La sapte decenii de la Pearl Harbor, din epava vasului de razboi Arizona, scufundat de aviatia japoneza, se scurge in continuare combustibil, evocand pentru unii lacrimile miilor de marinari care s-au scufundat odata cu nava.

In zorii zilei de 7 decembrie 1941, Japonia a trezit "gigantul adormit" american, bombardand flota Pacificului ancorata la baza din Pearl Harbor, in arhipelagul Hawaii. In doua ore, 20 de nave au fost scufundate sau avariate si 164 de avioane distruse, conform MEDIAFAX.

Denuntand "o data care va ramane pentru totdeauna in istorie ca ziua infamiei", presedintele Franklin Roosevelt a declarat razboi Japoniei, schimband cursul celui de-al Doilea Razboi Mondial atunci cand multi dintre compatriotii sai sperau inca sa evite conflictul.

Dintre cei 2.400 de americani care si-au pierdut viata la Pearl Harbor, aproape jumatate au murit in cateva secunde la bordul navei Arizona, cand o bomba a explodat aruncand in aer depozitul de munitie al vasului care a ars timp aproape de trei zile.

Astazi, epava este inca vizibila, la suprafata. Una dintre turelele ruginite este inca vizibila, arborand un drapel american. In fiecare zi, sute de vizitatori contempleaza nava dintr-un memorial construit chiar deasupra epavei.

"Este o parte importanta a istoriei. Este foarte impresionant", comenteaza Gord Woodward, un turist canadian cu privire la locatia considerata oficial ca fiind un cimitir militar.

Ce mai impresioneaza turistii sunt urmele de combustibil care se ridica la suprafata la fiecare 20 - 30 de secunde.

"Unii le-au denumit «lacrimi negre» ca si cum oamenii plang mereu in interiorul navei", povesteste unul dintre ghizi la bordul memorialului.

Inainte de atac, rezervoarele navei Arizona erau la capacitate maxima, cu 5.700 de tone de combustibil, nava trebuind sa fie gata sa navigheze in caz de conflict. O parte din rezervoare au fost distruse de explozie, dar cele din spate nu au fost fisurate, explica Daniel Martinez, istoric la memorialul de la nava Arizona.

De atunci, nava pierde combustibil intr-un ritm de 3,5 litri pe zi, care, "din punct de vedere ecologic, nu reprezinta o problema grava", conform istoricului. "Nu stim sigur care este cantitatea de combustibil ramasa in interior", a recunoscut acesta.

Martinez, care a facut mai multe scufundari in interiorul epavei, spune ca la fiecare nivel pluteste un strat de carburant de 30 de centimetri pana la un metru grosime. Acesta asigura ca nava Arizona va deveni totusi un recif de corali care sa adaposteasca mii de specii de pesti. "Doua broaste testoase si-au facut deja domiciliul in interior".

Istoricul recunoaste ca o maree neagra ar putea acoperi portul "Portul Perlei" daca epava s-ar fisura, eliberand dintr-o data tot carburantul ramas. "Suntem perfect constienti de acest risc, insa nava pare suficient de solida pentru a preveni o scurgere masiva de petrol", declara acesta.

Studiile au stabilit ca structura metalica a navei, construita in timpul Primului Razboi Mondial, poate rezista inca 600-800 de ani.

Miercuri, o suta de supravietuitori de la Pearl Harbor, dintre care sapte se aflau la bordul navei Arizona, vor defila in cadrul ceremoniei comemorative desfasurata la baza navala inca activa. In timp ce steagul american va fi arborat pe intreg teritoriul Statelor Unite, un minut de reculegere va fi tinut la 07.55 (19.55, ora Romaniei), ora la care au cazut primele bombe.

In cursul dupa-amiezii, cenusa lui Vernon Olsen, un supravietuitor de pe Arizona decedat anul trecut, va fi depusa in interiorul navei. Din 1941, treizeci de fosti marinari s-au alaturat astfel camarazilor din acest mormant submarin.