"In opinia noastra, este un pas important in ceea ce priveste reforma serviciilor consulate. Practic, prin acest sistem, in ceea ce priveste solicitarile pentru titlul de calatoriei, ca de altfel si pentru confirmarea permiselor de conducere, timpii de asteptare, cheltuielile, nervozitatea evidenta a cetatenilor romani in strainatate aflati intr-o situatie speciala vor fi practic rezolvate, asa cum este normal intr-un sistem consular modern", a declarat ministrul de externe Cristian Diaconescu, citat de NewsIn.

Seful diplomatiei a explicat ca procedura pentru confirmarea datelor personale va fi foarte simpla. Astfel, cetatenii romani aflati in strainatate care au nevoie de verificarea datelor personale trebuie sa trimita o solicitare consulului din tara in care se afla. Consulul va verifica direct prin intermediul MAE, pe o linie securizata, certificarea identitatii sau a faptului ca respectivul cetatean are un permis de conducere valabil.

Cristian Diaconescu a precizat ca Ministerul Afacerilor Externe primeste lunar aproximativ 12.000 de astfel de solicitari de la cetateni romani aflati in strainatate.

De asemenea, Diaconescu a declarat ca noul sistem va reduce timpul de asteptare de la o saptamana, pentru identitate, si doua-patru saptamani, pentru confirmarea permisului, la o singura zi.

Mai mult, ministrul de externe a spus ca prin noul sistem politistii care ii opresc pe soferii romani in strainatate pot verifica validitatea permiselor de conducere dand un telefon consulului roman din tara respectiva, insa numai cu acordul cetateanului.

Diaconescu a mentionat ca aparatura pe care Ministerul Afacerilor Externe o detine in prezent este suficienta pentru implementarea sistemului rapid de verificare a datelor personale pentru romanii aflati in strainatate."Am modernizat cu fortele proprii mecanismul de transmitere a acestor date, mecanism care este foarte bine securizat", a adaugat ministrul.

Seful MAE anuntase dupa o intrevedere avuta cu reprezentanti ai comunitatii romanesti din Spania demararea unui proiect in urma caruia misiunile diplomatice vor putea solutiona cu rapiditate cererile cetatenilor romani legate de confirmarea identitatii si eliberarea documentelor care presupun o astfel de procedura, cu ajutorul unui sistem informatizat. Acest sistem ar permite accesul MAE la baza de date a Ministerului Administratiei si Internelor. "Este un pas pe care daca reusim sa il punem in practica in mod sigur ii va sprijini foarte mult pe cetatenii romani din afara granitelor", declarase ministrul Diaconescu.

Ulterior, aflat la Roma la inceputul lunii iunie, ministrul Cristian Diaconescu a discutat si cu reprezentantii misiunilor diplomatice din Italia despre problematica verificarii rapide a datelor persoanelor care solicita noi documente de identitate dupa ce si-au pierdut sau le-au fost furate aceste documente. In acest context s-a ridicat problema colaborarii rapide intre Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Administratiei si Internelor pentru confirmarea identitatii in cel mai scurt timp, subliniindu-se ca, in lipsa accesului la baza de date MAI privind evidenta populatiei, identificarea dureaza 14 zile in loc de trei minute.