Profesorii de la 40 de colegii centenare vor sa introduca examenul de admitere la liceu din anul scolar 2010-2011.

Cadrele didactice de la cele mai mari licee din Romania spun ca tezele cu subiect unic sunt nerelevante ca modalitate de testare pentru clasele a saptea si a opta.

Reuniti la sfarsitul saptamanii trecute, la Colegiul National „Sf. Sava“ din Bucuresti, in cadrul Asociatiei Colegiilor Centenare, profesorii au propus Ministerului Educatiei sa schimbe sistemul de examinare a elevilor.

Astfel, incepand cu anul scolar 2010-2011, fiecare liceu sa poata organiza propria testare a elevilor.
Dascalii vor ca admiterea la liceu sa fie data mai devreme de luna iulie, astfel incat cei picati sa poata fi redistribuiti la scolile unde mai raman locuri neocupate. „Au fost cazuri cand elevi cu note de 9,70 la tezele cu subiect unic au ramas corigenti sau au obtinut medii foarte mici dupa ce au intrat la liceu“, a spus Octavian Rusu, profesor de fizica la Colegiul „Sf. Sava“ din Bucuresti.

Legea s-a schimbat, tezele au ramas

„Tezele cu subiect unic, asa cum sunt acum, sunt nerelevante pentru admiterea la liceu, mai ales in zonele rurale, unde notele sunt mult mai mari decat in realitate“, a spus Ioan Onofrei, director la Colegiul National „A.T. Laurian“ din Botosani. O alta varianta propusa de profesori este ca nota de la admiterea in liceu sa fie o medie intre tezele cu subiect unic si media de peste ani din liceu.

Note mai mari in rural

Alti dascali spun ca tezele cu subiect unic nu isi mai gasesc rostul in conditiile unui sistem de invatamant obligatoriu de 10 clase. „In urma cu 10 ani, cand s-au introdus tezele, invatamantul obligatoriu era de opt ani, si atunci se justifica testarea capacitatii elevilor. Apoi s-a revenit la sistemul de invatamant obligatoriu de 10 ani, dar tezele s-au mentinut, desi nu se mai justifica“, a spus Ioan Pop, directorul de la Colegiul National „Mihai Eminescu“ din Satu Mare.

Adrian Horodnic, profesor de istorie la Colegiul National Ferdinand din Bacau, sustine ca sistemul de invatamant „s-a stricat“ din cauza cadrelor didactice.

„Am comparat notele de la tezele cu subiect unic cu cele obtinute de elevi in primul semestru. Am constatat ca notele de la teze au fost umflate“, a spus Adrian Horodnic. Dascalii spun ca profesorii sunt de vina pentru notele foarte mari pentru ca ei supravegheaza la examene.

„Notarea nu e deloc obiectiva pentru ca tezele sunt corectate de profesorii de la clasa. Admiterea la liceu ar trebui sa constea intr-o testare pe profil. De exemplu, daca vor sa urmeze limbile straine, atunci vor da examen obligatoriu la limbi straine“, a declarat Oana Topan, profesoara la Colegiul National „Dragos Voda“ din Sighetu Marmatiei.