Desi Israelul a distrus zeci de astfel de tunele, ele sunt peste 150 in prezent, constituind o lume aparte, cu propriile legi, morala si justitie. Locul tuturor traficurilor, inclusiv cu fiinte umane, este dominat de reguli stricte. Valoarea anuala a marfurilor aduse din Egipt este estimata la peste 500 milioane de dolari (339
milioane de euro). Desi Israelul a inchis punctele de trecere, comertul subteran nu a putut fi blocat.

Lungimea excavatiilor variaza de la cativa metri la un kilometru, un tunel costand mii de dolari si aproape trei luni de munca, lucrarile fiind executate de grupuri specializate care nu doresc bani, ci parteneriat la exploatare. Costul depinde de caracteristicile terenului si de echipamentele cerute de comanditar. In zeci de locuri din fasia ingusta de pamant dintre Rafah si zidul metalic ce marcheaza frontiera cu Egiptul, solul nisipos este plin de excrescente aflate langa guri de intrare in subteran.

Exista diferite categorii de tunele, unele rezervate gruparilor armate si in special Hamasului, care le foloseste pentru traficul de arme si bani. Altele, destinate transportului produselor de prima necesitate, in primul rand alimente. Cele rezervate traficului de droguri sunt situate spre est, aproape de pozitiile israeliene, unde serviciile palestiniene de securitate nu se aventureaza.