APD a facut o evaluare a cheltuielilor celor doi candidati ramasi in cursa pentru presedintie pe baza preturilor furnizate de companiile care se ocupa de imprimarea materialelor electorale si a numararii panourilor publicitare outdoor din 13 orase, plus Capitala, de pe arterele cele mai circulate ale acestora. Potrivit APD, populatia acestor orase reprezinta 20% din populatia Romaniei, iar extrapoland, se poate trage concluzia ca ambii candidati au cheltuit doar pe outdoor suma stabilita de lege pentru intreaga campanie, de 3,5 milioane euro.

"Suma pentru campanie electorala prevazuta prin lege este de 3,5 milioane de euro. Probabil doar sumele investite in outdoor sunt la dimensiunea intregii sume prevazute in lege. Acesti 700.000 de euro sunt cheltuiti cu exceptia ultimei saptamani de campanie electorala", a explicat presedintele APD, Cristian Parvulescu, citat de NewsIn.

Au fost analizate peste 12.000 de afise, panouri si bannere, in valoare de peste 1,7 milioane de euro. Cei mai vizivili candidati de la inceputul campaniei electorale pana in penultima saptamana a acesteia sunt Traian Basescu, Mircea Geoana, Crin Antonescu si Sorin Oprescu. Astfel, spune APD, Crin Antonescu a cheltuit 14,3% din totalul monitorizat, Traian Basescu 40,5%, Mircea Geoana 39,7%, iar Sorin Oprescu 5,3%.

In campania lui Traian Basescu au fost luate in calcul si campania de promovare a referendumului "pentru ca a promovat evident candidatul". A fost luata, de asemenea, in calcul si campania de afisaj negativa, desi nimeni nu si-a asumat aceste materiale, potrivit reprezentantilor APD.

Basescu a fost mai vizibil pe afisele din Brasov, Cluj, Craiova, Focsani, iar Geoana pe cele din Iasi, Caracal si Constanta

Diferente mari intre cheltuielile candidatilor au fost inregistrate in Iasi (Mircea Geoana 66.000 euro, Traian Basescu 28.000 euro), Braila (Mircea Geoana 86.000 de euro, Traian Basescu 74.000 de euro), Caracal (37.500 de euro Mircea Geoana, 11.500 Traian Basescu), Craiova (Mircea Geoana 16.000 euro, Traian Basescu 44.000 euro), Constanta (Mircea Geoana 43.000 euro, Traian Basescu 18.500 euro), dar si in orase mai mici precum Targu Neamt (Mircea Geoana 26.000 euro, Traian Basescu - 7.600 euro) si Ramnicu Valcea (Mircea Geoana 7.200 euro, Traian Basescu 2.200 euro).

Diferente mici intre cheltuielile celor doi candidati s-au inregistrat in Sibiu (Mircea Geoana 29.600 euro, Traian Basescu 27.800 euro), Brasov ( Mircea Geoana 32.000, Traian Basescu 35.000) si Cluj (Mircea Geoana 11.600 euro, Traian Basescu 12.900 euro).

Geoana si-a adjudecat afisele din sectoarele 1 si 4, Basescu a fost mai prezent in celelalte sectoare

In Capitala au fost cheltuiti cei mai multi bani pentru campania outdoor - in sectorul 1, Mircea Geoana - 43.000 euro, Traian Basescu - 31.000 euro; sectorul 2 Mircea Geoana - 20.400 euro, Traian Basescu 26.800 euro; in sectorul 3 Mircea Geoana - 52.800 euro, Traian Basescu - 64.400 euro; sectorul 4 - Mircea Geoana - 114.800 euro, Traian Basescu - 98.000 euro; in sectorul 5 Mircea Geoana - 58.000 euro, Traian Basescu - 85.000 euro; sectorul 6 Mircea Geoana - 54.000 euro si Traian Basescu 71.000 euro.

Potrivit reprezentantilor APD, pe majoritatea materialelor outdoor nu apare, asa cum ar trebui, conform legi, numele companiei producatoare si al partidului sau al candidatului care l-a comandat.

"Daca mai luam in calcul si alte cheltuieli pentru campanie, clar ajungem la costuri mult mai mari decat cele prevazute in lege. Pentru noi e clar ca s-a cheltuit mai mult. Avem exemplul altor alegeri, si probabil asa se va intampla si anul acesta, cand anumiti candidati, in special cei care pierd alegerile, nu mai platesc serviciile companiilor care se ocupa de materialele outdoor. E clar ca li se da altceva in schimb. Astfel se explica probabil si discutia din jurul mogulilor", a spus Cristian Parvulescu.

Parvulescu a adaugat ca el nu crede in eficienta campaniei outdoor si ca nu intelege de ce se abuzeaza de aceasta forma de campanie. "Cred ca e si un fel de intrecere socialista - cine pune mai multe bannere pe strada", a concluzionat acesta.