexualii au gasit "solutia" si au inlocuit acea mustata, cu un mic smoc de par plasat sub buza inferioara, ceea ce pare sa ii investeasca pe purtatori cu o irezistibila alura sexy.
Metrosexualii nu mai beau vin, dar le place berea pe care o savureaza din sticle cu design special, explica teoreticianul australian, cu o evident nota ilara, menita a ilustra mai bine schimbarile de comportament ale barbatilor in ultimele decenii.
Aceste preschimbari in inventarea rolurilor masculinitatii nu s-au sfarsit aici, noteaza acelasi teoretician. In luna aprilie anul acesta, o companie britanica de deodorante, a dat publicitatii un studiu la care au participat 2800 de femei cu varsta cuprinsa intre 18 si 34 de ani, din 14 tari si care a aratat o preschimbare a "gusturilor femeilor pentru barbati". Femeile isi doresc acum barbate sensibili (sugerand o posibila reintoarcere la stilul snag), dar in acelasi timp ele isi doresc ca acesti barbate sa isi mentina din masculinitatea traditional. De asemenea, ele isi doresc ca acestia sa aiba ei "initiativa si increderea de a face primul pas si de a le invita la o intalnire".
Iata o trecere catre un model de personalitate masculina care imbina caracteristicile unui “bloke”, cu cele ale unu "snag": "Neosexualul". Nu ne putem pronunta pentru moment cu privire la preferinta pentru un anume tip de frizura a barbii, dar exista prime indicii care arata ca neosexualii prefera "barbisonul".
"De ce sunt barbatii si nu femeile cei care au trecut , intr-un timp atat de scurt prin atat de multe transformari? Or mutatiile coportamentale ale femeilor sunt mult mai subtile? Daca da, care ar fi echivalentul feminin pentru snag?", se intreaba in incheiere demograful australian, Bernard Salt, al carui articol publicat recent a facut deja, inconjurul lumii.
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Virilitatea are un nou cod: Neosexualitatea.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Virilitatea are un nou cod: Neosexualitatea.